Asociatia oamenilor de afaceri Romanian Business Leaders (RBL) semnaleaza problemele cronice ale infrastructurii de transport din tara si ofera Ministerului Transporturilor o serie de recomandari. Ca o masura extrema, antreprenorii sunt dipusi sa picheteze ministerul cu o banderola alba la brat, daca solutia ar da roade. Pana la acel moment, acestia se revolta din cauza lipsei de initiativa din domeniu si a investitiilor strategice care impiedica dezvoltarea in viitor.

„Ne-am intalnit cu mai multi colegi de bord si chiar spuneam ca ar fi cazul ca iesim in fata ministerului cu o banderola alba pe mana si sa le spunem ca nu se mai poate astepta, ca lucrurile astea nu mai pot fi amanate. Sunt amanate de 30 de ani, nu s-a realizat mare lucru si pur si simplu ne inecam in propriul succes al companiilor noastre care mai misca ele in momentul de fata. Vedem foarte bine ca guvernul ne ofera punti de vacante: luni, marti. Ca sa ce? Ca sa stam pe strazi si sa ajungem la Brasov in 15 ore? Ca sa ajungem la Constanta in alte 17? Cam asta ne ofera in momentul de fata. Viata ar fi foarte frumoasa in tara asta si de accea noi vrem sa ramanem, vrem sa traim, vrem sa ne aducem copiii inapoi de la scolile din afara, pentru ca Romania chiar ofera o multime de oportunitati, pe care le avem la indemana si pe care nu le exploatam niciodata. Am spus ca in extremis o sa mergem in fata ministerului cu niste banderole albe si vom picheta acolo. Trebuie sa gasim niste solutii pentru ca nu se intampla absolut nimic. Daca stim ca s-ar rezolva ceva, o sa fim acolo”, a spus Felix Patrascanu, managing partner al FAN Courier si membru al board-ului RBL.

Daca un business merge bine in prezent nu inseamna ca va merge la fel de bine sau mai bine in viitor. Antreprenorii sustin ca degeaba investesc in propriile companii, daca statul nu investeste in mediul in care acestea functioneaza.

„Noi avem o gramada de oportunitati, dar nu sunt fericit ca businessul meu merge, pentru ca nu are viitor. Un antreprenor trebuie sa vada si viitorul. Daca nu se investeste, degeaba investesc eu, ca la un moment dat, si eu ma blochez, pentru ca investesc pentru nimic si investitiile costa. Investitiile noastre fara investitii strategice se duc in cap”, a explicat Ion Lixandru, director general Romtrailer, membru RBL.

De ce nu se intampla nimic?

Reprezentantii Romanian Business Leaders sustin ca printre cauzele pentru care proiectele de infrastructura bat pasul pe loc sau chiar regreseaza se regasesc numarul mare de ministrii cu mandate prea scurte si contractele incheiate.

Citeste si:
Mediul de afaceri avertizeaza: ordonantele amputeaza normalitatea!
Lideri din mediul de...

Una din cauze este schimbarea la sase luni a ministrului. Daca fiecare ministru se asaza pe scaun si incepe sa faca planuri, dureaza sase luni. Insa unii nu apuca sa dea drumul la niste lucrari, sa genereze niste proiecte. (...) A doua cauza ar fi contractele de antrepriza. Contractele de antrepriza au gauri prin ele. Nu poti sa actionezi cat timp se desfasoara lucrarea. Daca nu iti iei masuri prin contractele pe care le faci, prin caietele de sarcini pe care le lansezi sa fii in masura de a opri un contractor, de a-i aplica penalitati serioase, nu faci nimic”, a spus Mihai Rohan, presedintele Patronatului cimentului (CIROM), membru RBL.

Romania se elimina singura de pe harta euro-asiatica

RBL sustine ca Romania se elimina singura de pe harta euro-asiatica pentru ca amana investitii-cheie in infrastructura rutiera.

„In opinia mea, cred ca avem mai multi kilometri de panglica taiata decat autostrazi, in momentul de fata si asta ne doare foarte tare”, a declarat Felix Patrascanu.

Radiografia transportului rutier din Romania vizeaza:

Citeste si:
Ce efecte vor avea masurile Guvernului asupra mediului de business
Ce efecte avertizeaza sefii...
  • dimensiunea retelei de autostrazi din tara, cei 746 de kilometri de autostrada, din care aproximativ 570 de kilometri au fost construiti in ultimii 25 de ani, avand cea mai slab dezvoltata retea de autostrazi din Europa;
  • siguranta circulatiei rutiere, in contextul in care pe drumurile din Romania sunt de doua ori mai multe victime ale accidentelor rutiere fata de media UE;
  • Romania cheltuie anual 1,23 miliarde de euro pentru decesele provenite din accidente rutiere;

RBL recomanda Ministerului Transporturilor sa solicite consultanta si asistenta tehnica din partea Bancii Europene pentru Investitii pentru definirea unei strategii privind proiectele majore din infrastructura rutiera de transport.

Pentru Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), RBL recomanda sa scoata la licitatie studiile de fezabilitate impreuna cu proiectul tehnic ca sa economiseasca timp pentru proiectare prin eliminarea anumitor faze de licitatie.

Pentru fluidizarea traficului rutier, RBL recomanda cresterea limitei de viteza la 70 km/h in localitatile in care fiecare sens are doua benzi, iar intre sensurile de mers exista separatoare si monitorizarea inteligenta a traficului.

Solutii la sufocarea Capitalei

Capitala Romaniei are cel mai congestionat trafic din Europa si al 5-lea in lume, conform TomTom, iar bucurestenii pierd in fiecare zi in trafic la orele de varf aproximativ 57 de minute, comparativ cu timpul normal de deplasare.

Citeste si:
Cosmarurile managerilor si antreprenorilor romani: Forta de munca,...
Cosmarurile managerilor si...

RBL propune revalorificarea cailor ferate existente in jurul Capitalei pentru a construi centura ferata a Bucurestiului transformata in metrou si conectata cu Aeroportul International Otopeni Henri Coanda.

Cu trenul in Romania

La capitolul infrastructura feroviara, radiografia cailor ferate din Romania arata astfel:

  • dimensiunea retelei - in 2016, Romania avea 11.000 de kilometri de cai ferate, la fel ca in urma cu 100 de ani, respectiv sub jumatate din totalul retelei din 1989 (24.000 de kilometri de cai ferate);
  • gradul de electrificare - in 2016, putin peste o treime (37,4%) din cei 11.000 de kilometri de cai ferate din Romania erau electrificati;
  • viteza medie - astazi, viteza medie a trenurilor de calatori in Romania este de 45 km/h (include opririle), fata de 60 km/h in Romania interbelica si fata de 75 km/h astazi in Austria si Ungaria. In privinta trenurilor de marfa, viteza medie astazi in Romania este de 20 km/h (inclusiv opririle);

Masuri propuse:

  • receptia in cursul anului 2018 a cel putin 140 de kilometri din reteaua europeana de marfa si calatori (TEN-T), fara de care viteza medie a trenurilor din Romania va scadea si mai mult, din cauza faptului ca intre Simeria si km 614 (4 sectiuni de cale) vor incepe lucrari care vor face ca viteza sa scada pe acest tronson la 30 km/h;
  • electrificarea celor 58 de kilometri de cale ferata dintre Giurgiu (de la frontiera cu Bulgaria) si Radulesti (Videle), ca ruta alternativa la tronsonul Bucuresti-Giurgiu (prima sectiune de cale ferata de pe teritoriul Tarii Romanesti), care este inchisa de peste 12 ani;

Alternativa: transportul aerian

Cum transportul rutier si feroviar au probleme care se amplifica, una dintre solutii ar putea fi dezvoltarea transportului aerian. Pentru viitorul apropiat, Campionatul European de Fotbal din 2020 va atrage mai multi turisti, functionari europeni si sefi de stat, rezultand in cresterea congestionarii Aeroportului International Otopeni Henri Coanda.

RBL propune realizarea unui studiu pentru optimizarea fluxurilor de calatori in spatiul existent al aeroportului. Estimarile specialistilor indica faptul ca studiul poate fi realizat in aprox. 30-45 de zile si poate rezulta in masuri care sa duca la o crestere de 20-25% a fluxului de calatori. Dat fiind contextul prezentat mai sus, autoritatile romane ar trebui sa obtina cresterea capacitatii de flux de calatori cu minim 30%, pana in 2020.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Mediul de business propune solutii concrete la problemele din educatie