Business-urile clasice ar putea sa dispara sau sa aiba de suferit in urmatorii 5-10 ani, considera Felix Patrascanu, CEO si fondator al cele mai mari firme de curierat din Romania, FAN Courier, care a acceptat invitatia la un interviu in miscare, in cadrul proiectului Business to go, marca wall-street.ro.

Cu un model Mercedes-Benz Clasa E, masina din flota Autonom pentru oamenii de afaceri, am mers la sediul FAN Courier, o companie pe care antreprenorul a infiintat-o in urma cu 19 ani, impreuna cu fratii Adrian Mihai si Neculai Mihai.

Primul pas in antreprenoriat

Felix Patrascanu a urmat Facultatea de Drept din Bucuresti intrucat isi dorea sa ajunga avocat, insa a renuntat la acest vis pentru curierat.

"Niciodata nu m-am gandit ca am sa ajung antreprenor, ba mai mult din clasa a 5-a ma gandeam sa ajung un judecator vestit, un magistrat, un avocat. Oricum, cu stiintele juridice cochetam foarte tare. Mi s-a parut mie ca a imparti dreptate intr-o tara este ceva extraordinar. M-am pregatit pentru asta tot liceul, tot timpul, pana am deschis compania. Eram student cand m-am angajat prima oara in curierat, cu gandul de a sta o perioada scurta, o luna - doua, pana imi dadeam licenta si pe urma sa imi caut jobul mult visat. Am inceput Facultatea de Drept din Bucuresti in 1990 si la sfarsitul anului 1994, inainte sa dau licenta, m-am angajat pentru cateva luni pentru ca eram casatorit si aveam nevoie de bani. Asa am ajuns in curierat, prin 1994.

M-am angajat curier pentru cateva luni, am ajuns in firma respectiva pana la pozitia de director executiv, operatiuni, si in 1997 am plecat din acea firma, urmand sa merg intr-o alta companie, importatoare de carte englezeasca. Insa atunci au venit prietenii mei din copilarie, Adrian si Neculai, si am inceput firma, in decembrie 1997, iar in ianuarie 1998 am taiat prima factura primului client", a explicat Felix Patrascanu.

FAN Courier

In primii ani, managerul coordona activitatea peste 15 ore pe zi

"La inceput trebuia sa fiu la toate butoanele. Nu lasam pe nimeni sa gestioneze business-ul. In prezent, petrec mult mai putin timp cu business-ul si mult mai mult cu familia. Un antreprenor in momentul de fata trebuie sa aiba timp sa se gandeasca si sa fie detasat de foarte multe lucruri, care pot fi facute poate mult mai bine de catre altii. Si aici intervin aproape cei 40 de manageri din firma, care au fost angajati pe diverse domenii si au fost invatati sa gandeasca intraprenorial. Si atunci imi rezerv foarte mult timp pentru a gandi strategii, a vedea trendurile pietei.

Mergem anual in straintate la un targ international de posta si curierat pentru a vedea noile trenduri. Vizitam foarte multe companii mari de curierat si companii de posta din strainatate. Citesc foarte mult, imi place sa fiu bine informat. Cred ca un antreprenor trebuie sa delege cat mai mult din atributii, iar strategiile si trendurile trebuie sa fie partea lui care trebuie sa o administreze foarte atent. In trecut stateam la birou peste 15 ore, uneori 18 ore, dormeam 3-4 ore pe zi. Stateam la birou si in weekend. Pana intr-o zi cand mi-am dat seama ca procesez prea multa informatie si ar trebui sa le dau voie managerilor sa gandeasca si sa deleg cat mai multe lucruri. Atunci am realizat cate idei valoroase ale oamenilor am pierdut pentru ca nu le ascultam. Acum imi doresc foarte tare sa fiu consiliat de managerii nostri", a mai spus Felix Patrascanu.

Felix Patrascanu

O masina de epoca, pe lista de achizitii a antreprenorului

Dupa ani buni de condus intens si de mers la sesiuni de off-road, Felix Patrascanu prefera acum sa calatoreasca cu avionul in vacanta si sa inchirieze o masina la destinatie.

"Mi-a placut enorm de mult sa conduc. Imi plac enorm de mult masinile. Un hobby de-al meu este off-road-ul cu o masina preparata si cu ajutorul meu. De curand am incheiat un concediu superb cu niste masini de epoca prin Dolomiti, prin Italia, unde am condus un Morgan din 1958. Ma gandesc sa imi iau o masina de epoca, am cam incheiat cu off-road-ul".

La inceputuri, neavand directori regionali in toata tara eu mergeam si conduceam foarte foarte mult. Acum, pentru o calatorie prefer avionul, poti ajunge oriunde in Europa in 3-4 ore si dupa sa imi inchiriez o masina. In continuare simt placerea condusului, dar parcurg kilometri mai putini", a mai spus managerul.

Felix Patrascanu detine in prezent o limuzina BMW 740d si doua SUV-uri Toyota Land Cruiser, dintre care unul pregatit pentru trasee off-road.

Noi provocari in mediul de afaceri

Investitorii straini sunt interesati de Romania in ciuda unui mediu economic impredictibil, principala problema a acestora fiind forta de munca din ce in ce mai greu de gasit. Uneori, companiile straine fac oferte firmelor romanesti pentru a prelua controlul pe aceasta piata.

"Cineva imi spunea ca pe fluxul de business care vine via Viena la noi in tara, sunt foarte multi investitori care si-ar dori sa faca business in Romania. Pe de o parte lucrul asta il vad extraordinar de bun. Este o tara destul de linistita din punct de vedere social-politic. Uitandu-ne in jur, ungurii si-au cam inchis caile de business prin politica lor, polonezii ii urmeaza indeaproape in ultima perioada, Ucraina stim cu totii ce se intampla acolo, bulgarii merg destul de bine numai ca au un handicap, este o tara cu foarte putini locuitori, asa ca noi am devenit un pol extraordinar de interesant. Din punctul asta de vedere este foarte bine ca investitorii straini vin in Romania. Pe de lata parte, cand sunt oportunitati mari pentru investitorii straini, ei vor veni sa cumpere mai tot ce este romanesc in Romania. Si atunci este o provocare, se pune problema, noi companiile romanesti ce vom face. Vom tine piept acelor interese ale multinationalelor sau pur si simplu ne vindem?"

Citeste si:

    M-as gandi ca am putea face multe lucruri la noi in industrie si ca nu ne-am gandit nicio clipa la vanzare, desi ne uitam foarte atent la cum se misca piata, pana la urma a face business inseamna sa faci bani. Totusi pentru un pret corect poate intervine si o vanzare, dar nu se pune problema in momentul de fata pentru ca avem idei, proiecte noi. Inauguram hub-ul din Brasov, va urma altul in Sibiu, Cluj, ne mai gandim si la alte servicii pe care le putem acorda pietei in momentul de fata. Este un moment foarte propice pentru business in Romania.

    "Industria de curierat poate fi un barometru al economiei pentru ca noi lucram cu toate industriile economiei romanesti si atunci vedem foarte clar ce industrii cresc si ce industrii coboara si trebuie sa recunosc ca toti clientii nostri cresc fantastic de mult. O companie online de fashion a crescut de trei ori in ultimul an. Este un moment extraordinar de bun. Trebuie sa ne pregatim pentru asta, pentru ca vanzarile din ce in ce mai mari trebuie sa vina in spate cu o logistica, cu oameni. Cea mai mare problema a economiei romanesti sunt oamenii. Si daca este un pericol pentru investitori este ca nu mai gasesc oameni cu care sa isi deschida un business aici. Suntem intr-o noua criza, a fortei de munca", a explicat Felix Patrascanu.

    Citeste si:

      Felix Patrascanu

      Cum arata viitorul in curierat

      In Romania, curierii au prea multi bani cash la ei, iar antreprenorii fac tot posibilul sa schimbe acest lucru. "E-commerce-ul vine cu foarte multe expeditii, dar si cu multe provocari. Platile cu cardul trebuie neaparat sa creasca. Cash on delivery este inca la putere. Vrem sa punem la punct platile cu cardul", a spus Felix Patrascanu.

      Cum piata de curierat este pe un trend de crestere si va urca si anul acesta cu 15-20%, FAN Courier trebuie sa faca investii in flota de masini si in noi hub-uri. In iunie, compania a investit 5 milioane de euro la Brasov si urmeaza sa faca noi investitii in Brasov, Cluj, Sibiu. FAN Courier a cumparat fostul sediu Cargus din Otopeni anul acesta, pentru ca spatiul din Bucuresti a ramas mic.

      Piata de curierat, fara Posta Romania, a depasit 350 de milioane euro anul trecut si isi mentine trendul de urcare.

      Noi investitii in flota de masini

      FAN Courier are peste 2.750 de masini in flota (Ford, VW, Mercedes si MAN), iar anul acesta a cumparat peste 230 de masini, platite cash.

      'Noi am mers pe cash, nu am mers catre banci, dar nu excludem posibilitatea. Pana acum am avut foarte putine credite si foarte putine masini in leasing, dar nu ne-au convenit conditiile si pana la urma este foarte important ca eu deseara sa am cel putin 100 de camioane care sa-mi plece peste tot in tara. Este greu sa dai unei companii din mana chestia asta. Ideea nu este rea. As scapa si maine de flota auto si sa stiu ca o am externalizata la o firma de leasing operational, mi-ar place enorm de tare. Numai ca este foarte important ca aceasta firma sa fie foarte serioasa si sa am o legatura puternica cu ea. Pentru ca numai in Bucuresti avem 500 de curieri, iar camioanele pleaca in tara si trebuie sa fie mereu la timp in tara. O zi lipsa dintr-un oras, pe mine ma scoate din competitie.

      Am cerut niste oferte la firmele de leasing operational si cu ce au venit ei nu am fost foarte departe. Flota de masini o reinnoim mai rar fata de inainte, intrucat curierii in Bucuresti s-au inmultit foarte tare. Ei au in administrare in momentul de fata doua-trei strazi. Un VAN care face livrari in Bucuresti parcurge 20-30 km pe zi. In momentul cand aveam mai putine masini si mai putini curieri, ei faceau 50-70 km, deci incidenta schimbarii masinilor era mai deasa. In momentul de fata o masina poate sa stea in piata 3-4-5 ani. Dar de obicei, o masina o schimbam la 2-3 ani", a spus antreprenorul.

      Vanzarile din comerul online de anul acesta au luat prin surprindere compania de curierat si au determinat-o sa isi planifice investitii noi in flota auto.

      "Nu s-a asteptat nimeni la eruptia de vanzari online de la inceputul anului. De regula, intr-un an se vinde foarte mult de Black Friday, de Craciun, urmeaza ianuarie cu o scadere, dar anul acesta volumele au ramas la acelasi nivel ca la Black Friday, ceea ce ne-a dat noua mari batai de cap. Am iesit din criza de foarte mult timp, de vreo 2 ani. Trebuie sa cumparam 100 de masini de la o marca, iar cu celalalte marci am depasit de mult 150 de masini. Incercam acum ceva nou, cu niste containere pe care sa le punem pe capetele tractor, sa le lasam in fiecare oras important, dupa care sa vina urmatorul camion sa le ia dupa ce sunt umplute, lucru pe care l-am vazut in alte tari", a precizat Felix Patrascanu.

      Uber in curierat?

      Pentru ca intram in era aplicatiilor si ma gandesc, Patrascanu nu exclude varianta aparitiei unui Uber si in curierat.

      "Un concurent din piata a deschis o aplicatie care asta face, dar nu a prins, probabil trebuia promovata mai mult. Toata paradigma business-urilor clasice se schimba. Trebuie sa ne gandim foarte atent ce se va intampla in 5-10 ani, pentru ca lucrurile se schimba foarte mult. Pot veni niste companii care nu au absolut nimic cu un business, nu au niciun angajat, nicio masina si vor face afaceri de milioane. Sa ne uitam la aplicatii precum Uber, Airbnb, care nu au nimic in inventar, dar fac business", considera Felix Patrascanu.

      Actionarii FAN Courier mizeaza pe car sharing

      "Am investit intr-un business nou, noi trei, un serviciu de car sharing la Cluj, Pony Car Sharing. Detinem 30%. Mi-a placut ideea, dar mai e mult pana la break-even. Avem 25 de masini Volkswagen Up si 25 Smart. Ne gandim sa facem o investitie mai mare. Vrem sa aducem serviciul si la Bucuresti, pentru ca sunt firme care nu mai vor sa aiba flote pentru angajati si vor cate zece masini in sistem car sharing. Sunt si ansambluri rezidentiale care au cerut acest serviciu.

      Serviciul de car sharing pune la dispozitia clujenilor un numar de 50 de masini care pot fi folosite, liber, de oraseni. Masinile se deschid din aplicatie si costurile sunt calculate in functie de mai multi factori. In functie de distanta parcursa pretul celui care a inchiriat masina scade", a explicat Felix Patrascanu.

      Pentru anul in curs, compania a bugetat o crestere cu 15% a afacerilor pana la 102 milioane de euro. FAN Courier a mentinut chiar si in perioada crizei financiare un ritm mediu de crestere de 15% iar avansul afacerilor s-a datorat identificarii de noi directii de dezvoltare si investitiilor asumate si realizate din surse proprii. In 2015, investitiile realizate de FAN Courier au fost de peste 12 milioane de euro, cu aproape 50% mai mari decat estimarile initiale.

      Sursa foto: Alex Damian

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Cristian Gubandru
      Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri