Piața auto înregistrează în ultimele 2 luni o revenire importantă. Cu toate acestea, după 10 luni din 2020, scăderea este de 28,7%. In schimb, automobilele electrice (BEV, PHEV) își continuă creșterea (+67,7%) față de perioada similară din 2019.

Pentru prima dată în acest an, sunt 2 luni consecutive în care se înregistrează creșteri ale înmatricularilor de autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse si autobuse). După ce în septembrie a fost o creștere de 72,8% față de luna similară a anului trecut, în octombrie, creșterea a fost de 13,7%. Cu toate acestea, ca urmare a scăderilor din primele 8 luni, anul 2020 înregistrează, până acum, o scădere generală de 28,7%, potrivit APIA.

In ceea ce privește achizițiile de autoturisme noi in UE, este relevantă situația din țările Europei de Vest (care acoperă peste 90% din piața auto europeană) unde, luna Octombrie, a înregistrat o scădere de 6,3% față de aceeași lună a anului 2019. După primele 10 luni din 2020, pe ansamblul acestui grup de țări, se înregistrează o evoluție generală negativă (-27,4%) comparativ cu aceeasi perioadă din 2019.

Top-ul general pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) după 10 luni din 2020 este condus de către Dacia, cu 31.814 unități, urmată de către Renault 8.712 unități, Volkswagen, cu 8.688 unități, Ford 7.591 unități, Skoda 7.528 și Hyundai cu 5.738 unități.

Autoturismele (care reprezintă cca. 85% din total), au înregistrat în luna octombrie 2020 un volum de 12.420 unități, cu 17,9% mai mare decât în luna similară din 2019. In ceea ce privește evoluția pe ansamblul celor 10 luni de până acum, autoturismele înregistrează, un volum total de 96.047 unități, ceea ce corespunde unei scăderi de 27,8% în raport cu perioada similară din 2019).

Top mărci autoturisme. La finalul primelor 10 luni din 2020, Top 10 este condus de către Dacia, cu 30.196 unități (-26,0% față de 2019, cotă de piață 31,4%), urmată de către Skoda 7.528 unităţi (-27,9% și o cotă 7,8%),Volkswagen cu 7.424 unități (-16,4% și o cotă 7,7%), Renault 7.367 unități (-33,0% și o cotă 7,7%) și Hyundai 5.738 unități (-14,4%, cotă de piață 6,0%).

Pe modele, cu cele 14.064 unități înmatriculate după 10 luni din 2020 , Dacia Logan este pe primul loc (dar, în scădere cu 35,2% comparativ cu anul trecut), urmată de Dacia Sandero cu 7.419 unități (în creștere cu 0,6%), Dacia Duster, 7.067 unități (-24,4%), Renault Clio, 3.134 unități (-29,4%) și Skoda Octavia, 2.609 unități (-38,0%). In acest context general, este de remarcat creșterea înregistrată de Hyundai Kona (+43,3%).

Analizând segmentarea pe clase, după primele 10 luni din anul 2020, toate segmentele sunt în teritoriul negativ. Segmentul SUV este, în continuare, pe prima poziție, cu o pondere în total piață de 38,4%, acesta înregistrând și o scădere sub media pieței (-20,3% față de -27,8%). Segmentul C, cu 33,4% din total piață este pe locul secund, iar pe locul al treilea, în ușoară creștere în ultimele luni, segmentul B, care reprezintă 21,1% din total piață.

In funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, remarcăm faptul că, în luna octombrie 2020, ponderea autoturismelor diesel a crescut semnificativ față de luna anterioară (5pp), deși a este, în continuare, la un nivel redus (26,2%). Cu toate acestea, pe ansamblul întregii perioade (10 luni), acestea înregistrează în 2020 creștere ușoară a cotei de piată, ajungând la 26,9% comparativ cu 26,3%, cât se înregistra în 2019.

In ceea ce privește autoturismele pe benzină, acestea înregistrează o scădere de 5,3pp față de luna anterioară și una de 3,0pp pe ansamblul primelor 10 luni ale anului 2020 comparativ cu anul 2019, dar continuă să dețină cea mai mare pondere în piață, respectiv 66,5% din total.

Autoturismele “verzi“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele hibride (care dispun de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă).

Deși, după primele 10 luni din 2020, piața auto este în scădere puternică, această categorie de autoturisme înregistrează, pe ansamblul ei, un volum în creștere (+15,1%), comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Pe subcategorii, este o creștere importantă de 54,4% la autoturismele 100% electrice și una mult mai consistentă, de 119,1%, la cele hibride plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrică (nu sunt incluse aici cele „mild hibrid”), înregistrează, după primele 10 luni din 2020, o evoluție negativă (-3,5%).

In ceea ce privește topul pe mărci la 10 luni al autovehiculelor electrice (100% și hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume înregistrează Renault (493 unități), Skoda (365 unități) Volkswagen (283 unități), Hyundai (234 unități) și BMW (187 unități).

In acest context, este de așteptat ca, în 2020, achizițiile de autoturisme “electrice“ care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus să înregistreze volume semnificativ mai mari decât anul anterior (la 10 luni au deja o creștere generală de 67,7% a înmatriculărilor), în condițiile în care sunt peste 2.600 rezervări de autoturisme electrice și hibride plug-in față de doar 1.800 anul trecut (+44%).

O altă analiză de interes este evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4x4). După 10 luni din 2020, acestea reprezintă 19,8% din totalul achizițiilor, pe un volum total de 19.061 unități, inferior cu 27,2% celui consemnat în aceeași perioadă din 2019.

In ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme după 10 luni din 2020 sunt realizate de către persoanele juridice, care acoperă 54% din totalul achizițiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 46%.

IAutovehicule comerciale ușoare (inclusiv minibuse si pick-up-uri)

După ce în septembrie, această categorie de autovehicule a înregistrat o creștere importantă (32,4%), iată că în luna octombrie avem o scădere (-5,1%), deși sunt mărci care au înregistrat creșteri, unele chiar importante (Fig. nr. 7). Ca urmare, după 10 luni din anul 2020, această categorie înregistrează o scădere de 30,5%.

Sursa foto: lumen-digital/shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri