Dealerii auto promit de cele mai multe ori termene de livrare de 4 luni pentru mașinile noi, însă în cele mai multe situații acestea ajung în final la 6 - 10 luni din cauza lipsei de microcipuri sau a producției reduse ca urmare a pandemiei.

Astfel de termene descurajează clienții dispuși să cumpere mașini noi și îi determină să caute pe piața second-hand autoturisme de 1-2 ani vechime și cu km puțini.

Spre exemplu timpul de aşteptare pentru un automobil Dacia Sandero, un model low-cost popular, a ajuns acum la şase luni, potrivit directorului financiar al Renault, Clotlide Delbos. Managerul spune că la finele lunii septembrie numărul de comenzi pentru modele din grupul Renault a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani, fiind echivalent cu vânzările pentru 2,8 luni.

Urmare problemelor legate de furnizarea de semiconductori care afectează o mare parte din industria auto globală, uzina Dacia de la Mioveni și uzina Ford de la Craiova și-au redus drastic producția anul acesta. Astfel, producția de automobile Dacia şi Ford a scăzut cu 50% la nivelul lunii septembrie 2021 față de aceiași perioadă din anul trecut, potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

În acest an, 7.1 milioane de autovehicule nu pot fi fabricate datorita crizei microcipurilor.

Lumea s-a schimbat dramatic în ultimele 18 luni și fiecare aspect al vieții a fost afectat de pandemia globală, inclusiv mașinile pe care le conducem.

Criza cipurilor - efect al pandemiei

Încă din primele zile ale pandemiei din 2020, când producătorii de mașini din întreaga lume au început să închidă fabricile pentru a încerca să limiteze răspândirea virusului, a început o reacție în lanț care a dus la stocuri limitate la dealeri, iar acum producătorii de automobile iau în considerare reducerea tehnologiilor pe care le oferă în mașini ca răspuns la lipsa de semiconductori.

Producătorii de semiconductori au presupus că cererea va scădea pe măsură ce alte industrii (inclusiv industria auto) au încetinit producția din cauza restricțiilor pandemiei. Multe branduri au început să reducă comenzile de semiconductori la începutul pandemiei, anticipând vânzări reduse.

Deși toate industriile au fost afectate de această lipsă de cipuri, dificultatea pentru industria auto este că mașinile nu se bazează pe un singur tip de semiconductor, ci au nevoie atât de cele mai recente versiuni pentru sistemul infotainment, cât și de cele mai puțin avansate pentru componente ca geamurile electrice.

Cititi si Ghid - cum să călătorești legal cu mașina iarna în Europa

Majoritatea semiconductorilor sunt produși în Taiwan, Coreea de Sud și China, iar aceste țări au fost grav afectate de COVID-19, având nevoie de timp pentru a se recupera. The Semiconductor Industry Association a raportat că cererea pentru cipuri a crescut cu 6,5% în 2020, chiar dacă fabricile și-au oprit producția.

Volkswagen Group, Ford, General Motors, Hyundai Motor Group și Stellantis au fost forțați să încetinească producția în întreaga lume. Având mai puțini semiconductori, GM a acordat prioritate producției de pick-up-uri și SUV-uri mari în detrimentul modelelor mai puțin profitabile și produselor de nișă.

Mașinile noi pot necesita până la 1.400 de cipuri pentru a gestiona diverse sisteme, de la geamuri electrice la ecrane de infotainment și sisteme active de siguranță a șoferului.

Foto: VW

Pe lângă timpii mari de livrare, un alt efect este creșterea semnificativă a valorii de piață a autoturismelor noi. Ca un efect în lanț cresc și prețurile pe piața auto second-hand.

Cererea ridicată continuă să crească prețurile mașinilor rulate

Datorită tendințelor globale, piața de mașini second-hand din cea mai mare parte a Europei rămâne fierbinte, dealerii se confruntă atât cu scăderea nivelului stocurilor, cât și cu creșterea prețurilor. Potrivit Indicata, vânzările de mașini second hand în Europa în prima jumătate a anului 2021 au crescut cu 11% față de aceeași perioadă din 2019.

Din ce în ce mai mulți clienți optează pentru mașini second-hand din cauza timpilor mari de așteptare pentru autoturismele noi sau a bugetului redus în această perioadă de criză. Prețurile mașinilor rulate continuă să bată recorduri, deoarece livrările de vehicule noi rămân limitate pe fondul penuriei de cipuri.

O parte dintre potențialii clienți de mașini noi renunță să își reînnoiască autoturismul vechi în așteptarea unei perioade de stabilitate. Prin urmare, rezultă un blocaj care se resimte și în piața de mașini rulate pentru că oferta scade.

Situația din Europa este resimțită și în România. Analiștii se așteaptă ca interesul pentru mașinile la mâna a doua să crească.

Piața auto SH întâmpină aceleași probleme ca piața mașinilor noi, odată cu criza semiconductorilor, pentru că cei care își doresc o mașină nouă, de obicei, o schimbă pe cea veche, care intra în circuitul de mașini rulate. Iar, atâta timp cât mașina nouă nu este livrată, nici cea rulată nu va putea fi revândută pe piața second-hand. Așa că ne așteptăm ca cererea să crească în următoarea perioadă, pentru că oamenii pun mai mare accent pe mobilitate, iar volumul de mașini disponibile care pot fi tranzacționate va scădea

- Autovit.ro -

În urma analizei pe ultimele 5 luni făcută pe platforma online Autovit.ro, se observă o creștere de aproximativ 14% (cu 1.770 euro) a prețului mediu la mașinile diesel și de 17,5% (cu 2694 euro) la prețurile pentru mașinile pe benzină. În ultimele 5 luni, prețul mediu al mașinilor electrice din platformă a crescut cu aproape 8%, de la 34.000 euro la 36.681 euro.

"2021 a fost ceva mai stabil, dar odată cu problemele pe care le-a întâmpinat industria producătoare de mașini noi, am remarcat pe piața de mașini rulate două efecte importante:

  • creșterea cererii pentru mașinile SH: înregistrăm aproximativ același număr de clienți (creșteri de câteva procente) ca anul trecut, dar pentru stocuri mai mici de mașini rulate,
  • creșterea prețurilor, ca efect imediat al creșterii cererii," au mai spus oficialii Autovit.ro.

Pe măsură ce prețurile la mașinile rulate cresc, dealerii și-ar dori să vândă mai multe mașini second hand, dar adesea nu pot obține stocul de care au nevoie. Și dacă pot, plătesc considerabil mai mult pentru vehicule decât în trecut.

Cititi si 6 mașini rare sunt scoase la licitație în București

Cele mai mari scăderi ale stocurilor de autoturisme second-hand au fost raportate în Turcia (-14,9%), Portugalia (-11,8%) și Polonia (-8,3%).

Criza de cipuri ar trebui să se mai diminueze la finele anului, odată cu încheirea carantinei în Malaezia, un important centru global pentru producţia de cipuri, dar livrările de semiconductori vor rămâne limitate o mare parte a anului 2022.

Criza de cipuri, utilizate de o mare parte din componentele unui automobil de la senzori de frână la sisteme de entertainment, a determinat constructorii auto din întreaga lume să reducă şi chiar să suspende producţia, ceea ce a dus la majorarea preţului vehiculelor.

Sursa foto: TRMK / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri