La data de 19 iulie 2016, Comisia Europeana a aplicat o amenda principalilor producatori de camioane, deoarece Daimler (Mercedes-Benz), Volvo/Renault, Iveco, MAN si DAF au fost gasiti vinovati de constituirea unui cartel intre anii 1997 si 2011, in vederea stabilirii ilegale a preturilor pentru camioanele medii si mari (pentru mai multe detalii click aici ). La data de 27 septembrie 2017, Comisia a mai aplicat o amenda unui alt producator de camioane, Scania, pentru participarea la cartelul mai sus mentionat (pentru mai multe detalii click aici ). Amenzile totale s-au ridicat la 3,7 miliarde de euro.

Producatorii de camioane s-au inteles asupra preturilor de lista si, in unele cazuri, asupra preturilor finale. Au fost intelegeri legate si de introducerea normelor europene de poluare si au dorit sa evite costurile suplimentare care decurgeau din aceste norme europene.

Astfel, transportatorii rutieri romani care au achizitionat camioane noi, inclusiv prin leasing, isi pot recupera daunele provocate de ”cartelul camioanelor” prin intermediul Financialright Claims GmbH, accesand platforma www.cartelcamioane.ro. Data limita pentru inregistrare este 31 mai 2018 si pot fi inscrise numai camioanele care au fost inmatriculate incepand cu ianuarie 2003 pana la data de 31 decembrie 2016.

Actiunea in instanta este asigurata de casa de avocatura Hausfeld Rechtsanwalte LLP, una dintre cele mai mari firme de avocatura din Europa si SUA specializata in dreptul concurentei.

Cum isi pot recupera...
Citeste si: Cum se pot recupera daunele provocate de "cartelul camioanelor"

Este pentru prima oara in Romania cand pagubitii unui cartel pot solicita daune instantelor, practica fiind una comuna la nivel instantelor din SUA.
Pentru transportatorii rutieri din Romania, actiunea juridica va avea loc in Germania, unde legislatia este prietenoasa cu firmele afectate de intelegerile de tip cartel. Totodata, spre deosebire de instantele din Olanda sau Marea Britanie, instanta din Germania ar putea aplica legislatia germana si firmelor romanesti care solicita despagubiri in urma cartelului de camioane. Instantele din Olanda sau Marea Britanie ar putea solicita ca legislatia romaneasca sa se aplice in acest caz, iar in Romania nu exista un cadru legal bine definit pentru cazuri de tip cartel, astfel incat nici instantele nu au suficienta experienta in aceste cazuri.

O estimare moderata pentru despagubirile din cartelul camioanelor, incluzand dobanda, ar fi de cel putin 10% din pretul camioanelor sau din ratele platite la leasing.

Sursa foto: Kurt Kleemann / Shutterstock