Achizitia unei masini second-hand inseamna un pret de achizitie mai mic fata de pretul unei masini noi, dar, in acelasi timp, vine cu doua riscuri majore: interventiile asupra kilometrajului si avariile semnificative suferite de acea masina pana in momentul vanzarii/cumpararii. Din cazurile de verificare istoric auto online pe platforma autoDNA.ro, realizate de persoanele care vor sa-si cumpere o masina rulata, reiese ca aceste doua riscuri majore sunt des intalnite pe piata de masini rulate din Romania. Iar ce inseamna risc major pentru cumparatori se traduce in profituri uriase pentru comerciantii neonesti.

O verificare de istoric este recomandata inainte de achizitie deoarece, din datele autoDNA.ro, reiese ca circa 50% dintre masinile rulate aflate la vanzare au kilometri dati inapoi, iar aproximativ 35% au suferit avarii semnificative.

„Aici intervin comerciantii onerosi, care repara aceste masini pe genunchi si le dau kilometrajele inapoi fara niciun pic de mustrari de constiinta ca acea masina va merge mai departe la un client de buna-credinta, care efectiv isi risca viata si buzunarul utilizand un automobil cu probleme ascunse”, explica Razvan Pavel, managing partner autoDNA.ro - platforma de verificare online a istoricului masinilor aflata de zece ani pe piata internationala si de peste doi ani reprezentata si in Romania.

Kilometraj modificat = frauda, costuri de intretinere anormale, reparatii neasteptate

La masinile rulate cu multi kilometri dati inapoi cele mai mari riscuri sunt de natura financiara. in scurt timp dupa achizitie masina devine un sac fara fund cand vine vorba de reparatii. Neglijarea lor nu va face decat sa agraveze si mai mult problemele.

„Pe langa datul kilometrajului inapoi cu foarte multi kilometri se poarta si datul kilometrajului inapoi inainte de o revizie majora. Sa zicem inainte de inlocuirea distributiei motorului si de schimbul de ulei si filtre pentru cutia automata. Asa se face ca trucarea kilometrajului cu 50.000 km in minus aduce un profit de cel putin 1.000 Euro unui vanzator neonest, iar noul proprietar conduce o bomba financiara cu ceas. Piesele ar putea sa tina peste intervalul de revizie planificat sau ar putea sa cedeze. Daca cedeaza distributia, reparatia se duce lejer spre 2.000 Euro”, explica Razvan Pavel.

Principalele probleme la masinile cu kilometrajul modificat:

Frauda financiara. Cumparatorul plateste mai mult decat face acea masina. Pentru fiecare 50.000 km dati inapoi un vanzator castiga in medie peste 1.000 euro.

Frauda in asigurari. Masina devine subiectul unei fraude in asigurari prin faptul ca asiguratorul va evalua in mod eronat valoarea acesteia, impactul direct fiind in limita maxima de despagubire (in cazul asigurarii RCA) sau in suma asigurata (in cazul asigurarii CASCO). Numai din asigurarea RCA, din calculele noastre, reiese ca sumele platite in plus de catre companiile de asigurare se ridica la peste 1.000.000 Euro/an.

Costuri de intretinere anormale, reparatii neasteptate. Din cauza reviziilor nerealizate la timp, cat si din cauza uzurii tuturor componentelor – direct legata de kilometrajul real mai mare al masinii – cheltuielile de utilizare pot fi exorbitante.

In plus, valoarea de revanzare va fi afectata. Serviciile de verificare istoric auto se dezvolta puternic, iar o masina cu kilometri dati inapoi cumparata azi va fi mult mai usor de depistat de un viitor cumparator peste 3-5 ani.

O masina cu avarii grave in istoric presupune mari riscuri de siguranta rutiera, mai ales in eventualitatea unui accident major. in cele mai multe cazuri clientul unei masini rulate nu stie daca masina lui mai respecta normele de protectie la impact proiectate: structura caroseriei in sine, existenta airbag-urilor si functionarea lor corecta, centuri de siguranta, capse pirotehnice.

„Siguranta rutiera ne intereseaza pe toti, la nivel declarativ. Dar in practica dovedim contrariul: nu purtam centura de siguranta, vorbim la telefon, transportam copiii fara scaun special destinat varstei lor. si peste toate acestea ne mai si deplasam in masini cumparate pe incredere, neverificate temeinic inaintea achizitiei”, explica Razvan Pavel.

Cumparatorii de masini second hand trebuie sa fie mereu cu garda sus si mereu suspiciosi vizavi de ofertele care par prea frumoase pentru a fi adevarate. Chiar si masinile care au suferit avarii minore in trecut pot pune probleme de intretinere in viitor daca reparatiile au fost neconforme sau pur si simplu prost executate: poate aparea prematur rugina, vopseaua se poate exfolia, etc.

Masinile rulate pot fi verificate in patru moduri: online (istoric daune si kilometri), reprezentante (istoric service), ateliere service independente si mecanici independenti.

O analiza realizata de autoDNA.ro pentru intreg anul 2017 arata ca mai putin de 10% din totalul masinilor rulate comercializate in Romania, anul trecut, au avut istoricul verificat, restul de 90% fiind cumparate pe incredere, doar in baza informatiilor furnizate de vanzator.

Platforma de verificare online a istoricului masinilor autoDNA.ro activeaza pe piata din Romania din 2015, sub forma de franciza, avandu-si sediul central in Polonia. in cei peste 10 ani de activitate la nivel international, autoDNA este, probabil, cel mai important furnizor din Europa pentru date despre istoricul automobilelor.

Datele despre istoricul autovehiculelor rulate sunt achizitionate si actualizate permanent, cu informatii de la companii de asigurari sau asociatii ale acestora, firme de leasing operational, registre auto nationale, evaluatori auto independenti si din anunturi de vanzare, scopul fiind acela de a asigura cumparatorilor un istoric cat mai complet si cat mai transparent cu putinta.

Platforma autoDNA.ro furnizeaza, contra-cost, rapoarte despre autoturisme care au fost inmatriculate atat in Europa, inclusiv in Romania, cat si in SUA, indiferent de anul de fabricatie, marca sau model.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri