Marta - 1909

Marta - 1909

MARTA (Magyar Automobil Részvény Társaság Arad), fabrică de automobile înființată în 1908 la Arad, ca sucursală a firmei americane Westinghouse, a fabricat în 1910 un autoturism autohton denumit "Márta". Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP și 40 CP.

Foto: wikimedia / cimec.ro

Malaxa - 1945

Malaxa - 1945

Malaxa a fost primul autoturism românesc construit în 1945 la Reșița, în fabricile industriașului român Nicolae Malaxa. Maşina avea un motor cu 3 cilindri răcit cu aer de 30 CP și putea transporta 6 persoane. Proiectul aparţine unu grup de ingineri de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp.

Producţia ei a fost oprită când sovieticii au decis să mute linia de asamblare în U.R.S.S., după ce un oficial de la Moscova aflat la Sofia, a fost transportat cu un automobil Malaxa şi a rămas impresionat de performanţele acestuia.

Sursa: automobileromanesti.ro

IMS - 1957

IMS - 1957

ARO (Automobil Românesc) a început producţia în 1957 la Câmpulung-Muscel, a modelului de teren IMS 57, inspirat din modelul rusesc GAZ. Dupa cativa ani, in 1965, uzina realizeaza pentru export 50.000 de exemplare M 461. Doua luni de zile, modelul numindu-se UMM M461 (U.M.M. – Uzina Mecanica Muscel).

FOTO: automobileromanesti.ro

TV - 1958

TV - 1958

În anul 1958, la Uzina Tudor Vladimirescu au intrat în producție modelele TV-4 și TV-5 destinate transportului de pasageri și mărfuri. Microbuzele au fost folosite în România și pentru serviciul de ambulanțe. Motorizările au provenit de la IMS, iar mai tărziu de la ARO. În anii următori, modelul a fost produs la Uzina Autobuzul București (UAB) devenită ulterior ROCAR (Romanian Car).

Foto: automobileromanesti.ro

Dacia 1100 - 1968

Dacia 1100 - 1968

Brandul Dacia a fost înființat în 1966, la Colibaşi (Mioveni), printr-un acord între statul român și producătorul francez de automobile Renault.

În 1968, începe producţia modelului Dacia 1100, un model sub licenţa Renault R8, cu motor și tracțiune spate. Toate componentele erau trimise de Renault, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.

Foto: automobileromanesti.ro

ARO 24 - 1972

ARO 24 - 1972

În 1972, la uzina ARO din Câmpulung-Muscel intra în fabricație gama ARO 24, după șase ani de proiectări. Gama ARO 24 a avut mai multe tipuri de casoresie și mai multe denumiri: ARO 240, 241, 242, 243, 244.

Primele modele au venit cu faruri pătrate, iar din anii "80 acestea au primit patru faruri rotunde și motoare Ford.

Foto: automobileromanesti.ro

Oltcit - 1981

Oltcit - 1981

În 1977, a fost construită fabrica Oltcit Craiova, ca o companie româno-franceză. Numele Oltcit derivă din cuvântul Olt, locația fabricii și abrevierea Cit de la Citroen, partenerul francez la acea vreme. În 1991, numele fabricii se schimbă în Automobile Craiova.

Unul dintre primele modele Oltcit a fost Oltcit Club 11, echipat cu un motor de 1129 cmc răcit cu aer. Unele versiuni au avut diferite piese de Dacia, frâne, discuri, tamburi, roți.

Foto: automobileromanesti.ro