Criza cipurilor semiconductoare este reală și a avut un impact grav asupra vieților noastre. Mașinile sunt mai scumpe și mai greu de construit. Producătorii de computere se grăbesc să țină pasul cu cererea nesățioasă a consumatorilor pentru lucrul de la distanță.

Nenumărate produse au fost amânate, datele de lansare fiind împinse ca pe domino pe tot parcursul anului 2021 și în următorii ani.

Deși este o problemă care afectează practic pe toată lumea, deficitul de cipuri a fost deosebit de dureros pentru producătorii auto. În 2021, au fost multe luni în care s-a lucrat o săptămână, două sau un schimb. Dacă nu ar fi fost un deficit de cipuri s-ar fi produs mult mai multe mașini.

Producția de automobile Dacia şi Ford a scăzut cu 50% la nivelul lunii septembrie 2021 față de aceiași perioadă din anul trecut, potrivit datelor Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Fabricile din România care au nevoie de cipuri spun că această criză globală nu s-a terminat și vor mai fi probleme și în 2022.

De la începutul acestui an, la fabrica Ford din Craiova se lucrează în trei schimburi. Criza generată de lipsa de semiconductori nu s-a încheiat și vom continua să ne ajustăm volumele de producție în mod corespunzător.

- Ford România -

Criza cipurilor - efect al pandemiei

Principalul motiv pentru care s-a ajuns la această criză de cipuri a fost în mare măsură încetinirea producției din cauza valurilor Covid și cererea în creștere pentru computere, console de jocuri și o gamă largă de gadgeturi întrucât oamenii au stat mai mult în case și aveau nevoie de acestea.

Cererea pentru cipuri a cresut cu 20% de la un an la altul, iar lanțurile de aprovizionare întrerupte au creat un decalaj foarte mare. Majoritatea semiconductorilor sunt produși în Taiwan, Coreea de Sud și China, iar aceste țări au fost grav afectate de COVID-19, având nevoie de timp pentru a se recupera.

Deși toate industriile au fost afectate de această lipsă de cipuri, dificultatea pentru industria auto este că mașinile nu se bazează pe un singur tip de semiconductor, ci au nevoie atât de cele mai recente versiuni pentru sistemul infotainment, cât și de cele mai puțin avansate pentru componente ca geamurile electrice.

Mașinile noi pot necesita până la 1.400 de cipuri pentru a gestiona diverse sisteme, de la geamuri electrice la ecrane de infotainment și sisteme active de siguranță a șoferului.

Foto: VW

În prezent, modelele noi au termene de livrare în România de până la 9 luni

Dealerii auto promit de cele mai multe ori termene de livrare de 4 luni pentru mașinile noi, însă în unele situații acestea ajung în final la 6 - 9 luni din cauza lipsei de microcipuri, a producției reduse ca urmare a pandemiei sau a transportului.

Un dealer de mașini japoneze Mitsubishi spune că termenele de livrare au crescut în prezent la 6 luni de la 3 luni în trecut. Însă, clienții cumpără mașini din stoc, prin urmare intră în posesia acestora mult mai repede.

"Mașinile Mitsubishi sunt disponibile în patru variante de echipare, iar clientul își alege una dintre acestea, care este pe stoc sau pe transport. Comenzile date din țară către fabrică au un termen de livrare de 6 luni, de la 3-4 luni în trecut", spune un dealer Mitsubishi.

Majoritatea clienților de mașini noi au înțeles situația actuală, însă unii speră să găsească o ofertă mai bună sau un timp de livrare mai scurt și încearcă la mai multe branduri.

Piața românească era tradițional una mai impulsivă, clienții doreau livrare rapidă. Noi discutăm cu fiecare potențial client, încercăm să valorificăm orice oportunitate pentru că există o adevărată luptă pentru fiecare client în parte. Sunt situații în care clienții spun că nu sunt dispuși să aștepte și merg la altă marcă, văd că situația este generală și atunci acceptă mai ușor ce se întâmplă. Dacă tot este de așteptat, se întorc la brandul favorit.

- Alex Seremet, Corporate Communication Manager BMW Group România -

Cel mai mult un client poate așteptă 9 luni pentru un exemplar BMW. Este cerere foarte mare pentru mașini electrice BMW, iar noul BMW i4 este unul dintre acestea.

"Poate să dureze și 9 luni de zile în anumite situații, mai ales pentru modelele la care avem cerere foarte mare acum, precum BMW i4. Fabricile vor să suplimenteze angajații pentru a crește producția de mașini electrice. Pentru că totul este atât de volatil, invităm clienții în showroom să căutam soluții. Poate se schimbă motorizarea, poate renunță la niște opționale și atunci se poate optimiza timpul de livrare. Un factor care poate să schimbe timpii de așteptare este evoluția pieței din China, însă criza cipurilor va continua cel puțin 6 luni de acum încolo", a mai explicat Alex Seremet.

În cazul modelelor japoneze Honda CR-V și HR-V, timpul de așteptare este între 2 luni și 4 luni, dacă un client vrea o anumită echipare care nu este pe stoc.

În funcție de configurația dorită de client, modelele Mazda pot fi livrate din stoc sau există un timp de așteptare de până la aproximativ 6 luni. "Puțin peste jumătate dintre clienți se orientează spre un model din stoc în timp ce restul așteaptă configurația dorită", spun reprezentanții Mazda România.

"Este o situație specială pe plan mondial, cauzată de oferta insuficientă de semiconductori. Cu toate astea, Renault România încearcă să se aprovizioneze optim în mod constant, astfel încât să ofere orice model din stoc. Astăzi, de exemplu, putem oferi orice model cu livrare imediată. Dacă se dorește o configurație specială, bineînțeles că se poate face o lansare în fabricație, al cărei timp de livrare variază în funcție de uzina de fabricație și de disponibilitatea diverselor echipamente", au precizat reprezentanții Renault România.

Anul trecut, peste 7 milioane de autovehicule nu au putut fi fabricate din cauza crizei microcipurilor, potrivit analiștilor. In 2021, Volkswagen Group, Ford, General Motors, Hyundai Motor Group și Stellantis au fost forțați să încetinească producția în întreaga lume. Având mai puțini semiconductori, GM a acordat prioritate producției de pick-up-uri și SUV-uri mari în detrimentul modelelor mai puțin profitabile și produselor de nișă.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri