Transportatorii rutieri din Romania participa alaturi de Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) la protestul organizat la Bruxelles pe 10 ianuarie, in fata Parlamentului European – Piata Luxembourg, intre orele 08:00 – 13:00, impotriva Pachetului Mobilitate 1.

Protestul este organizat de UNTRR impreuna cu asociatiile membre IRU din tarile est-europene si alte tari afectate de masurile continute de Pachetul Mobilitate 1 bazate pe propunerile protectioniste ale Aliantei Rutiere a Statelor din Vestul UE, Parlamentul European urmand sa decida pe 10.01.2019 viitorul transportatorilor rutieri romani in Europa!

Protestul este autorizat pentru un numar total de 600 de persoane si 11 autocamioane. Toti transportatorii romani care inteleg importanta acestui demers si vor dori sa participe la aceasta actiune, ca o ultima sansa de blocare si respingere a adoptarii masurilor protectioniste de catre Parlamentul European, in beneficiul transportatorilor din statele vest europene si in detrimentul si cu pretul falimentarii transportatorilor romani, sunt invitati sa participe la protestul din data de 10.01.2019.

In data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport si Turism a Parlamentului European (TRAN) va vota cele trei propuneri cheie ale Pachetului Mobilitate 1, dupa care vor urma sa fie aprobate in sesiunea plenara PE din 14 - 17.01.2019. Pachetul mobilitate 1 a fost publicat de Comisia Europeana pe 31.05.2017 si cuprinde propuneri importante de modificare a legislatiei europene in domeniul transporturilor rutiere, precum:

- propunerea de Lege speciala pentru aplicarea Directivei detasarii nr. 71/1996 la transporturile rutiere,
- propunerea de revizuire a Regulamentului 561/2006 privind timpii de conducere si de odihna ai soferilor profesionisti,
- propunerea de modificare a Regulamentului nr.1071/2009 privind accesul la profesie si a Regulamentului 1072/2009 privind accesul la piata de transport rutier de marfa.

Pe 3 decembrie 2018, Consiliul Ministrilor de Transport din UE a adoptat pozitia sa (abordare generala) privind Pachetul de Mobilitate 1, bazata pe propunerile restrictive ale Aliantei Rutiere a Statelor din Vestul UE, prin care transportatorii romani, alaturi de ceilalti transportatori estici sunt trimisi acasa, prin masurile restrictive dure de efectuare a transportului rutier in Uniunea Europeana.

In principal vor fi aplicate urmatoarele reguli:
- Aplicarea regulilor detasarii la transporturile rutiere internationale, cu exceptarea tranzitului si a transportului bilateral, definit extrem de restrictiv: in drumul spre tara de destinatie si in drumul de intoarcere, se permite o activitate suplimentara de incarcare/descarcare in ambele directii, fara a se incadra in regimul de detasare, sau zero la plecare si pana la doua (operatiuni) in drumul de intoarcere. Pentru toate celelalte tipuri de operatiuni, inclusiv pentru cabotaj, regimul de detasare integrala se aplica incepand cu prima zi a operatiunii.
- Restrictionarea cabotajului prin introducerea unei perioade de "racire" (cooling-off) de 5 zile inainte ca alte operatiuni de cabotaj sa poata fi efectuate in aceeasi tara cu acelasi autovehicul. Aceasta restrictionare a cabotajului este o abatere a UE de la drumul spre piata libera!
- Interzicerea efectuarii perioadei de repaus saptamanal normal in cabina autovehiculului, desi in documentele Presedintiei Austriece este recunoscuta lipsa acuta de spatii de parcare sigure si securizate in UE.
- Intoarcerea acasa a soferilor cel putin o data la patru saptamani - sau, in cazul in care soferul alege sa ia doua repausuri saptamanale reduse, dupa numai trei saptamani pe drum.
- Obligatia dotarii tuturor autovehiculelor care efectueaza operatiuni de transport international cu tahograf inteligent pana la sfarsitul anului 2024.

Propunerile cuprinse in Pachetul Mobilitate au fost realizate pe fondul protectionismului in crestere al Statelor Membre din Vestul UE reunite in cadrul Aliantei Rutiere, iar transportatorii romani si est-europeni vor fi cei mai afectati prin masurile propuse, care vor determina cresterea semnificativa a costurilor de operare si restrictionarea transporturilor rutiere internationale operate de acestia in cadrul UE.

Dupa aprobarea pozitiei Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra in procedura de trialog pentru armonizarea pozitiilor celor 3 institutii europene - Parlamentul European, Comisia Europeana si Consiliul de Transport UE in vederea aprobarii textului final.

Sursa foto: Alexandros Michailidis / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri