Anul 2022 se dovedește a fi unul mult mai dificil pentru industria auto decât prevedeau analiștii. Și luna martie continuă trendul negativ de scădere a înmatriculărilor.

Înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au scăzut în martie anul acesta 20.5% față de aceeași lună de anul anterior, atingandu-se un nivel de 844.187 unități.

De asemeanea, în primele trei luni din 2022 au fost înmatriculate un număr de 2.245.976 unități, o scădere cu 12.3% față de perioada similară din 2021. Au fost înregistrate scăderi ale înmatriculărilor de autoturisme noi comparativ cu ianuarie-martie 2021 în: Germania (-4.6%) și Spania (-11.6%), Franța (-17.3%) și Italia (-24.4%).

România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 28.978 autoturisme noi înmatriculate în T1 2022, înregistrând o creștere de +39.6% comparativ cu ianuare-martie 2021.

În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 655.383 unități, în scădere cu -15.4%, urmate de grupul Stelantis cu 523.977 unități, în scădere cu –21.7%, Hyundai cu 269.350 unități, în creștere cu +21.3% și de Grupul Renault cu 242.549 unități, în scădere cu -6.7% (din care Dacia: 103.519 unități, în creștere cu +16.9% față de ianuarie-martie 2021). Autoturismele marca Ford au reprezentat în ian-măr 2022 un număr de 132.538 unități noi înmatriculate,în scădere cu -15.4% față de perioada similară din 2021.

Crize energetice, crize sanitare, război și mașini mai scumpe

Criza semiconductorilor care face ca timpul de așteptare pentru o mașină nouă să ajungă chiar și la 9 luni i-a făcut pe mulți europeni să amâne decizia de achiziționare a unui automobil nou.

De asemenea, scumpirea materiilor prime din cauza crizei energetice, care a dus și la o majorare a prețurilor la mașinile noi au contribuit la scăderea vânzărilor.

Criza semiconductorilor se prelungește

2022 ar fi trebuit să fie anul în care să se rezolve uriașa criză a procesoarelor care s-a simțit din a doua parte a lui 2020 și a marcat întreg anul 2021, când s-au produs în lume cu câteva milioane de mașini mai puțin. Dar, în loc să fie un an al rezolvărilor, 2022 a adus război, materii prime tot mai scumpe, costuri logistice mai mari și timpi de așteptare crescuți pentru livrare.

Pentru unele modele auto, clienții trebuie să aștepte chiar și un an de când fac comanda și pentru un mare număr de modele așteptarea depășește 4-5 luni.

Componentele, greu de găsit

Lanțurile de aprovizionare au fost supuse unor presiuni uriașe în acești doi ani: unele componente au lipsit, altele au ajuns tare greu și toate s-au scumpit. Se părea că prima parte a lui 2022 va mai ridica din presiune, însă războiul din Ucraina, prin sancțiunile aplicate Rusiei, a complicat totul și a înrăutățit lucrurile.

Sunt multe probleme. Multe fabrici auto de peste tot din Europa și-au oprit producția din cauză că nu s-au mai produs componente pentru cablaje în Ucraina, de exemplu.

Schimburile comerciale între Rusia și lumea occidentală au încetat aproape în totalitate, în afară de gaze și petrol, iar o mare problemă este că avioanele care transportă diverse mărfuri între Europa și Asia nu mai pot tranzita spațiul aerian rusesc, iar asta înseamnă cheltuieli mai mari cu combustibilul, cu realimentări, plus durate mai mari cu până la șase ore.

Este mai scump să transporți cu trenul, față de vapor sau avion. Dar, cum porturile de la Marea Neagră sunt sub semnul războiului, transportatorii maritimi evită pe cât posibil tranzitarea zonelor de conflict.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri