La 30 de ani de la inceperea productiei de serie a modelului M3, BMW dezvaluie patru variante de caroserii care, din diferite motive, nu au trecut niciodata de stadiul de prototip.

BMW M3 in urma cu 30 de ani

Motorul de 2,3 litri, cu patru cilindri si tehnologie cu patru supape, producea 200 CP si accelera M3, care cantarea doar 1.200 de kilograme, de la 0 la 100 km/h in doar 6,7 secunde. Viteza maxima a fost de 235 km/h. In 1988 a fost prezentata versiunea Evo, cu o putere extinsa inca o data la 220 CP, iar viteza maxima ajungea la 243 km/h. Iar aceasta a fost urmata in 1990 de ultima etapa de dezvoltare a primei generatii M3: BMW M3 Sport Evolution cu motor de 2,5 litri, care dezvolta 238 CP, produs intr-o serie limitata de 600 de exemplare.

A doua generatie BMW M3, dezvaluit in 1992, avea un motor de 3 litri 286 CP si un cuplu maxim de 320 N. De asemenea, a dispus de noul sistem de control al axului cu came VANOS. Un facelift vast, survenit in 1995, a inregistrat cresterea capacitatii motorului cu sase cilindri dispusi in linie de la 2.990 la 3.201 cmc, astfel ca puterea a ajuns la un maximum de 236 kW/321 CP.

A treia generatie BMW M3 - prezentata in 2000 – avea un propulsor care dezvolta o putere maxima de 343 CP dintr-o capacitate de 3.246 cmc si un cuplu maxim de 365 Nm.

In loc sa fie echipat cu un motor cu sase cilindri dispusi in linie, asemenea precedentelor doua versiuni ale automobilului, a patra generatie BMW M3, prezentata in 2007, a fost propulsata de un motor V8 atmosferic, capabil sa urce in turatii, care dezvolta 420 CP.

Actuala generatie BMW M3 - a cincea - a fost lansata in primavara anului 2014. In conformitate cu schimbarea din nomenclatorul pentru modelele BMW de serie, doar sedanul cu patru usi a fost botezat "M3", in timp ce variantele coupe si cabriolet au primit denumirea M4. La toate cele trei variante de caroserie, un motor cu sase cilindri dispusi in lini, cu tehnologie M TwinPower Turbo, care dezvolta 431 CP era responsabil cu furnizarea puterii.

In vara acestui an, divizia BMW M a lansat o editie a modelului - limitata la 500 de unitati pentru intreaga lume - ca omagiu special adus istoriei de 30 de ani a BMW M3. Finisat in culoare Macao Blue metalizat, BMW M3 "30 Jahre M3" face trimitere la prima generatie a automobilului, pentru care a fost disponibila aceasta nuanta coloristica. Pachetul Competition, care este inclus standard si care cuprinde modificari extinse ale trenului de rulare si ale suspensiei, a marit puterea modelului aniversar cu 14 kW/19 CP, la 331 kW/450 CP.

BMW M3 Pickup (1986)

BMW M3 Pickup (1986)

De la masina sport la utilitara: BMW M3 Pickup (1986). Cand prima generatie BMW M3 a fost lansata, nu doar clientii au fost incantati de calitatile sale dinamice exceptionale. Singura problema a fost ca transportul de marfuri nu figura in fruntea listei cu numeroasele calitati ale primului BMW M3.

Nu a durat mult pana cand situatia a fost remediata, caroseria unui BMW Seria 3 Cabriolet fiind transformata intr-un BMW M3 Pickup. "Caroseria de cabrio a fost aleasa ca baza din doua motive. In primul rand, s-a intamplat sa avem un asemenea model la dispozitie si in stare perfecta. In al doilea rand, rigiditatea naturala a versiunii cabriolet a facut-o sa fie alegerea ideala pentru o transformare in pickup", isi aminteste Jakob Polschak, directorul de prototipuri si ateliere la divizia BMW M si angajat al companiei de peste 40 de ani.

Primul BMW M3 Pickup nu a avut aripile puternic evazate ale originalului, fiind echipat cu caroseria mai ingusta a variantei de productie. La inceput a fost propulsat de motorul disponibil la asa-numitul "Italian M3", care acolo avea o capacitate redusa la 2,0 litri din cauza reglementarilor fiscale si o putere de 192 CP. "Mai tarziu, am revenit la motorul original - 2,3 litri, patru cilindri -, care oferea 200 cai-putere", dezvaluie Polschak. BMW M3 Pickup a fost utilizat in incinta uzinei timp de 26 de ani, inainte de a fi retras in urma cu patru ani.

BMW M3 Compact (1996)

BMW M3 Compact (1996)

Situatia a fost similara si pentru BMW M3 Compact din 1996. Ideea din spatele acestui model a fost sa se adreseze in special clientilor tineri, ca un punct de intrare in universul automobilelor BMW M. "Intr-o anumita masura, M3 Compact poate fi considerat stramosul BMW M2 din prezent", remarca seful atelierelor BMW M si este usor de vazut de ce face aceasta comparatie.

In cazul in care ar fi intrat in productie, cel mai probabil este ca puterea motorului M3 ar fi fost redusa. Cu toate acestea, la prototip s-a permis ca motorul sa ofere puterea maxima de 321 CP, astfel ca era usor sa propulseze un automobil usor (1,3 tone). "Era mai usor cu 150 de kilograme, mai agil, mai rigid si chiar fara compromisuri", se entuziasma revista germana "auto motor und sport" (numarul 13/1996) dupa ce l-a testat.

BMW M3 Touring (2000)

BMW M3 Touring (2000)

BMW M3 Touring (2000) si prototipul BMW M3 Touring s-a materializat pentru ca modelul de serie era luat in considerare. M3 Compact a putut fi testat de catre jurnalisti si pentru a proiecta o imagine, si pentru a vedea interesul clientilor, insa M3 Touring a servit exclusiv obiectivelor interne.

"Acest prototip ne-a permis sa demonstram ca, cel putin dintr-un punct de vedere pur tehnic, a fost posibil sa integram, fara mari dificultati, un M3 Touring in productia de serie a versiunii BMW Seria 3 Touring de serie. Un lucru important pe care am vrut sa-l demonstram a fost ca usile spate ale modelului standard de serie ar putea fi refacute pentru a le adapta la pasajele rotilor spate fara a fi necesare unelte noi si scumpe", explica Jakob Polschak.

Odata ce a trecut de linia de asamblare, M3 Touring a necesitat doar o prelucrare manuala minima pentru a-i fi montate componentele suplimentare si detaliile interioare specifice M.

BMW M3 Pickup (2011)

BMW M3 Pickup (2011)

Odata ce BMW M3 Pickup, bazat pe prima generatie a modelului si descris anterior, a inceput in cele din urma sa-si arate primele semne serioase de uzura dupa aproape un sfert de secol de utilizare, era vremea pentru un succesor. Ca si in cazul originalului, cei responsabili pentru crearea automobilului au optat din nou pentru o caroserie de cabriolet datorita elementelor de rigidizare existente.

"Initial, munca de conversie a inceput in primavara anului 2011, intr-o maniera obisnuita, in mare parte nespectaculoasa. Apoi, cineva a venit cu ideea de a promova automobilul ca o gluma de Ziua Pacalelilor, mai ales ca se apropia 1 aprilie", rememoreaza Polschak.