UNTRR, asociatie a transportatorilor rutieri, solicita eliminarea supraaccizei la carburanti de la 1 ianuarie, intrucat schema de rambursare a acesteia este nefunctionala, iar transportatorii rutieri care opereaza curse internationale si cei din zone frontiera opteaza sa alimenteze in afara tarii.

In primele sapte luni din 2015, a fost returnat catre transportatorii rutieri doar un procent de 0,8% din bugetul alocat schemei de restituire a accizei disponibil pentru anul in curs, "ceea ce dovedeste inca o data ca aceasta facilitate este nefunctionala si ca supraacciza la combustibili ar trebui eliminata cat mai rapid, incepand cu 1 ianuarie 2016, asa cum prevedea initial Codul Fiscal", afirma reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania, scrie Mediafax.

Astfel, in perioada ianuarie - iulie 2015, s-au restituit numai 4,98 milioane lei (1,12 milioane euro) catre transportatori, suma aferenta pentru 172 de cereri, desi bugetul estimat pentru acest an este de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro). "Restituirile sunt de doar 0,8% din cele estimate, din cauza birocratizarii excesive, perioadelor de rambursare extrem de lungi si impredictibile, iar scaderea drastica a volumului de carburant vandut in Romania a limitat castigul statului la sumele neplatite si la cele incasate din rata de schimb majorata cu 7,5%", se arata intr-un comunicat al UNTRR.

In 2014, din bugetul estimat de 40 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 8,44 milioane euro, doar in luna decembrie au fost facute plati, cand au fost platite sapte cereri de rambursare in valoare totala de 180.844 lei, aproximativ 40.000 euro, adica 0,45%. "UNTRR a atras atentia autoritatilor de nenumarate ori ca schema de rambursare a accizei suplimentare este nefunctionala, intrucat toti transportatorii rutieri romani care opereaza curse internationale alimenteaza in afara tarii, iar cei din zonele de frontiera, chiar daca nu fac transport international, au preferat sa alimenteze in afara tarii, iar transportatorii straini in tranzit au renuntat complet la alimentari cu carburant in Romania", se mai arata in comunicat.

Potrivit UNTRR, din circa cinci miliarde litri de motorina si doua miliarde de litri de benzina consumati in Romania anual, o scadere a consumului de motorina cu 13,5% ar anula orice venit suplimentar la bugetul statului datorat cresterii accizei la motorina de la 330 euro/1.000 litri - prag minim la nivel european atins de Romania la 1 ianuarie 2013, la 400 euro/1.000 litri din aprilie 2014. In iulie 2014, potrivit datelor oficiale, valoarea carburantului vandut in Romania a scazut cu 18,5%.

"Pentru a recupera, statul roman calculeaza rata de schimb pentru plata accizelor la carburanti intr-un mod ingenios la o rata de 4,7380 lei, in loc de 4,4093 (rata din prima zi lucratoare a Bancii Centrale Europene, rata obligatorie pana la atingerea pragului minim al accizelor la carburanti in UE), majorand cu 7,45% valoarea colectata in lei. Aceasta rata de schimb originala ar insemna o acciza de 430 euro/1000 litri calculata la rata de schimb a BCE, cu 100 euro mai mult decat rata minima reglementata la nivelul UE - avand in vedere ca TVA se adauga pretului final si accizei, doar ca aceasta majorare de sapte centi si rata de schimb originala, cu tot cu TVA - contribuie la majorarea cu 12,4 eurocenti/litru de motorina", precizeaza oficialii UNTRR.

Romania a atins nivelul obligatoriu in UE al accizelor la motorina de 330 euro/1.000 litri inca din 1 ianuarie 2013, iar la benzina 359 euro/1.000 litri din 1 ianuarie 2011. In aprilie 2014 ambele au fost majorate cu sapte eurocenti/litru (70 euro/1.000 litri) reprezentand o crestere cu 21,2% a accizei la motorina de la 330,395 euro/1.000 litri la 400,59 euro/1.000 litri, in timp ce pentru benzina fara plumb reprezinta o crestere cu 19,4% a accizei de la 359,59 euro/1.000 litri la 429,59 euro/1.000 litri.

"Aceasta majorare a adus o crestere de minimum 6,5% a pretului final al carburantilor! Rata de schimb originala mai adauga aproximativ 3% la pretul final al carburantilor. In total, carburantul este cu 10% mai scump exclusiv datorita statului roman, deasupra oricarei cerinte europene, in conditiile unui TVA de 24%. Fara acciza suplimentara, fara rata de schimb inventata si cu TVA 19%, motorina ar fi mai ieftina cu 15% in Romania", considera reprezentantii transportatorilor rutieri romani.

Prevederile Directivei 96/2003 se aplica in alte sase tari membre ale Uniunii Europene, unde exista practica returnarii accizelor la motorina pentru utilizatorii profesionisti, fara incadrarea acestei proceduri la ajutor de stat, avand in vedere ca statul ii restituie utilizatorului o suma din cea platita deja de utilizator statului, fara ca valoarea platita de utilizator, considerand si rambursarea, sa coboare sub pragul minim al accizei la nivel european: in 2014 Ungaria 17 forinti/litru (0,055 euro/litru sau 55 euro/1.000 litri), din 2015 Ungaria 11 forinti/litru (0,035 euro/litru sau 35 euro/1.000 litri), Spania 48 euro/1.000 litri, Slovenia 74,88 euro/1.000 litri, Italia 214 euro/1000 litri, Belgia 76,3 euro/1.000 litri, Franta 47,4 euro/1.000 litri.

"Cu una dintre cele mai mici valori de rambursat, Romania dovedeste ca este incapabila sa administreze acest sistem, si sa restituie 0,04 euro/litru sau 40 euro/1.000 litri asa cum se mentioneaza si in nota de fundamentare a propunerii de renuntare la acest sistem si la supraacciza in sine. (…) Castigul statului roman este limitat pe fondul scaderii consumului profesionistilor si amatorilor la «ciupeala» din sumele ramase din bugetul alocat pentru rambursare si neplatit, precum si din rata schimb", spun oficialii UNTRR.

Transportatorii romani mentioneaza totodata ca privesc cu neincredere ultimele discutii din jurul Codului Fiscal, care prevad mentinerea supraaccizei la carburanti pana la 1 ianuarie 2017. "Ne bucura reducerea TVA de la 24% la 20%, deoarece inseamna o scadere a pretului la motorina, insa suntem ingrijorati de mentinerea accizei suplimentare, deoarece, pana in prezent, nu a adus efectele scontate - incasarile la buget au scazut, schema de rambursare nu functioneaza, iar kilometrii de autostrada promisi nu au fost realizati. In ceea ce priveste restituirea de accize, lipsa de coerenta si functionalitatea dezastruoasa fac inutila masura si toata lumea pierde”, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.

Citeste si:

    Reprezentantii UNTRR mai spun ca "acciza are valori fixe in euro si umflate artificial in lei". Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 14.000 membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

    Sursa foto: Camioane/Shutterstock.com

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Auto »



    Setari Cookie-uri