Piata auto in 2017 este la un pas de a depasi vanzarile din anul 2009, de 150.000 de masini noi, intrucat livrarile din decembrie sunt in fiecare an peste 10.000 de unitati, iar in primele 11 luni acestea au fost de 142.000 unitati.

"Avand in vedere faptul ca, in ultimii 2 ani, in luna decembrie, piata autovehiculelor noi din Romania a inregistrat un volum de peste 10.000 de unitati, coroborat cu cele cca. 142.000 de unitati cat s-au inregistrat in primele 11 luni in Romania, probabilitatea depasirii pragului de 150.000 de unitati / an, cat s-a inregistrat in anul 2009 - primul an al crizei economice - , este una extrem de mare", spun reprezentantii APIA.

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in primele 11 luni din 2017, o crestere generala de 11,1%, comparativ cu aceeasi perioada din 2016, cifra in interiorul careia avem autoturismele cu o crestere de 14,1%.

Autoturismele, care reprezinta cca. 83% din totalul livrarilor realizate in aceste 11 luni din 2017 (118.570 unitati), inregistreaza o crestere fata de aceeasi perioada a anului 2016 de 14,1%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), o scadere de 1,8%.

Top vanzari auto pe marci si modele in primele 11 luni

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 38.950 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 14.342 unitati, Renault 11.200 unitati, Ford 11.125 unitati si Skoda 10.683 unitati. In ceea ce priveste categoria de vehicule comerciale usoare (inclusiv minibuse), dupa 11 luni, primul loc este ocupat de catre Ford (3.578 unitati), cu o crestere de 32,2%, urmat de Dacia (3.057 unitati, +9,6%) si Mercedes (2.022 unitati, +13,8%).

La autoturisme, in functie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 35.893 unitati (30,3% cota de piata, pe un volum in crestere cu 12,7% fata de 2016), urmata de Volkswagen cu 12.809 unitati (10,8% cota de piata, volume in crestere cu 15,7% fata de 2016); Skoda 10.683 unitati (9,0% din total piata, volume in crestere cu 12,7%); Renault 9.537 unitati (8,0% cota de piata, volume mai mari cu 27,3%); Ford 7.547 unitati (6,4% din total piata, volume in crestere cu 20,9%); si Opel cu 5.788 unitati (4,9% din total piata, volume mai mari cu 19,2%).

Pe modele, cu cele 14.795 unitati livrate, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele 11 luni din 2017, urmat de Dacia Duster cu 7.713 unitati, Dacia Sandero 7.597 unitati, Skoda Octavia 4.505 unitati si Renault Clio, 3.500 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam o evolutie mixta, majoritatea segmentelor inregistrand cresteri, unele chiar importante (SUV +26,7%, Clasa E +18,0%, Clasa B +16,6%), Clasa C +11,7%, Clasa F +8,0% si Sport +4,7%, iar altele, scaderi, unele semnificative (MPV -25,0%), Clasa A -1,8% si Clasa D -1,2%.

In functie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzina care domina, incepand cu anul trecut, piata din Romania, au in acest an o pondere de 51,5%, comparativ cu 50,1% cat aveau dupa primele 11 luni din anul trecut.

Daca analizam gradul de penetrare pe marca si model al celor doua categorii, remarcam faptul ca, in cazul livrarilor de autoturisme cu motoare pe benzina, 5 marci si, respectiv, 9 modele dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute au o pondere peste aceasta medie (51,5%), in timp ce la motorizarile diesel, toate cele 10 marci aflate in top si, respectiv, 7 modele au o pondere peste media acestei categorii (46,5%).

In ceea ce priveste autoturismele “verzi“ (electrice si hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2,0% din totalul livrarilor realizate in primele 11 luni ale lui 2017, pondere dubla fata de cea pe care au avut-o in 2016. Chiar daca volumele sunt (inca) foarte mici, cresterile sunt importante, atat la cele electrice (+160,0%), cat si la cele hibride (+120,4%) si arata faptul ca exista un potential important de crestere a acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator (asa cum este astazi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluarii generate de traficul auto.

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand 30,8% si respectiv, 24,9% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 14,6% si negru cu 10,3%.

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 21,2% din totalul livrarilor realizate in primele 11 luni din 2017, pe un volum total de 25.176 unitati, in crestere cu 17,2% fata de 2016 (peste cresterea medie a pietei, +14,1%).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 28,0% sunt de provenienta autohtona, 22,5% sunt fabricate in Germania (multe insa cu componente din Romania), 10,9% in Cehia; 8,1% in Spania si 7,3% in Turcia.

In acest context, comparativ cu anul 2016, livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in anul 2017 cu 12,3%, iar cele provenite din import, cu 14,8%.

In Romania, vanzarile de autoturisme din primele 11 luni ale anului 2017 au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice). Comparativ cu primele 11 luni din 2016, este de remarcat faptul ca au crescut atat ponderea, cat si volumul achizitiilor realizate de catre pers. fizice: ponderea, de la 30% la 35%, iar volumul, cu 33% (procent mult superior cresterii generale a pietei la 11 luni, respectiv +14,1%).

Plusul de cca. 10.000 unitati este dat de achizitiile realizate de catre persoanele fizice in afara Programului Rabla, ceea ce arata o tot mai mica dependenta a pietei auto de acest instrument.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), se observa faptul ca, in cele 11 luni din 2017, au fost inmatriculate cca. 474.000 unitati (cu 58% mai multe decat s-au inregistrat pe intreg anul 2016). Aceasta cifra corespunde unui raport intre cele rulate si cele noi de 4,8 ori. Aceasta situatie este cauzata, dupa cum APIA a semnalat inca de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie a.c. a Timbrului de Mediu. Si mai agravant este faptul ca, asistam la o crestere a inmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, in urmatorii ani, la deteriorarea calitatii mediului si efecte negative asupra sanatatii populatiei din marile orase.

Productia Ford la Craiova a crescut

Ford Romania a continuat sa creasca numarul unitatilor EcoSport fabricate la Craiova (2.758 unitati in noiembrie), ajungand astfel, la un total de 43.780 unitati (+16,9% fata de perioada similara din 2016). Si exportul realizat de catre Ford inregistreaza in cele 11 luni din 2017 volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 3.687 unitati (+9,9%).

93,7% din productia realizata a fost exportata, comparativ cu 99,6% cat a fost acest raport in anul 2016.

Sursa foto: Kzenon/ shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri