Noul Suzuki Jimny a primit anul acesta o noua infatisare odata cu lansarea celei de-a patra generatii, la 20 de ani de la lansarea modelului anterior in 1998. SUV-ul japonez este acum modern, chiar daca are un stil retro cu un design elegant, dar in acelasi timp robust, intrucat si-a pastrat abilitatile off-road pentru care este cunoscut in intreaga lume.

Manevrabilitatea noului Jimny a fost semnificativ imbunatatita, insa schimbarile nu au alterat deloc capacitatile sale in teren accidentat, care acum sunt chiar mai bune. Bineinteles, japonezii au pastrat sasiul traditional, suspensia specifica si tractiunea integrala cu reductor.

Dupa ce am condus noul Suzuki Jimny am inteles de ce japonezii lanseaza asa de rar o noua generatie si cred ca acest model va fi la fel de interesant de condus si peste 20 de ani. Sunt masini simple, care se conduc usor si care iti lasa o impresie placuta.

Japonezii sunt atenti la fiabilitate, aleg un design nou dar clasic si nu pun multa electronica pe masini. Motorizarile preferate de ei sunt cele pe benzina aspirate, care sunt mai simple, deci se strica mai greu. De aici e de inteles de ce masinile lor sunt fiabile si nu isi pierd niciodata atractivitatea.

Motorizari Suzuki Jimny

Pentru noul Suzuki Jimny, inginerii au dezvoltat un propulsor nou de 1,5 litri aspirat (K15B) ce dezvolta 100 de cai putere la 6.000 de rotatii pe minut si un cuplu de 138 Nm la 4.400 de rotatii pe minut. Nu ofera prea multa putere pentru o masina de sosea, insa are mai mult decat suficienta in off-road. Pentru alte piete din Asia, Jimny are si un motor de 658 cc cu 65 CP.

Jimny este unic: este mic, usor si are tractiune integrala. In off-road, mini SUV-ul accepta orice provocare pentru ca il ajuta dimensiunile (3.645 mm lungime, 1.645 mm latime) si garda la sol de 21 cm.

Noul modelul japonez a ramas un off-roader autentic, simplu, dar avansat, pastrand ADN-ul celorlalte generatii: sasiul separat de caroserie, valori excelente pentru unghiurile de atac, degajare si rampa, punte rigida cu arcuri elicoidale si tractiune integrala cu o cutie de transfer cu reductor.

Sistemul de tractiune este clasic. Suzuki Jimny are tractiune spate, iar la nevoie putem cupla si rotile fata cu ajutorul unei cutii de transfer, la o viteza de pana la 100 km/h. Pentru cuplarea 4x4Low este obligatoriu ca automobilul sa fie oprit complet, rotile fata sa fie drepte si pedala de ambreiaj sa fie actionata.

Reductorul aduce o demultiplicare substantiala transmisiei, asa ca orice rampa poate fi abordata fara probleme si foarte rapid. Acest avantaj se observa si pe drumurile cu noroi, turatia mare la roti oferind o capacitate foarte buna de trecere mai ales ca masina este usoara, are in jur de 1.100 kg.

Pentru a testa noul Suzuki Jimny, am mers la Frankfurt, pe domeniul Constantia Forst, care detine Budinger Waldes, o padure de aproximativ 9.250 hectare. Lasand autostrada in urma si patrunzand pe teren accidentat, noul Jimny s-a simtit ca acasa.

Prin padure, am folosit si sistemele de care dispune noul Jimny, asistenta la plecarea din rampa (Hill Hold Control) sau sistemul automat de franare, care face posibila coborarea unui deal cu 5 sau 10 km/h (Hill Descent Control). Desigur, un sofer antrenat se poate ocupa singur de aceste situatii, dar asistenta te ajuta sa te concentrezi mai bine pe alte detalii, cum ar fi abordarea sectiunilor inguste sau planificarea in avans. Cat despre sisteme, ele si-au facut datoria cu brio, fara ca interventia lor sa perturbe concentrarea noastra.

Am trecut apoi la a parcurge o bucata de drum inclinata si la a traversa un drum noroios prin padure. Cu diferentialul central blocat prin actionarea modulul 4x4, ne-am intrebat ce s-ar intampla daca doua roti diagonal opuse ar pierde tractiunea (diferentialele fata si spate nu sunt blocabile). Ei bine, aici a intervenit inca o data electronica. Desi ESP-ul era dezactivat (standard in modul 4WD Low, dar doar pana la 30 km/h). Cand cele doua roti au inceput sa alunece, sistemul de control al tractiunii le-a franat, trimitand o parte din cuplul si celorlalte roti. Procesul s-a desfasurat rapid si ne-am simtit incurajati ca mentinem cursul.

Si pentru ca Jimny poate face orice, am trecut si printr-un parau cu apa mica, dar cu bolovani mari. Desi nivelul apei nu punea probleme (apropo, admisia de aer se face printr-o fanta aflata putin sub nivelul capotei), configuratia terenului a cerut manevre precise, executate rapid. Spre diferenta de vehiculele de teren mai mari, dimensiunile compacte si greutatea redusa fac masina agila si usor de controlat. Acest fapt ne-a permit sa trecem prin sectiunea mentionata fara probleme. Trebuie sa mentionam ca ne-a ajutat si vizibilitatea buna, caci ne-am putut orienta cu usurinta.

Avantajele acestui model sunt unghiurile de trecere: unghiul de atac este de 37 de grade, unghiul ventral (de trecere a rampelor) este de 28 de grade, iar cel de iesire/degajare este de 49 de grade. Cu aceste cifre, Jimny poate trece peste obstacole si poate urca dealuri abrupte fara probleme.

Cat consuma noul Suzuki Jimny

Odata intorsi pe autostrada, Jimny a fost o masina placuta la o viteza de 100 de km/h, moment in care motorul de 1,5 litri benzina cu transmisie manuala cu 5 trepte a avut 3.000 de ture. La 130 km/h, propulsorul a urcat la 4.000 de ture, deci automat in habitaclu nu a mai fost asa de liniste, mai ales ca forma patrata si garda inalta la sol si-au spus cuvantul. Cu o viteza maxima de 145 km/h, Suzuki Jimny evident nu este un vehicul pentru vitezomani. In schimb, senzatiile oferite de masina dau calatoriei o usoara tenta de aventura. Acest aspect s-a manifestat si la mersul prin oras, unde Jimny ne-a facut sa ne bucuram de timpul petrecut impreuna: masina asta nu stie ce inseamna plictiseala.

Cat despre latura practica a deplasarii urbane, atributele mentionate la capitolul offroad, anume dimensiunile reduse si vizibilitatea buna, ne-au permis sa ne miscam cu lejeritate prin traficul aglomerat, ajutandu-ne si la momentul parcarii. Cat despre raza de bracaj, ea e similara cu cea a unui Swift, deci nu am avut nicio problema.

Fata de generatia trecuta, suspensia lui Jimny face ca tinuta de drum sa fie mai asezata, masina simtindu-se mai stabila si mergand mai lin. De pe volan, poate fi activat pilotul automat (cruise control) si sistemul de avertizare la parasirea benzii, care da vibratii in volan.

Transmisia manuala cu 5 trepte a fost revizuita si ea. Parghia a fost reproiectata pentru a reduce vibratiile si a schimba mai precis treptele de viteza. In plus, rapoartele optimizate pentru noul motor au redus consumul de combustibil. Pana in 100 de km/h, motorul pe benzina de 1,5 litri consuma in jur de 7 litri la 100 de km.

Desi Jimny este un vehicul foarte capabil atunci cand lasi soseaua in urma, masina a fost pregatita si pentru condusul zilnic si aici ne referim la partea vizuala. Japonezii au pregatit opt nuante pentru caroserie, dintre care doua sunt noi, concepute exclusiv pentru noul Jimny: Kinetic Yellow (verde deschis) si Jungle Green (verde inchis). Sunt doua culori foarte interesante, prima trebuie sa faca masina cat mai vizibila, pe santiere sau in conditii meteorologice nefavorabile, spre exemplu, iar cea de-a doua trebuie sa o faca cat mai putin vizibila, pentru vanatoare, spre exemplu. Iar dupa contactul cu Jimny, putem spune ca cele doua nuante si-au atins scopul.

Celelalte culori pentru caroserie sunt: alb, crem, negru (aceasta nuanta nu apare ca un nergu clasic, ci mai degraga are usoare tente de gri, care o fac sa iasa in evidenta in mod placut), gri, albastru (Brisk Blue Metallic) si argintiu. Jimny are o caroserie in doua tonuri, daca este comandat in Kinetic Yellow, albastru sau crem. In aceste situatii plafonul si oglinzile vor fi negre.

Jimny este unul dintre vehiculele Suzuki, alaturi de Swift, care a adoptat Suzuki Safety Support pentru tehnologiile de siguranta preventiva. Noul Suzuki Jimny vine cu Automatic Emergency Brake (franare de urgenta), High Beam Assist (asistentul de faza lunga), Lane Departure Warning (avertizare la parasirea benzii de rulare) si Traffic sign recognition (recunoasterea semnelor de circulatie).

Caroseria noului Jimny a fost proiectata in asa fel incat vizibilitatea sa fie cat mai buna. Stalpii A au o pozitie aproape verticala, capota este plata, iar geamurile laterale spate si stalpii B si C sunt in pozitie verticala. Apropo de acest aspect, configuratia stalpilor si a acoperisului functioneaza ca un cozoroc amplasat in fata soferului, astfel ca in testul nostru am fost feriti de lumina solara puternica cu mai multe ocazii.

Designul de masina solida este evidentiat de grila frontala simpla si neagra, care scoate in evidenta farurile si semnalizarile rotunde, dar si de jantele din aliaj de 15 inci de culoare inchisa.

Multe elemente de design au fost mostenite de la generatiile din trecut, creand un aspect familiar, dar distinct. Sinele de scurgere de pe marginile acoperisului, care impiedica intrarea apei in cabina atunci cand deschideti sau inchideti o usa, protectiile laterale si lampile din spate puse pe bara de protectie pentru a obtine un design simplu sunt o parte dintre acestea.

Noua generatie a modelului este mai lata si mai inalta decat cea pe care o inlocuieste, dar, desi ampatamentul a ramas neschimbat (2.250 mm), lungimea totala a scazut cu 30 mm, ajungand la 3.645 mm. Portbagajul este in continuare mic, insa dupa rabatarea randului doi de scaune ajunge la 377 de litri, ceea ce reprezinta un castig de 53 litri. Mai trebuie sa mentionam si ca podeaua portbagajului este perfect plata.

Interiorul este simplu, negru, cu materiale care se curata usor dupa o aventura in off-road si cu 6 airbag-uri. Panoul de bord si partile inconjuratoare au un finisaj granulat rezistent la zgarieturi si pete. Ceasurile sunt amplasate in carcase cubice, ce aduc aminte de modele americane si sunt mereu aprinse pentru a oferi o vizibilitate clara tot timpul. Un sistem audio cu ecran tactil de 7 inci si Bluetooth vin sa faca atmosfera in habitaclu mai moderna. Pentru zilele reci, scaunele au fost dotate si cu un sistem de incalzire.

In Romania, noul Suzuki Jimny va fi disponibil la inceputul anului 2019, iar pretul pentru versiunea de mijloc ar trebui sa fie in jur de 17.000 euro cu TVA.

In cei peste 50 de ani de productie, Suzuki Jimny a fost comercializat in peste 2,85 milioane de unitati in 194 de tari. Si suntem gata sa punem pariu ca nicio forma de relief din toate aceste locuri nu i-a pus probleme.

Date tehnice: Suzuki Jimny 1.5L 4WD ALLGRIP (5MT) GLX

Capacitate cilindrica 1.462 cmc / K15B
Putere maxima 100 / 6.000 (CP/rpm)
Cuplu maxim 130 / 4.000 (Nm/rpm)
Masa proprie 1.090 kg
Viteza maxima 145 km/h
Acceleratie - (0-100 km/h)
Rezervor carburant 40 l
Transmisie 5MT
Consum carburant combinat 6,8 l /100 km
Emisie CO2 154 g / km
Norma poluare Euro 6
Garda la sol 210 mm
Lungime 3.645 mm
Latime 1.645 mm
Inaltime 1.720 mm

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri