"Chiar daca volumele sunt foarte mici, cresterile sunt importante (practic s-au triplat, atat cele electrice +197,1% cat si cele hibride +194,6%) si arata faptul ca exista un potential important de crestere al acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator (asa cum este astazi), va realiza volume importante si va contribui, astfel, la reducerea poluarii generate de traficul auto", au declarat reprezentantii APIA.

Piata automobilelor eco a crescut in primele 6 luni ale anului la 977 unitati, de la aproximativ 310 unitati anul trecut, rezultat care demonstreaza preferinta in crestere a clientilor pentru propulsii alternative. Din totalul pietei de automobile eco, Toyota Hybrid, a livrat 791 de unitati, in timp ce Lexus Hybrid 72 de unitati, reprezentand impreuna 88% din total.

Din punctul de vedere al performantei modelelor, Yaris Hybrid a fost cel mai bine vandut model cu 252 de unitati, urmat de Auris Hybrid cu 201 unitati. Versiunea hibrida a legendei RAV4 ocupa locul 3 in clasament cu 178 de unitati, iar cel mai nou model hibrid din portofoliul marcii, Toyota C-HR, ocupa locul 4, inregistrand deja 158 de unitati. In aceeasi perioada mentionata, cel mai bine vandut model hibrid de la Lexus este Lexus RX, cu 46 de unitati, urmat de Lexus NX cu 22 de unitati.

Sistemul hibrid de la Toyota combina doua surse de putere pentru a asigura propulsia. Prin combinarea unui motor termic (pe benzina) cu un motor electric, sunt exploatate din plin atuurile ambelor surse de energie: putere, pe de o parte, eficienta ridicata in exploatare, pe de alta parte.

Peugeot va lansa versiuni...
Citeste si: Peugeot va lansa versiuni electrice sau hibride pentru fiecare model

In functie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzina incep sa domine piata, cu o pondere de 50,4%, in crestere cu 3 puncte procentuale, comparativ cu ponderea pe care o aveau dupa primele 6 luni din anul trecut (47,4%).

In ceea ce priveste gradul de penetrare in piata al celor doua categorii, remarcam faptul ca in cazul livrarilor de autoturisme cu motoare pe benzina, 5 marci si respectiv 9 modele dintre primele 10 marci / modele, cele mai vandute au o pondere peste aceasta medie (50,4%), in timp ce la motorizarile diesel, 8 din primele 10 marci / modele au o pondere peste cea a acestei categorii (48,0%).

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand 31,1% si respectiv, 25,3% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 14,1% si negru cu 10,1%.

Romanii mai sunt interesati si de masini cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 21,6% din totalul livrarilor realizate in primele 6 luni din 2017, pe un volum total de 12.755 unitati, in crestere cu 26,8% fata de 2016.

Toyota, Nissan si Honda vor...
Citeste si: Toyota, Nissan si Honda dezvolta baterii noi pentru masinile electrice

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, 28,4% sunt de provenienta autohtona, 22,4% sunt fabricate in Germania, 11,1% sunt din Cehia; 8,0% din Spania si 7,6% din Turcia. In acest context, comparativ cu anul 2016, livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in anul 2017 cu un consistent 28,5%, in timp ce cresterea autoturismelor din import este una mai mica, respectiv 19,2%.

La jumatatea anului 2017, livrarile de autovehicule noi inregistreaza comparativ cu anul 2016, o crestere consistenta de 17,1%. Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in primele sase luni din 2017, o crestere generala de 17,1% (71.600 unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2016, cifra in interiorul careia avem autoturismele cu o crestere de 21,7% (58.967 unitati).

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), se observa faptul ca, in primele sase luni din 2017, au fost inmatriculate peste 253.300 unitati (cca. 84% din volumul inregistrat pe intreg anul 2016), adica de 5,6 ori mai multe decat cele noi. Aceasta situatie se datoreaza, dupa cum APIA a si semnalat inca de anul trecut, eliminarii de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Ceea ce este si mai grav insa, este faptul ca s-a triplat numarul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2), respectiv de la cca. 35.710 unitati in 2016 la cca. 103.607 unitati in 2017.

La autoturisme, in functie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 18.026 unitati (30,6% cota de piata, pe un volum in crestere cu 27,2% fata de 2016), urmata de Volkswagen cu 6.501 unitati (11,0% cota de piata, volume in crestere cu 32,9% fata de 2016); Skoda 5.233 unitati (8,9% din total piata, volume in crestere cu 8,4%); Renault 4.607 unitati (7,8% cota de piata, volume mai mari cu 19,0%); Ford 3.694 unitati (6,3% din total piata, volume in crestere cu 26,8%); si Opel cu 2.612 unitati (4,4% din total piata, volume mai mari cu 31,6%).

Lexus opreste productia...
Citeste si: Lexus opreste productia pentru sedanul GS in Europa

Pe modele, cu cele 7.179 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele sase luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 4.555 unitati, Dacia Duster 3.402 unitati, Skoda Octavia 2.227 unitati si Renault Clio, 1.767 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam o evolutie mixta, majoritatea segmentelor inregistrand cresteri, unele chiar importante (Clasa E +51,9%, SUV +35,4%, Clasa B +24,2%, Clasa C +22,7%, Clasa F +13,8%, Sport +11,1% si Clasa A +3,5%) iar altele, scaderi, unele semnificative (MPV -31,3% si Clasa D -6,4%).