Dintr-un etalon al credibilitatii in domeniul auto, Volkswagen este la un pas sa doboare mitul “masinii nemtesti” sau, mai exact, al increderii pe care brandurile germane o insiprau clientilor. Ramificatiile scandalului Volkswagen iau amploare pe zi ce trece, iar Romania va simti o parte a efectelor, fie ca vorbim de economia tarii sau pur si simplu de soferii obisnuiti.

Ce este scandalul Volkswagen si cum a inselat compania testele de poluare?

Intr-un mod cat mai simplu explicat, Volkswagen a instalat pe vehiculele sale un software care detecta automat cand erau testate pentru nivelul de emisii toxice. Cand motorul detecta ca este testat, acesta incepea sa functioneze in asa fel incat emisiile erau reduse pana la nivelul legal. Cand masina nu era insa testata si rula in conditii obisnuite, motorul incepea sa functioneze “normal” incepand sa emita un nivel mult mai ridicat de gaze toxice.

O explicatie mult mai detaliata a modului in care motoarele Volkswagen isi schimbau comportamentul in cadrul testarilor oficiale poate fi vizualizata in clipul de mai jos.

Modelele Volkswagen care au incalcat standardele de emisii sunt: modelul de Volkswagen Jetta din perioada 2009-2014, modelele Beetle si Golf, precum si modelul Volkswagen Passat din 2014-2015, dar si modelul Audi A3.

Efectul 1: Volkswagen pierde 26 mld. euro in 7 zile pe bursa. Investitorii romani rasufla insa usurati

Scandalul a inceput dupa ce Volkswagen a fost acuzata ca a trisat la testele privind normele de poluare din SUA, iar ca urmare compania risca retragerea celor 482.000 de autoturisme cu motoare diesel care au incalcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon. De asemenea, producatorul auto risca amenzi substantiale in SUA, cea mai vehiculata cifra fiind de 18 miliarde de dolari. Forbes estimeaza ca factura scandalului Volkswagen va ajunge la 34,5 mld. dolari in urmatorii 10 ani, cea mai mare parte a sumei fiind reprezentata de pierderea unor vanzari viitoare.

Sursa: Bloomberg

Primul si cel mai evident efect a fost cel al prabusirii valorii de piata a companiei: Volkswagen a pierdut 16 mld. euro (-22%) pe Bursa din Frankfurt in doar cateva minute la scurt timp dupa ce compania a recunoscut ca a trisat la testele din SUA. De saptamana trecuta si pana in prezent Volkswagen a scazut cu 33% pe bursa, valoarea de piata a companiei ajungand astfel de la 76 mld. euro, la 50 mld. euro.

In Romania, impactul scaderii actiunilor Volkswagen asupra investitorilor a fost unul foarte redus. Actiunile VW nu se afla pe lista celor 25 de companii straine care se pot tranzactiona pe sistemul alternativ al Bursei de la Bucuresti si doar un numar limitat de case de brokeraj ofera acces la tranzactionare pe Bursa din Frankfurt.

Efectul 2: Romania pierde 0,5 puncte procentuale din cresterea economica de 3%

Frauda Volkswagen viza initial doar cele 482.000 de vehicule din SUA, insa ulterior compania a anuntat ca alte 11 milioane de masini vandute in toata lumea au fost “dotate” cu dispozitivul care modifica emisiile in timpul testelor. O parte semnificativa din aceste 11 milioane de masini au fost vandute in Europa, iar ca urmare Comisia Europeana a cerut statelor membre sa investigheze acest aspect, subliniind totodata ca nu va tolera eventualele neregularitati.

Prima masura anuntata in Romania a fost blocarea eliberarii cartilor de identitate de catre Registrul Auto Roman (RAR) pentru masinile Volkswagen cu motoare Euro 5, aflate in stocurile dealerilor.

Calin Popescu-Tariceanu, presedintele Senatului, a declarat ca statul roman a fost inselat, pentru ca a incasat - prin taxa de mediu - mai putini bani pentru masini care polueaza mai mult. Tariceanu a cerut ca Romania sa adopte o serie de masuri similare celor luate in alte state europene, precum Spania, unde guvernul a hotarat sa penalizeze cu 1.000 de euro constructorul pentru fiecare masina vanduta.

Tariceanu nu a facut nicio estimare cu privire la efectele asupra economiei locale, insa analistii Bank of America au emis o nota adresata investitorilor, citata de Bloomberg, in care anticipeaza ca impactul asupra cresterii economice a Romaniei va fi de pana la 0,5 puncte procentuale. Impactul este unul semnificativ avand in vedere ca Banca Mondiala estimeaza pentru Romania o crestere a PIB de 3% in acest an. Cele mai afectate tari din Europa de Est raman insa Cehia si Ungaria, care vor pierde intre 1 si 1,5 puncte procentuale din cresterea economica pe 2015.

O alta analiza, de data aceasta a austriecilor de la Erste Group, arata ca impactul negativ al scandalului emisiilor poluante ale automobilelor diesel Volkswagen asupra Romaniei ar trebui sa se rezume la exporturile de componente in Germania, care reprezinta circa 1% din PIB, respectiv 2,9% din exporturile totale.

"Daca situatia se va inrautati si se va extinde la alti mari producatori de automobile din Germania sau Franta, atunci va fi afectata o parte mai mare din exporturile Romaniei, inclusiv de masini si kituri de componente", mentioneaza analistii Erste.

Efectul 3: Valoarea de revanzare a masinilor Volkswagen scade. Ce sanse au soferii care dau in judecata compania?

Circa 100.000 din totalul de 700.000 de masini Volkswagen inmatriculate in Romania ar urma fie rechemate in service, potrivit unor surse din piata auto, citate de Digi24. Chiar daca verificarea si eventualele modificari nu ar trebui sa dureze decat cateva minute, este evident ca un cumparator de buna-credinta al unui autoturism Volkswagen se poate considera prejudiciat de compania auto din moment ce nu a primit un produs conform normelor prezentate la momentul achizitiei.

Consumatorii pagubiti au platit mai mult pentru versiunea diesel ‘mai verde’ a masinii si asadar sunt indreptatiti sa ceara cel putin diferenta de pret - avocat

“(n.red. ca urmare a unor rechemari in service) Consumatorii ar putea sa ceara sa fie compensati pentru faptul ca autoturismul are un consum mai ridicat, valoarea autoturismului a scazut, iar el, cumparatorul, inregistreaza costuri asociate cu reparatiile viitoare”, este de parere avocatul David Standard, citat de publicatia britanica The Guardian.

“De asemenea, consumatorii pagubiti au platit mai mult pentru versiunea diesel ‘mai verde’ a masinii si asadar sunt indreptatiti sa ceara cel putin diferenta de pret”, a mai adaugat avocatul.

Jacqueline Young, avocat in cadrul Slater & Gordon, subliniaza insa ca pagubitii nu ar trebui sa se astepte sa le fie returnata intreaga valoare a vehiculului. “Totusi, vor putea sa ceara despagubiri pentru ca acum au un activ care valoreaza mai putin. Multi dintre acesti soferi au platit mai mult pentru o masina mai verde – in medie cu 2.000 de lire (2.700 euro) mai mult decat in mod normal”.

Efectul 4: Pana la 400 de persoane decedate prematur in fiecare an

Pe cat de ciudat poate sa para, desi vorbim despre un scandal ce vizeaza nivelul de emisii toxice, efectele asupra mediului inconjurator au fost probabil cel mai putin discutate. Autoturismele Volkswagen dotate cu software-ul problema aveau emisii de carbon de 15 pana la de 35 de ori mai mari decat cele permise in SUA.

Poluare suplimentara generata de cele 11 milioane de masini Volkswagen ‘anchetate’ au dus la decesul prematur al unui numar de persoane cuprins intre 74 si 404 in fiecare an la nivel mondial, potrivit vox.com. Volkswagen vinde masini cu probleme incepand cu 2009. Chiar daca o cifra exacta a numarului deceselor premature este evident imposibil stabilit, in atmosfera raman cele pana la 212.500 tone suplimentare de noxe emise in fiecare an de autoturismele Volkswagen.

Efectul 5: Prabusirea increderii in producatorii auto

Scandalul Volkswagen a lovit si imaginea altor producatori auto germani. Publicatia Autobild a scris ca si SUV-ul BMW X3 emite de peste 11 ori mai multe noxe decat standardele permise de legislatia europeana. Stirea a dus la o scadere 10% a actiunilor BMW, insa acestea au revenit ulterior cu 5% dupa ce compania auto a negat informatia. De asemenea, si actiunile Daimler au scazut cu 13% saptamana trecuta, in ciuda faptului ca grupul german a negat faptul ca ar fi trucat datele privind emisiile motoarelor diesel.

Mai mult decat atat, asociatia auto germana a anuntat joi ca vehiculele diesel construite de producatori precum Renault, BMW, Nissan, Citroen, Mercedes, Peugeot, Jeep, Hyunday si Mazda nu respecta standardele privind emisiile. Indiferent de felul in care scandalul noxelor se va incheia, un lucru ramane sigur: increderea consumatorilor in producatorii auto va fi afectata cel putin pe un orizont de timp scurt.

Foto: Shutterstock / Volkswagen

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri