Pretul produselor si serviciilor vandute in Romania este, in medie, cu 15-20% mai mare decat in restul tarilor europene din cauza infrastructurii deficitare a transporturilor, viteza medie de circulatie in tara fiind semnificativ mai mica fata de cea din Uniunea Europeana, au declarat, joi, reprezentantii Romanian Business Leaders (RBL), in cadrul unei conferinte de presa.

Ion Lixandru, director general al Romtrailer si membru al RBL, explica modul in care cresc costurile produselor si serviciilor transportate din cauza slabei infrastructuri rutiere.

“Este foarte simplu de analizat. Daca de la Cluj la Bucuresti as avea o viteza medie de 70 de kilometri la ora, mi-ar trebui 10 masini. In situatia in care am 48 (n.r. kilometri pe ora), inseamna ca imi trebuie 17 masini. Ce inseamna asta? Am 17 soferi, am 17 investitii in vehicule, am 17 motoare consumatoare de combustibil, am 17 camioane incarcate cu marfa. Multiplicati cu 70% si se ajunge la un cost de 15-20%. De aceea, marfa de la noi este de mai proasta calitate, la acelasi pret, ca cealalta din vest, pentru ca acolo, acest sistem logistic este pus la punct si marfa ajunge la raft in timp corect si la un pret rezonabil”, a spus Ion Lixandru.

Felix Patrascanu, managing partner al FAN Courier si membru de board al RBL, explica modul in care investitia de 20 de milioane de euro s-a dus “pe apa sambetei”, confruntandu-se cu traficul blocat de pe soselele Romaniei.

“In anul 2017, pentru ca a crescut consumul si pentru ca suntem o tara care creste pe consum, a trebuit sa fac niste investitii. Toate investitiile anului 2017 s-au ridicat la 20 de milioane de euro. In ce? Intr-o hub mult mai mare fata de cel vechi, care era de 8.000 de metri patrati. Am ajuns la 14.000 de mp. Am achizitionat o banda de sortare care, fata de cea veche care sorta 9.000 colete pe ora, sorteaza 39.000 de colete pe ora. De ce toate acestea? Pentru ca noi ne batem cu doua lucruri: timp si siguranta expeditiilor respective. Prin aceste investitii, am reusit sa reducem timpul de incarcare a masinilor cu doua ore. Inainte, masinile plecau la ora 12, iar in prezent pleaca la ora 10. Ce folos ca am reusit sa plecam la ora 10 daca pe Valea Oltului, de doua-trei ori pe saptamana au loc accidente care tin toate traseele respective. Si nu vorbim doar de Valea Oltului, vorbim si de Valea Prahovei si de celelalte drumuri. Din cauza accidentelor, din cauza lipsei infrastructurii, tot acest timp pe care eu il castig prin cele 20 de milioane investite se duce pe apa sambetei pentru ca (n.r. investitiile) nu mai au nici o valoare. Astea sunt costurile pe care le avem in momentul de fata", a precizat Patrascanu.

Un alt efect al drumurilor din Romania se remarca si asupra transportului de marfuri perisabile, care risca, adesea, sa se strice in camioanele blocate pe soselele tarii.

“Noi stam cu mai multa marfa stocata in camioane si in depozite ca sa asiguram fluxul normal. (…) Exista riscuri de acest gen, treaba asta se intampla in special in perioadele cu temperaturi extreme, atat vara, cat si iarna, cand traficul se blocheaza. Atunci ramai cu bunurile in masina pana se gaseste o solutie”, a explicat Decebal Popescu, CEO Cartrans Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri