MOL a investit 10 milioane de dolari într-o fabrică de bitum-cauciuc în Ungaria. Instalația, construită într-un an, are o capacitate anuală de producție de 20.000 de tone de bitum cauciuc. Pe lângă reciclarea a 8-10% din deșeurile de anvelope menajere din Ungaria, noua fabrică va contribui la funcționarea eficientă a platformei Zala și la păstrarea a peste 100 de locuri de muncă.

3.000 de tone de resturi de cauciuc sunt utilizate anual pentru a produce bitum-cauciuc prin reciclarea a aproximativ jumătate de milion de anvelope uzate, reprezentând aproximativ 8-10% din deșeurile de anvelope menajere produse anual la nivel național. Noua fabrică poate produce aproximativ 96 de tone de bitum-cauciuc pe zi, ceea ce se traduce anual în 20.000 de tone de materie primă pentru construcția de drumuri, suficient pentru a construi 200 km de şosea cu 2X1 benzi sau pentru a reface stratul superior a 600 km de drum cu 2x1 benzi.

În 2012, platforma Zala a fost inaugurată și a operat cu succes o fabrică pilot de bitum-cauciuc, cu o capacitate anuală de 5.000 de tone. Ca răspuns la cererea în creștere, MOL a început construcția unei noi fabrici în primăvara lui 2019. Fabrica a fost finalizată în aproximativ un an, lucrările continuând în pofida pandemiei de COVID-19, cu măsurile de precauție adecvate. Faptul că nu s-au pierdut zile de lucru în timpul implementării proiectului este o realizare importantă.

„Capacitatea de 96 de tone pe zi este suficientă pentru a satisface cererea de bitum pentru volume mai mari de lucrări de construcții de drumuri. (..) În ultimii 8 ani, aproximativ 150 km de secțiuni de drum au fost construite sau renovate în Ungaria folosind bitum-cauciuc, iar acum volumul poate crește datorită capacității de producție nou adăugate. Producția de 20.000 de tone acoperă aproximativ 10-15% din cererea internă de bitum”, a declarat Tibor Zsinkó, vicepreședinte MOL Ungaria pentru segmentul Downstream.

Există toate condițiile necesare pentru ca drumurile din bitum-cauciuc să devină din ce în ce mai răspândite. Este de sperat că, pe termen lung, acest lucru să ducă la îmbunătățirea semnificativă a stării drumurilor, deoarece aderența excelentă a bitumului-cauciuc la agregatele minerale reduce posibilitatea de formare a gropilor, iar capacitatea sa de acoperire mai mare va avea ca rezultat o probabilitate mai mică de apariție a denivelărilor.

În zonele rezidențiale, poate fi un considerent important pentru companiile de construcții să utilizeze această materie primă pentru a atinge niveluri semnificativ mai mici de zgomot din trafic, reducând poluarea fonică a mediului.

75% din investiția de aproximativ 10 milioane dolari a fost furnizată de MOL din resurse proprii, iar 25% a fost finanțată prin ajutor de stat obținut în cadrul Programul de Susţinere a Investiţiilor în Întreprinderi Mari.

Platforma Zala este situată la aproximativ 200 km sud-vest de Budapesta, capitala Ungariei. MOL produce hidrocarburi în regiunea Zala de peste 80 de ani. De peste 50 de ani, MOL desfășoară activități de rafinare în regiune, care au fost reluate în 2001. Fosta Rafinărie Zala a fost transformată într-o platformă dedicată bitumului și servește ca unitate de producție a bitumului obișnuit, bitumului modificat cu polimeri și a bitumului-cauciuc.

Noua tehnologie de fabricare a granulelor de cauciuc, obţinute din bitum şi anvelope uzate, a fost dezvoltată de MOL în colaborare cu Universitatea Panonia. Bitumul-cauciuc marca MOL, stabilizat chimic, a fost brevetat în 2009.

Grupul MOL controlează trei rafinării şi două combinate petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia şi Croaţia. Compania are, de asemenea, o reţea de 1.933 de staţii de servicii în 10 ţări din Europa Centrală şi de Est, dintre care 234 în România.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri