Oamenii de știință de la cei mai mari producători de automobile din America, GM și Ford, știau încă din anii 1960 că emisiile mașinilor vor provoca schimbări climatice, reiese dintr-o investigație efectuată de E&E News.

Descoperirile făcute de General Motors și Ford Motor Co. au precedat decenii de lobby politic realizat de către cei doi giganți auto, care au subminat încercările globale de reducere a emisiilor, în timp ce blocau eforturile SUA de a face vehicule mai curate.

Cercetătorii au găsit dovezi puternice în anii 1960 - 1970 că activitatea umană încălzea Pământul. Un vinovat principal a fost arderea combustibililor fosili, care a eliberat cantități mari de gaze, cum ar fi dioxidul de carbon, care declanșa topirea stratelor de gheață polară.

Un om de știință GM și-a prezentat concluziile pentru cel puțin trei directori la nivel înalt ai companiei, inclusiv un fost președinte și CEO. Nu este clar dacă avertismente similare au ajuns și la conducerea Ford.

Dar în deceniile următoare, ambii producători nu au actionat chiar daca produsele lor încălzeau planeta. În loc să își îndepărteze modelele de afaceri de combustibilii fosili, companiile au investit puternic în camioane și SUV-uri. În același timp, cei doi producători de autovehicule au donat în mod privat sute de mii de dolari grupurilor care au pus la îndoială consensul științific privind încălzirea globală.

Abia în 1996 GM a produs primul său vehicul electric comercial, denumit EV1. Ford a lansat un pick-up electric compact în 1998.

La mai bine de 50 de ani după ce producătorii de automobile au aflat despre schimbările climatice, sectorul transporturilor este principala sursă de poluare a încălzirii planetei din Statele Unite. Mașinile și camioanele reprezintă cea mai mare parte a acestor emisii.

Această investigație se bazează pe rapoarte efectuate timp de cinci luni de E&E News, incluzând interviuri cu foști angajați ai GM și Ford, directori din industria auto aflați la pensie, universitari și ecologiști. Multe dintre aceste date nu au fost raportate anterior.

Ancheta dezvăluie paralele izbitoare între doi dintre cei mai mari producători de automobile din țară și Exxon Mobil Corp., una dintre cele mai mari companii de petrol și gaze din lume. Exxon știa despre schimbările climatice la sfârșitul anilor 1970, dar a negat public consensul științific timp de decenii, potrivit raportului din 2015 realizat de InsideClimate News și Los Angeles Times, care a generat hashtagul #ExxonKnew și a alimentat un val de litigii climatice.

Descoperirile E&E News arată că GM și Ford s-au angajat „profund și activ” încă din anii 1960 în înțelegerea modului în care mașinile lor au afectat clima, a declarat Carroll Muffett, președinte și CEO al Centrului pentru Drept Internațional de Mediu.

"Știm, de asemenea, că, cu siguranță, în anii 1980 și 1990, industria auto a fost implicată în eforturile de a submina știința climei și de a opri progresele pentru a aborda schimbările climatice", a spus Muffett. „Dar era disponibilă o altă cale.”

Astăzi, companiile recunosc că schimbările climatice sunt o problemă și, în declarațiile către E&E News, și-au prezentat planurile de a crește producția de mașini curate.

Un purtător de cuvânt al Ford a declarat că, compania știe că schimbările climatice sunt reale și „le abordează chiar acum”, investind peste 11 miliarde de dolari pentru a electrifica vehiculele sale cele mai bine vândute, în timp ce își propune să alimenteze fabricile cu energie 100% regenerabilă în 15 ani.

În 1965, un fizician a devenit una dintre primele femei care s-au alăturat laboratoarelor de cercetare General Motors din Warren, Mich. Numele ei a fost Ruth Annette Gabriel Reck și va pune compania pe un curs spre o mai bună înțelegere științifică a modului în care efectul de seră crește temperaturile pe Pământ.

Reck devenise în Midwesterner în 1954 cea mai tânără persoană care a absolvit Universitatea de Stat din Minnesota, Mankato, la doar 18 ani. După ce a obținut un doctorat în chimie fizică de la Universitatea din Minnesota, s-a alăturat GM-ului cu planuri de a continua studierea acestui subiect.

Reck a început să studieze încălzirea globală la sfârșitul anilor '60. Primul subiect pe care l-a explorat a fost aerosolii sau particulele minuscule care pot proveni de la automobile, centrale electrice și fabrici.

Directorii GM au fost optimiști cu privire la cercetare. Ei credeau că ar arăta că aerosolii au un efect semnificativ de răcire asupra atmosferei, anulând efectul de încălzire al dioxidului de carbon.

Executivii au crezut că aerosolii "ar putea anula efectele emisiilor de CO2. Și astfel s-au gândit pozitiv că poate utilizarea combustibililor fosili de către automobile ar putea fi neutră", a spus Reck. Constatările au arătat altfel.

În 1974, cercetătorii au descoperit că din cauza dublării cantității de dioxid de carbon din atmosferă, temperatura a crescut la suprafața Pământului și în troposferă, în timp ce a scăzut în stratosferă.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri