Criza COVID-19 poate duce la pierderi de vânzări de până la 67 miliarde de lei și de EBITDA de până la 19 miliarde de lei în industria auto din România: cum pot minimiza companiile din industrie acest impact?

După aproape două luni de inactivitate, marile companii din domeniul auto din România și-au reluat activitatea, la fel și în alte câteva țări din Uniunea Europeană. Producția din Asia își revine și ea treptat, departe însă de valorile anterioare. La ce ar trebui însă să ne așteptăm de acum încolo?

Cererea și vânzările au scăzut brusc: multe piețe au înregistrat o reducere dramatică a vânzărilor de vehicule noi, chiar cu peste 80% la cele care au avut o expunere maximă. Explicația simplă este că încrederea consumatorilor și performanța economiei merg mână în mână, ambele fiind afectate pe termen scurt: din cauza incertitudinilor economice, majoritatea consumatorilor nu doresc să achiziționeze un vehicul nou în acest moment. Pe fondul acestei incertitudini, cererea din industria auto este amânată. Întrebarea este cât de mult și pentru cât timp?

Scenarii de impact și recomandări pentru producătorii auto din România

Companiile din domeniul auto (producători de echipamente originale/OEM-uri, furnizori, dealeri) sunt mult mai bine poziționate acum decât au fost în criza din 2008-2009, deoarece și-au îmbunătățit fluxul de numerar, au mărit capacitatea de utilizare, și-au schimbat portofoliile de produse pentru a răspunde cererii cumpărătorilor și au instituit o disciplină mai mare prin stimulente de vânzare cu amănuntul.

Citește și: Care au fost cele mai căutate mașini second-hand pe timp de pandemie

Dar, o scădere chiar și de 20% a volumului vânzărilor (un rezultat în limita celor două scenarii considerate mai probabile) poate testa chiar și cele mai solide companii.

O analiză efectuată de Boston Consulting Group asupra mai multor companii din acest sector din România arată un impact potențial foarte mare: într-un scenariu sever, EBITDA (câștiguri înainte de dobândă, taxe, depreciere și amortizare) ar putea scădea cu până la 19 miliarde de lei, de la aproximativ 13,4 miliarde lei prognozate la -5,5 miliarde lei, ajungând în teritoriu negativ, în timp ce pierderile din vânzări s-ar putea cifra la 67 miliarde de lei.

Sunt luate în considerare două scenarii probabile, moderat și sever, cu scăderi ale pieței de 20% și respectiv de 40%.

Aceste scenarii plauzibile le forțează chiar și pe cele mai bine poziționate OEM-uri să ia măsuri decisive. La nivel global, OEM-urile răspund deja acestei crize prin: accesarea liniilor de credit, închiderea fabricilor, trimiterea angajaților în concediu, amânarea sau reducerea salariilor executive și amânarea investițiilor în programele viitoare.

Te poate interesa și: Timp de o lună, Ford Craiova a produs viziere în loc să producă vehicule și motoare

Recomandările firmei de consultanță:

- Reechilibrați lanțul de aprovizionare și profitați de criză pentru a muta în România o parte cat mai mare din producția de parți și componente care acum este făcuta în alte țări (inclusiv China).
- Concentrați-vă activitatea pe programele de vehicule care s-au dovedit a fi mai rezistente pe timpul crizelor.
- Identificați mijloace de stimulare a vânzărilor de vehicule noi: România este dominată de câțiva ani (cu mult timp înainte de criza COVID-19) de vânzările de vehicule second-hand, care în multe cazuri generează și probleme pentru mediu (din cauza emisiilor mai mari) și, chiar pentru siguranța traficului. În acest context, măsurile guvernamentale pentru descurajarea cumpărării autovehiculelor second hand, prin impozitarea pe bază de poluare pot ajuta mediul și economia.
- Lansați un program comercial de vânzări pentru a vă conecta cu consumatorii și a găsi modalități care să vă ajute să vă diferențiați de competitori.
Implementați reguli de măsurare a eficienței vânzărilor pentru a stimula și recompensa echipele de vânzări.
- Creșteți eficiența rețelei de distribuție / dealerilor, pentru a reduce costurile și a păstra numerarul.
- Reactivați vânzările în rândul clienților prin micro-segmentarea regiunilor specifice, optimizați cheltuielile de marketing prin stabilirea vehiculelor potrivite, utilizați canalele digitale pentru a vă conecta cu clienții în moduri noi sau pentru a sprijini dealerii și gestiona pro-activ brandurile.

"Dacă ar trebui să folosim un singur cuvânt pentru a descrie ce trebuie să urmărească liderii industriei auto, cu siguranță acesta ar fi reziliența, care necesită creativitate și stimulează reinventarea modelului de business. Îmbunătățirile structurale ale costurilor, rețelele de aprovizionare si vânzare simplificate care sunt impuse industriei acum pot ajuta companiile auto sa adopte noi moduri de lucru si să facă față mai ușor perturbărilor viitoare. Lecțiile învățate astăzi, ne vor ghida deciziile pe care le vom lua în viitor", mai spun reprezentanții Boston Consulting.

Boston Consulting Group oferă soluții prin consultanța managementului de vârf, împreună cu tehnologie și design, proiecte corporative și digitale - și scopuri de afaceri.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri