Piata masinilor noi a avut cel mai bun an din 2008 si pana acum si, chiar daca datele nu sunt definitive, poate fi estimata la aproximativ 160.000 de unitati, cu 20% mai mult decat in 2018. Iulie si august au fost luni cu peste 23.000 de masini inmatriculate, dar in septembrie abia s-a depasit valoarea de 6.000 de unitati. Dacia a inregistrat peste 30% cota de piata.
Cel mai bun an din istoria pietei masinilor noi a fost 2007, cu 312.000 de masini inscrise in circulatie.
Piata masinilor second-hand din import a depasit anul trecut 440.000 de unitati, dar a fost o scadere de peste 5% fata de 2018. Totusi, ultimii trei ani au adus cele mai mari valori ale importurilor - peste 1,4 milioane de masini de la scoaterea timbrului de mediu, la inceputul lui 2017.
Cea mai buna luna a tranzactiilor a fost octombrie, cu peste 41.000 de masini. Volkswagen ramane marca preferata, cu o cota de peste 20% din tranzactiile cu masini second-hand din import.
Reinmatricularile (tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern) au avut cel mai bun an din istorie, totalul depasind 600.000 de unitati. In octombrie s-au tranzactionat aproape 60.000 de masini, fiind cea mai buna luna de cand exista statistici.
Reinmatricularile au totalizat aproape 1,7 milioane unitati de cand a fost eliminat timbrul de mediu. In 2007 s-au tranzactionat 400.000 de masini, in 2013 doar 205.000, iar anul trecut a adus o triplare fata de 2013.
Masinile electrice au avut cel mai bun an de pana acum, cu peste 1.000 de unitati full-electric inmatriculate, la acest lucru contribuind si subventia de la stat de pana la 10.000 euro, dar si cresterea numarului de statii de incarcare. In 2018 s-au cumparat in Romania 682 de masini electrice, numarul acestora crescand cu aproape 50% in 2019. Daca subventiile se vor mentine, cresterile ar putea fi de cateva zeci de procente.
La nivel general, ponderea tuturor masinilor ecologice in totalul pietei autohtone se situeaza la 3,8%, comparativ cu 2,8%, raportat in primele 11 luni din anul anterior, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Conform platformei Autovit.ro, dupa tipul de combustibil al masinilor puse la vanzare, se observa o crestere de 30% in randul masinilor hibrid si electrice, comparativ cu anul 2018.
-
Tip de combustibil
Oferta
Căutări
Diesel
77.8%
46,1%
Benzină
19.7%
44,8%
Hibrid + Electric
1.3%
8.8%
Altele
1.2%
0.2%
“Unul dintre cele mai importante trend-uri din 2019 a fost scaderea interesului pentru diesel in raport cu masinile pe benzina. Daca in anii trecuti 2 din 3 masini cautate erau pe motorina, in 2019 cautarile in platforma Autovit.ro au fost la egalitate intre cele doua tipuri de combustibil", a declarat Andrei Dumuta, Business Manager Autovit.ro.
In 2019 au fost publicate peste 265.000 anunturi pe Autovit.ro, cu 18% mai multe fata de 2018.
Marcile auto cu cele mai multe oferte pe Autovit.ro:
Marca |
Număr total de anunțuri postate | |
Volkswagen |
46,514 | |
Bmw |
38,141 | |
Audi |
27,307 | |
Mercedes-Benz |
25,065 | |
Ford |
17,127 | |
Model |
Număr total de anunțuri postate | |
Volkswagen Passat |
13,170 | |
Volkswagen Golf |
11,609 | |
Bmw Seria 3 |
9,862 | |
Audi A4 |
8,939 | |
Bmw Seria 5 |
8,512 |
Masinile cu preturi cuprinse in intervalul 5.000 –10.000 euro au avut cel mai mare numar de anunturi.
-
Interval de preț
%
<5000
30.3%
5000-10000
30.5%
10000-25000
28.2%
25000-40000
6.4%
40000+
4.6%
Segmentul SUV a ajuns la o pondere record de 35% din piata masinilor noi, procent de 4-5 ori mai mare decat acum un deceniu. Explicatia tine de numarul mare de modele noi lansate in aceasta categorie, de succesul Dacia Duster si de popularitatea SUV-urilor mici de oras.
“Popularitatea in crestere a SUV-urilor se vede si pe Autovit.ro, unde ocupa urmatorul loc dupa masinile sedan, ajungand la aproape 25% din totalul autoturismelor puse la vanzare,” spune Andrei Dumuta.
Daca analizam oferta de pe Autovit.ro in functie de valoarea masinilor, Volskwagen este marca preferata pentru masinile cu valori sub 5.000 euro, dar si pentru cele intre 10.000 si 25.000 euro, diferenta fiind data de anul de fabricatie (2005-2007 pentru cele sub 5.000 euro si 2015-2016 pentru celelalte).
Interval de preț |
Marca |
Model |
An de fabricație |
sub 5.000 € |
Volkswagen |
Passat |
2006 |
Volkswagen |
Passat |
2007 | |
Volkswagen |
Golf |
2005 | |
intre 5.000€ si 10.000 € |
Audi |
A4 |
2009 |
Volkswagen |
Passat |
2012 | |
Skoda |
Octavia |
2015 | |
intre 10.000€ si 25.000 € |
Volkswagen |
Passat |
2016 |
Volkswagen |
Passat |
2015 | |
Bmw |
Seria 5 |
2012 |
Introducerea unor reglementari europene, care limiteaza emisiile poluante ale masinilor care vor fi comercializate anul acesta, va produce modificari importante pe piata masinilor noi din Romania. Deja exista producatori auto care vor scoate la vanzare doar modele ecologice in 2020 pe piata autohtona. Altii iau in considerare plata amenzilor europene si scaderea profitului companiei.
Parcul auto din Romania, incluzand si vehiculele comerciale, si-a dublat dimensiunea in ultimii 11 ani de la 4,1 milioane vehicule, la peste 8,6 milioane in prezent (estimare), in special datorita evolutiilor din ultimii trei ani cand au intrat in tara foarte multe masini SH.
Fata de 2018, cota dieselului a scazut in tara cu 11 puncte procentuale. Lucrurile s-au schimbat mult in ultimii patru ani. La final de 2015 dieselul avea 53% cota din piata.
Sursa foto: Kzenon/ shutterstock.com
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: