Procesul executarii lucrarilor de constructii s-a pastrat relativ la fel pe parcursul anilor, dar si aici, ca si in cazul altor industrii, tehnologia a jucat un rol esential.

Episodul realizarii gresite a tronsonului de autostrada dintre Orastie si Sibiu este cel mai recent exemplu si poate una dintre lectiile pe care toata industria ar trebui sa o invete. Pe langa faptul ca tara noastra pierde sume considerabile de bani de pe urma inchiderii proiectului de drum si deciziei de a-l reconstrui, astfel de scenarii s-ar putea intampla oricand, fix cand ne este lumea mai draga.

In urma situatiei create, CNADNR va fi nevoita sa demoleze sute de metri din tronsonul de autostrada, acesta urmand sa fie reconstruit de la zero.

Pentru a evita situatii de acest gen, care aduc cheltuieli suplimentare inutile, britanicii vin cu o solutie care ar putea revolutiona industria.

Costain, una dintre cele mai mari firme de constructii din Marea Britanie, a fost premiata de curand pentru unul dintre cele mai inovatoare proiecte in domeniul constructiilor, testand pentru prima data betonul care se poate repara singur in cazul in care se crapa sau este supus unui anumit soc.

Betonul care „isi revine singur” ar putea fi un castig urias pe termen lung, asta din moment ce tarile aflate in plin proces de dezvoltare platesc zeci, daca nu chiar sute de miliarde pentru repararea soselelor si intretinerea acestora. De exemplu, noteaza presa internationala, Marea Britanie cheltuieste anual peste 60 de miliarde de euro pentru astfel de servicii.

Pe o sosea din Tara Galilor, Costain a construit un perete pe care sunt montate anumite portiuni speciale din beton, fiecare dintre acestea fiind alcatuit din diferite solutii tehnologice prin care peretii se pot repara singuri in cazul unui accident rutier. Aceasta tehnologie ar urma sa fie testata intens in perioada urmatoare si monitorizata pentru a vedea cum reactioneaza acest beton la socul unui accident.

In ciuda faptului ca betonul ramane cel mai popular material de constructie la nivel global, acesta este unul dintre materialele care cedeaza cel mai usor si se crapa la diferite presiuni la care este supus, iar daca o astfel de crapatura se mareste poate conduce la distrugerea ramforsarilor din otel, care ar putea compromite integritatea structurii constructiei respective.

Mai multe universitati din Anglia, dar si din alte tari dezvoltate, analizeaza tehnologiile constructiilor viitorului, betonul care se repara singur fiind un focus tot mai mare in randul acestora.

Oamenii de stiinta de la Universitatea Bath din Anglia lucreaza, de exemplu, la un anumit mix de betoane care contine o bacterie care ar putea „germina” la contactul cu apa pentru a produce calcit (material care se afla in componenta calcarului – n.r.) si care se activeaza in momentul in care betonul sufera o crapatura.

Cercetatorii au testat mai multe tipuri de bacterii si au descoperit ca una dintre acestea poate supravietui si germina intr-un mediu puternic alcalin, asa cum este cazul betonului. Potrivit datelor rezultate in urma studiilor, noile tehnologii din domeniu ar putea reduce costul unei structuri de acest tip cu pana la 50%.

Odata dezvoltat, acest proiect ar putea fi aplicat inclusiv pe carosabil, iar astfel eventualele gropi, gauri din asfalt sau crapaturi sa fie estompate in mod natural prin tehnologiile cu care soselele ar urma sa fie construite in viitor. Poate in acest fel ar scapa si tara noastra de soselele burdusite de craterele de pe drumuri, la nici un an de la inaugurarea unui proiect pentru care s-au platit miliarde. Asta cu conditia sa nu presupuna un cost exagerat, desigur!

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri