Am stat de vorba cu Bogdan Florea (38 de ani), brand managerul Volkswagen in Romania, pentru a afla daca suntem pe ultimul loc in Europa in ceea ce priveste remedierea emisiilor motoarelor diesel EA 189 EURO 5, asa cum s-a tot scris in presa straina. Campania VW Romania a inceput in ianuarie 2016 si a ramas deschisa in continuare. Daca tinem cont de masinile VW vandute de importator, Romania ar fi pe primele locuri in ceea ce priveste eliminarea neconformitatilor. Din pacate in statisticile europene sunt incluse si masinile second-hand aduse din Vest de catre romani, care nu au ajuns vreodata in service-urile autorizate.

Cunoscut ca Dieselgate, scandalul emisiilor a vizat marcile Volkswagen, Audi, Seat sau Skoda, cu motorizarile EU5 TDI de 1.2, 1.6 si 2.0 litri, fabricate intre 2007 si 2015. Pentru a remedia problema, producatorul german a initiat o campanie la nivel global care consta in general in actualizarea software-ului unitatii de comanda a motorului.

Wall-Street.ro: Este Romania pe ultimul loc in Europa in ceea ce priveste actiunea de actualizare de software pentru motorizarile diesel EA 189 EURO 5? Cate masini VW au facut parte din aceasta campanie?

Volkswagen Romania: Daca ar fi sa ne raportam la masinile comercializate de noi, prin reteaua de dealeri, lucrurile ar sta la 180 de grade, am fi pe primele locuri. Au fost luate in calcul toate masinile prezente in parcul auto din Romania marca Volkswagen si mai bine de jumatate dintre acestea nu au trecut niciodata pe la noi prin atelier. Sunt masini cu o vechime de peste zece ani ai caror proprietari nu ii cunoastem. Noi am avut inclusiv in ziare campanie de service. In Romania, aceasta actiune nu este obligatorie. Sunt cateva state unde este obligatorie, printre care Germania.

Circa 43.800 de masini sunt vizate de masura de eliminare a neconformitatilor, comercializate de noi si venite din afara. Din acestea, 37% au fost in sevice pentru campanie. Datele sunt detinute si de RAR.

In sistemele noastre, in prima faza am avut doar masinile comercializate. La vremea respectiva, toti importatorii au primit liste cu masini, cu instructiune clara de lucru: contactati clientii, invitati-i in atelier. Invitatiile au fost cu recomandata prin Posta. Pe langa invitatii am transmis o serie de masuri pentru a compensa disconfortul, drumul la atelier.

Wall-Street.ro: In ce au constat compensatiile?

Volkswagen Romania: Clientii au primit un voucher cu discount de 30% la achizitia de piese de schimb si un voucher (de 500-1000 euro) pentru trade-in in cazul in care isi lasau masina veche pentru a trece la una noua. Au fost 30 de clienti care au dorit sa schimbe masina.

Wall-Street.ro: Cand a avut loc campania de service?

Volkswagen Romania: Daca nu ma insel, campanie de service a inceput la finalul lunii ianuarie 2016 si a fost prelungita. Initial, valabilitatea era pana la finalul anului si apoi a fost prelungita. Acum am lasat-o deschisa. Daca doreste cineva poate veni si se efectueaza.

Wall-Street.ro: Veti mai face campanii de informare cu privire la motorizarile EA189?

Volkswagen Romania: Da, sunt luate in calcul. Avem o sectiune dedicata pe site-ul de marca. La vremea respectiva au fost doua directii:

- clientii cunoscuti, care au adresa in baza de date, sa primeasca scrisori

- iar cea de-a doua, cei pe care nu ii stiam. A fost o actiune de marketing targetata, dar rata de raspuns a fost destul de mica. Programul continua, portalul este in continuare activ, dar traficul este destul de mic. Aici apar, inclusiv, ofertele pentru clienti.

Wall-Street.ro: In ultimul timp se observa o trecere de la motorizari diesel la propulsoare pe benzina. Care ar fi motivul?

Volkswagen Romania: Schimbarea catre motoarele pe benzina s-a simtit pentru ca au aparut modele noi de clasa mica, VW T-Roc, VW Polo, Golf. Sunt modele unde clientii preponderent isi doresc motoare pe benzina. Acest trend a inceput de prin 2011-2012, rationamentul fiind acela ca diferenta intre benzina si diesel de circa 1.500 si 2.000 euro este mai mare decat la un VW Passat sau un Touareg. De la Passat in sus, ponderea a ramas neschimbata.

Cu siguranta industria se va dezvolta in directia masinilor electrice. Si la Volkswagen in 2020 chiar este o ofensiva impresionata de modele integral electrice. VW I.D., I.D. Cross - SUV-ul tot pe platforma electrica MEB, si pana in 2025 va aparea inca un SUV aproximativ de dimensiunile Touaregului, unul de dimensiunile Tiguanului si o limuzina.

Exista insa modele, cum ar fi SUV-urile premium, unde nu cred ca prea curand propulsoarele diesel vor fi inlocuite de masinile electrice. In momentul de fata, modelele diesel au atins un grad de eficienta la care nu s-ar fi gandit nimeni acum cativa ani.

Peste 2.000 de masini electrice Volkswagen se vor vinde in Romania in 2020

Wall-Street.ro: Cum au mers vanzarile modelelor electrice e-Golf, e-Up! anul acesta? Dar a modelelor hibride Passat GTE si Golf GTE?

Volkswagen Romania: Vanzarile de masini electrice evolueaza destul de bine. Pentru e-Up!, e-Golf, ne asteptam anul acesta la vanzari de 300 de unitati. Clientii sunt in mod egal persoane fizice si companii. A ajutat foarte mult incentive-ul de la stat de 10.000 de euro. Ofensiva de masini electrice va atinge nivelul maxim in 2020, cand vanzarile vor depasi 2.000 de unitati.

Exista o cerere buna si pentru modelele plug-in. Cel mai bine vandut este VW Passat GTE. Anul trecut, am vandut o flota de 60 de unitati. In prezent, suntem intr-un moment de pauza de productie, intervine o schimbare de model anul urmator.

Wall-Street.ro: Cand apar urmatoarele modele electrice/hibrid?

Volkswagen Romania: Anul viitor, in a doua parte a anului, vine Passat GTE facelift si noul Golf8. Acestea sunt principalele schimbari de modele la VW in 2019.

Wall-Street.ro: Cati dealeri are reteaua Volkswagen si cati au statii de incarcare?

Volkswagen Romania: Avem o retea de 24 de distribuitori. Opt dintre acestia au statii de incarcare masini electrice. Pana la finalul anului viitor vrem ca toti dealerii sa aiba propriile statii, si vrem sa facem si un pas in fata, sa fie statii de incarcare in curent continuu. La o astfel de statie, o incarcare completa pentru e-Golf va fi facuta in 45-50 de minute.

Incepand cu a doua jumatate a acestui an, clientii noi Volkswagen vor avea acces gratuit in toate statiile retelei e-charge timp de un an, in limita a 10.000 km.

Wall-Street.ro: Ce investitii urmeaza sa fie facute in cadrul retelei VW?

Volkswagen Romania: Un nou showroom va fi inaugurat in primavara 2019 in Baia Mare. Ultimul showroom deschis in retea a fost in Targu Mures in urma cu un an.

Incercam acum sa testam conceptul de City Showroom la Plaza Romania. Este un proiect facut de noi ca importator, va fi operat de Porsche Bucuresti Vest. Am semnat un contract pe 3 ani. Daca raspunsul este pozitiv, vom da posibilitatea distribuitorilor nostri, ca in acord cu noi, sa poata deschide astfel de puncte. Traficul in showroom-uri a scazut foarte multe in ultimii 5-6 ani. Prin conceptul respectiv vrem sa ducem modelele noastre mai aproape de clientii care isi fac cumparaturile la final de zi, saptamana.

Wall-Street.ro: Care sunt cele mai cautate motorizari Volkswagen in Romania?

Volkswagen Romania: 1.0 TSI pe Polo, 1.4 TSI pe Tiguan - acesta va fi inlocuit de 1.5 TSI 150 CP, iar la diesel 2.0 TDI 150 CP, urmat de 1.6 TDI.

Wall-Street.ro: Ce asteptari aveti pentru noul VW Touareg?

Volkswagen Romania: Sunt trenduri interesante in piata. Ne-a surprins campania de prevanzare a Touareg-ului. Am dat posibilitatea clientilor sa faca o precomanda online, s-au strans 150 de comenzi. Ma astept la vanzari de 800-1000 de unitati, aproape duble fata de ultimii doi ani.

Wall-Street.ro: Ce tinta de vanzari aveti pentru anul acesta?

Volkswagen Romania: Oriunde intre 16.000-17.000 de unitati. Depinde foarte mult de disponibilitatea capacitatilor de productie, de evolutia cererii. Avem modele unde sunt niste termene de asteptare destul de mari, cum este T-Roc, partial si Tiguan, partial si Golf. Depinde foarte mult ce vom primi de la producator.

Wall-Street.ro: Ce asteptari aveti pentru piata auto in 2018?

Volkswagen Romania: Ma astept ca piata auto sa ajunga anul acesta la 125.000-130.000 de masini noi.

Bogdan Florea lucreaza pentru Porsche Romania din anul 2010, petrece la birou 8-10 ore pe zi, uneori si 12. Ultima vacanta a fost de doua saptamani in Grecia.

In drum spre birou, managerul conduce un Volkswagen Touran pentru ca, spune acesta: "este singura masina din portofoliul VW unde incap trei scaune de copii cu Isofix, iar eu am trei copii". Modelul pe care si l-ar dori in parcare este un Volkswagen GTI. Printre pasiunile sale sunt cartile despre tehnologie, inovatii. Alte pasiuni sunt tenisul, baschetul si calatoriile.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri