Vânzările de mașini electrice s-au dublat anul trecut atât în România cât și la nivel global, iar creșterea spectaculoasă este așteptată să continue în anii următori. Totuși, șoferii ar putea ajunge să aștepte luni bune livrarea unei mașini electrice, în condițiile în care piața depinde puternic de numărul de baterii disponibile, acestea reprezentând aproximativ 20% din prețul total al automobilului.

Aproximativ 6,5 milioane de mașini electrice au fost vândute la nivel global în 2021, reprezentând o creștere de 109% comparativ cu anul precedent. În România, românii au cumpărat 6.800 de mașini electrice noi în 2021, segmentul înregistrând astfel o creștere de 118% de la an la an. Dacia Spring a fost de departe cel mai popular model, cu 3.066 unități vândute.

Citiți și: Dacia Spring a ajuns deja la 5.000 de unităţi vândute în România

Problema bateriilor pentru mașinile electrice

Cererea pentru mașini electrice este evidentă și se va amplifica în următorii ani, însă bateriile reprezintă punctul slab al unei piețe aflată în plină dezvoltare.

Mai exact, orice mașină electrică are nevoie de o baterie diferită de cele folosită de autoturismele convenționale; bateriile pentru electrice au nevoie de materie primă brută, de metale precum litiul sau grafitul care provin din mine greu de construit și care adesea sunt întâmpinate cu reticență de comunitățile locale care se tem de poluare.

Dacă combinăm cererea crescută cu incertitudinea adusă de situația geopolitică, este normal să vedem prețurile crescând vertiginos. Este acesta un comportament de tip "goana după aur"? Ar putea fi.

- Bogdan Maioreanu, analist eToro -

Dacă ne gândim care sunt în ziua de azi cei mai mari consumatori de baterii litiu-ion (Li-Ion), vorbim de dispozitivele electronice de mici dimensiuni, precum tabletele sau telefoanele mobile. Acestea au baterii de mici dimensiuni în comparație cu cele folosite pentru mașinile electrice. Așadar vorbim de o schimbare a cererii în sector, schimbare care pune presiune pe lanțul de aprovizionare.

”Dacă combinăm cererea crescută cu incertitudinea adusă de situația geopolitică, este normal să vedem prețurile crescând vertiginos. Este acesta un comportament de tip "goana după aur"? Ar putea fi, dar la nivel de stat și de corporații este o grabă pentru asigurarea aprovizionării cu materialele necesare pentru industriile respective. Producția de baterii pentru automobilele electrice este deja limitată în prezent din cauza acestei probleme, determinând producătorii să caute baterii de generație mai veche, cu preț mai mic și autonomie mai mică. Pe lângă nichel, asistăm și la o problemă de aprovizionare cu litiu și la o creștere a prețurilor, ceea ce ridică costurile automobilelor și face mai dificilă adoptarea vehiculelor electrice”, a declarat Bogdan Maioreanu analist în cadrul rețelei sociale de investiții eToro.

Elon Musk, fondatorul Tesla, cel mai mare producător de mașini electrice din lume, a semnalat recent că se poate ajunge la situația ca tocmai producătorii auto să ajungă să mineze metalele esențiale pentru construcția bateriilor, astfel încât să își asigure propriul lanț de producție, și să nu aibă probleme de furnizare similare crizei de semiconductori din timpul pandemiei COVID-19.

Prețul la litiu a crescut cu 450% în ultimele 12 luni, în condițiile în care creșterea spectaculoasă a vânzărilor de mașini electrice a depășit cu mult producția din Australia și China. Bateriile pentru mașinile electrice reprezintă 70% din cererea globală de litiu, iar prețul mediu al unei astfel de baterii este de 9.000 de dolari, adică aproximativ 20% din costul unei mașini electrice medie”, explică Ben Laidler, global strategist în cadrul eToro.

Chiar și grafitul, un material mai comun, folosit pentru a face anodul bateriei, înregistrează creșteri de preț din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionare. Astfel de probleme sunt resimțite pe întregul lanț de aprovizionare cu baterii pentru vehicule electrice, iar prețurile la unele materii prime au crescut cu peste 100%.

Așadar, materia primă care să ”hrănească” lanțul de producție al mașinilor electrice este dificil de obținut sau devine foarte scumpă, iar în aceste condiții marii producători auto semnează parteneriate cu producătorii de baterii sau înființează propriile fabrici de baterii. General Motors, de exemplu, a anunțat la începutul acestui an o investiție masivă, de 7 mld. dolari, în uzine de baterii și mașini electrice din statul american Michigan. Uzina de baterii va fi construită în parteneriat cu LG Energy Solution.

Bateriile pentru mașinile electrice reprezintă 70% din cererea globală de litiu, iar prețul mediu al unei astfel de baterii este de 9.000 de dolari, adică aproximativ 20% din costul unei mașini electrice medie

- Ben Laidler, global strategist eToro -

Ne putem aștepta ca, cel puțin pe termen scurt, această penurie să fie similară cu cea a cipurilor de siliciu. Pe lângă producătorii de vehicule electrice existenți, fiecare producător de automobile a promis că va oferi modele electrice și hibride în următorii ani. Acest lucru se adaugă la presiunea deja ridicată din lanțul de aprovizionare cu baterii”, spune Bogdan Maioreanu.

Puterea se află astfel în mâinile producătorilor de baterii, care practic controlează astăzi numărul de mașini electrice ce pot fi produse. De exemplu, dacă un producător de baterii primește de la General Motors o solicitare de baterii pentru 500.000 de mașini, acesta poate decide să investească bani în fabrică, pentru a mari capacitatea de producție și pentru a putea să acopere această nouă cerere, sau poate să mențină producția la un nivel redus dacă nu are încredere că General Motors va onora această cerere suplimentară in anii care vor urma.

Citeste si:

    Pentru o descriere tehnică mai detaliată a felului în care funcționează o mașină electrică, click pe imaginea de mai jos.

    Motivul pentru care producătorii de baterii nu se grăbesc să mărească capacitatea de producție este determinat de specificul cerut de fiecare producător auto. Dacă, în exemplul teoretic de mai sus, General Motors nu onorează cererea, producătorul nu poate vinde pur și simplu bateriile rămase pe stoc către alte companii auto, fiecare având adesea specificații tehnice diferite.

    Producătorii de baterii au nevoie de multă stabilitate la nivel de cerere pentru a lua decizia de a investi în vederea creșterii capacității de producție.

    Ce pot face românii care vor să investească în Tesla sau alte companii cu expunere pe piața mașinilor electrice

    Este evident faptul că vânzările de vehicule electrice sunt în plină expansiune și că vor crește dramatic în următorii ani. Care vor fi însă producătorii de automobile electrice care vor trage lozul câștigător este greu de spus. De exemplu, există peste 500 de producători de vehicule electrice în China, cea mai mare piață de electrice din lume. Printre cele mai mari companii de exploatare minieră a litiului se numără Albemarle (ALB), SQM (SQM) și Livent (LTHM).

    Citeste si:

      ”Așadar, este de preferat ca investitorii să-și diversifice cât mai mult portofoliile pentru a obține o expunere mare corelată la potențialul de creștere al pieței și la potențialele active câștigătoare. Portofoliul inteligent de investiții Driverless (Driverless Smart Portfolio) de la eToro oferă expunere la sectorul VE și al vehiculelor autonome la nivel global. De asemenea, investitorii pot adopta o strategie de tip “picks-and-shovel” - strategie de investiții care constă în cumpărarea de acțiuni în instrumente sau servicii pe care o industrie le folosește pentru a produce un produs”, menționează Bogdan Maioreanu.

      În ceea ce privește Tesla, compania lui Musk acționează deja în privința penuriei de componente necesare pentru baterii. Potrivit Financial Times, Tesla va folosi baterii pe bază de fier, cunoscute și sub numele de baterii litiu-fosfat de fier, o versiune mai puțin eficientă a bateriilor, cu autonomie mai mică, dar mai ieftină, baterii ce sunt deja folosite în cazul carturilor de golf și al sistemelor ce stochează energie electrică din locuințe.

      Tendința de scădere a prețurilor bateriilor a fost inversată de prețurile ridicate ale nichelului, litiului și ale altor materiale. Acest lucru împiedică adoptarea vehiculelor electrice, care sunt deja mai scumpe, și poate prelungi și mai mult timpul estimat până la paritate între vehiculele electrice și cele cu motor cu combustie internă.

      ”Există posibilitatea ca această creștere abruptă a prețurilor la baterii să împiedice creșterea Tesla și a altor producători de vehicule electrice. Va depinde, de asemenea, de modul în care se schimbă comportamentul clienților într-un mediu cu inflație ridicată, de cât de importantă va fi achiziționarea unui nou automobil electric pentru familiile care se confruntă cu creșterea vertiginoasă a prețurilor la alimente și utilități”, concluzionează Bogdan Maioreanu.

      Sursa foto: Shutterstock

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Ionut Sisu
      Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri