Exista o serie de interpretari gresite in Europa de Vest cu privire la industria transportului rutier international de marfa din Romania, printre care dumpingul social, salariile. Aceste subiecte au fost dezbatute impreuna cu eurodeputatii Clotilde Armand si Maria Grapini la conferinta "Pachetul Mobilitate 1. Provocari si solutii pentru transportatorii rutieri romani", organizata de UNTRR.

"Noi ne dorim ca familiile soferilor sa ramana in Romania. Nu vrem sa fie nicio emigrare dupa ce se voteaza Pachetul Mobilitate 1. Contributiile sociale trebuie sa fie platite in Romania", a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

UNTRR spera ca un eventual comisar european al Romaniei pe transporturi va reusi sa scoata din actualul set legislativ cele mai defavorabile prevederi pentru transportatorii rutieri romani, precum intoarcerea obligatorie acasa a vehiculelor, restrictionarea cabotajului si a accesului la piata europeana de transport rutier de marfa, aplicarea detasarii la transportul rutier, intoarcerea obligatorie a soferilor acasa si interzicerea perioadei de repaus saptamanal normal a soferilor profesionisti in cabina camionului, in conditiile lipsei acute de spatii de parcare sigure si securizate la nivel european.

Criza de soferi in Europa

Criza de soferi este estimata la 45.000 de soferi in Romania. Sunt 305.000 de detinatori de atestate in Romania, sunt doar 188.000 de firme. Multi conducatori auto detinatori de atestate romanesti nu mai lucreaza la companii din Romania, lucreaza la companii din Europa de Vest.

Industria transportului rutier international de marfa din Romania are o contributie de peste 5,1 miliarde la exportul de servicii din Romania. In ultimul doi ani, aceasta industrie a fost principalul contributor la exportul de servicii si la incasari din Romania.

Tarile din Vest au o perceptie gresita despre transportatorii romani.

"Cetatenii din Europa de Vest au impresia ca ei au ajutat foarte mult tarile din Est, ca deja sunt multe parti ale economiei care au trecut din Vest spre Est. Ei considera ca noi luam joburile soferilor din Vest, ceea ce este complet fals pentru ca nu sunt destui soferi. Economiile din Est au o contributie enorma in Europa. Noi ne bazam libera circulatie, a oamenilor, a bunurilor, a capitalurilor. Avem o balanta comerciala negativa, ceea ce inseamna ca importam mai mult decat exportam. Deci Vestul castiga aici. Singurul beneficiu pentru tarile din Est este libera circulatie in transporturi", spune Clotilde Armand, eurodeputat.

Se tot spune in Europa de Vest ca firmele de transport rutier international de marfa din Romania fac dumping, insa este total gresit.

"Atunci cand un angajator din Romania si-ar plati un salariat care lucreaza in strainatate sub salariul din tara de origine unde este inregistrata firma. Ori acest lucru nu se intampla si atunci nu putem vorbi de dumping social. Fiecare tara are o grila de salarizare. Ce ar fi ca unui sofer, care parcurge patru tari, plecat din Romania, sa ii schimbe salariul in patru tari. In compania respectiva ar fi o revolta, ca toti soferii vor sa aiba salariul schimbat de patru ori. Pe de alta parte, ar fi o grila de salarizare data peste cap la companiile de transport care se supun unei legi nationale. Nu exista dumping social", a declarat Maria Grapini, eurodeputat.

La dumping financiar nu se uita nimeni, mai spune Radu Dinescu.

"Transportatorii din Romania i-au finantari cu 4-6% dobanzi in functie de situatia companiei, in timp ce in Europa de Vest companiile colege se finanteaza cu 1-1,5%. Activitatea de transporturi in Romania este in curs de dezvoltare. Nu am ajuns la o piata atat de matura cum exista in Europa de Vest. Putem vorbi si noi de faptul ca acesti colegi ai nostri folosesc un dumping financiar, ca ei se finanteaza cu 1,2%, iar noi cu 5%. Toate salariile se platesc conform legislatiei din Romania, deci nu se pune problema unui dumping social, nu facem ceva ilegal. Ca e diferenta intre standardul de viata din Romania si din alte tari, asta este alta poveste. Dar in niciun caz nu putem vorbi de dumping social", afirma Radu Dinescu.

Transportatorii romani spun ca ei ofera soferilor venituri aproape egale cu cele din Vest. In Romania, soferii sunt platiti, in principiu, cu salariul minim pe economie cu toate taxele, insa primesc zilnic diurna, de aceea venitul unui sofer ajunge la 2.000 de euro sau peste aceasta suma.

Sursa foto: By Milos Muller / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri