Cu iX, BMW a vrut să se rupă de trecutul mărcii, fiind primul model al constructorului bavarez special gândit și proiectat ca automobil electric. Utilizează cele mai noi tehnologii și materiale, precum caroseria fabricată din aluminiu și fibră de carbon sau baterii de putere mare, iar la bord ești întâmpinat de tot felul de invenții care îți fac viața mai ușoară.

Minimalism, funcționalitate, tehnologii. Cam acestea par să fi fost dezideratele bavarezilor atunci când au hotărât să arunce iX în groapa cu lei a greilor electrici precum Tesla. Experiența vizuală, tactilă și cea a condusului impresionează pe deplin. Dar, pentru asta e nevoie de o resetare totală a șoferului din tine, obișnuit cu schimbatul vitezelor, ambreiaje, zgomot și multă poluare. În iX pare că pășești într-o altă dimensiune, cea a liniștii, dar și vitezei, în același timp.

Design exterior

Este capitolul unde noul IX are cel mai mult de suferit, pentru că pare să fie conceput după dictonul „îl iubești sau îl detești”. Fața mașinii este dominată de imensa grilă a radiatorului, împrumutată de la noile Seria 1, 3 și 4, dar parcă aici designerii și-au cam făcut de cap.

Tehnologia video, funcţiile radar şi alţi senzori sunt integrate perfect în grilă. Elementele de încălzire şi sistemul de curăţare pentru senzori sunt încorporate şi ele în grila frontală.

Farurile sunt de tip laser, de mici dimensiuni și sunt poziționate foarte sus. Capota este lungă și relativ arcuită, însă nu obstrucționează prea mult vederea șoferului. Logoul BMW de pe capotă are acum și o componentă funcţională, care serveşte ca buşon de umplere pentru lichidul de spălare a parbrizului şi lunetei.

Linia laterală a mașinii este, oarecum, asemănătoare cu a fratelui mai mic, i3, cel puțin de la jumătate spre spate. Partea posterioară a mașinii se termină cu un haion destul de mare, iar stopurile continuă linia de design a farurilor, fiind și ele la fel de înguste și lungi.

Mânerele uşilor sunt încastrate la suprafaţa portierei şi sunt finisate într-o culoare contrastantă. Deschiderile electrice ale uşilor, care sunt acţionate prin simpla apăsare a unui buton, dar şi funcţia opţională Soft Close te ajută să intri mai ușor. Ieșirea din mașină necesită ceva timp, cel puțin până te obișnuiești cu butonul de deschidere a ușii. Asta deși în partea de jos este și un mâner clasic, dar foarte dibaci ascuns de ochii șoferului și pasagerilor.

Linia generală a caroseriei aduce mai degrabă cu cea a unui crossover sau chiar a unui monovolum, deși BMW încadrează modelul în categoria SAV (Sports Activity Vehicle), cea din care face parte și X6. Ca lungime şi lăţime, BMW iX este comparabil cu BMW X5, datorită liniei cursive a acoperişului, înălţimea sa este aproape aceeaşi cu cea a BMW X6, în timp ce dimensiunile roţilor amintesc de BMW X7.

Design interior

La interior, cei de la BMW s-au străduit să creeze ceva cât se poate de minimalist. Liniile bordului sunt rectangulare, la fel și fețele de uși, iar ecranul central se prelungește din fața șoferului și până după jumătatea mașinii. Partea de sus a bordului este îmbrăcată integral într-un material textil ce se regăsește și pe fețele de uși și tapițeria scaunelor. Bordul este împărțit în două: ecranul destinat vitezometrului și pentru afișarea altor date tehnice ale mașinii și „tableta” prin care navigehzi.

Interesant este că mașina are și Android Auto dar și Apple Car Play, deci, poți butona telefonul de pe ecranul tactil sau chiar de pe celebrul joystick i-Drive. Partea de sus a consolei centrale este dintr-un lemn cu funcții tactile, iar în mijloc tronează roțița sistemului și butonul de volum al instalației audio. Butoanele de reglaj al scaunelor, cel de volum și rotița de la joystick imită cristalele. Tapițeria modelului testat era de un verde pal, o culoare mai aparte, dar care necesită o mai mare atenție.

Șoferul și pasagerul sunt tratați regește, au scaune încălzite, reglabile electric pe toate direcțiile, confortul fiind la el acasă. Cei din spate sunt și ei pasageri de seamă, ce-i drept, nu au spațiul și gadgeturile care se regăsesc în față. Chiar și așa, bancheta poate găzdui până la trei peersoane adulte, iar aceștia au la dispoziție reglaje separate ale sistemului de ventilație.

Experiența la volan

De cum te urci la bordul lui iX ești izbit în plin de...volan. Acesta nu este nici rotund, nici teșit, în sus sau în partea de jos. Nu. Bavarezii au ales un fel de hexagon. Primul contact cu volanul chiar este ciudat, mai ales pentru cei obișnuiți cu varianta veche, perfect rotundă. După ce ai trecut de originalitatea volanului, descoperi liniștea totală a motorului, pentru că, evident, ai „sub capotă” propulsie electrică.

Sub capotă este impropriu spus, pentru că BMW iX beneficiază de aportul a două motoare electrice montate pe puntea față și cea spate. BMW iX xDrive40 are o putere de 240 kW/326 CP şi o autonomie de până la 425 de kilometri. În realitate, aceasta este undeva pe la 300 de kilometri, pentru că sunt foarte mulți factori care influențează consumul în viața de zi cu zi, mai ales într-un oraș extrem de aglomerat precum Bucureștiul.

Citeste si:

    Consumul combinat de energie determinat în ciclul de testare este de 21,6 kWh/100 km. În timpul testului acesta a ajuns la valori de până la 23 de kw/h. Un ajutor vine și din partea sistemului de recuperare adaptivă a energiei de frânare, ce permite creşterea eficienţei sistemului de propulsie. Generarea adaptivă este una dintre setările standard activate atunci când poziţia de condus D este angajată folosind maneta selectorului de pe consola centrală.

    Alternativ, conducătorul poate alege o setare de generare ridicată, medie sau scăzută a energiei la frânare din meniul iDrive. În poziţia de condus D, mașina demarează la viteză minimă de îndată ce frâna este eliberată, sporind confortul în traficul aglomerat. Activarea poziţiei de condus B oferă o recuperare foarte puternică a energiei. Aceasta rămâne activă până la oprire şi, de asemenea, menţine automobilul orientat spre confort pe zonele de urcare şi de coborâre până la următoarea repornire.

    Interesant este că în poziția B mașina frânează singură. Practic, în 90% din cazuri nici nu este nevoie de o apăsare a pedalei de frână, decât în situații limită.BMW iX xDrive40 poate accelera de la 0 la 100 km/h în 6,1 secunde, iar viteza maximă este limitată electronic la 200 km/h.

    Citeste si:

      Puterea produsă de motoare este transferată, în fiecare caz, printr-o transmisie cu un singur raport către roţile faţă şi cele spate pe cel mai scurt traseu posibil. Tracţiunea integrală electrică controlată central se conectează cu sistemele de control ale şasiului pentru a permite distribuţia extrem de rapidă şi precisă a cuplului între punţi, în funcţie de situaţia de condus, de condiţiile de drum şi de dorinţele celui de la volan.

      Dar nu cifrele sunt importante, ci senzația din spatele volanului atunci când apeși pedala de accelerație. În modul Sport, pur și simplu ești înfundat în scaun și abia dacă mai reușești să te agăți de volan, astfel încât să păstrezi mașina în linie dreaptă. La momentul de cuplu maxim, forța cu care accelerează mașina depășește orice imaginație și orice mașină participantă la trafic, oricât de sport ar fi ea. Frânarea este la fel de violentă precum accelerarea. Iar asta și datorită unui sistem performant montat pe mașină.

      Stabilitatea în vitaje este foarte bună, însă, atunci când este selectat modul Eficient, mașina devine ceva mai „moale”. Situație care se transeră și la volan și accelerație. Totul se schimbă atunci când acționezi setarea Sport. Accelerația este mult mai vioaie, amortizoarele devin mai ferme, iar volanul are o precizie mai mare.

      Eco pe toate planurile

      La fabricarea lui BMW IX au fost folosite cât se poate de mult materialele reciclabile. De exemplu, husele scaunelor sunt realizate dintr-un material din microfibră format din 50% poliester reciclat. Iar partea din spate a materialelor textile este realizată din 85% material reciclat. Husele de podea şi covoraşele BMW IX sunt fabricate dintr-un fir sintetic realizat din plase de pescuit recuperate din mare, împreună cu pardoseli uzate şi deşeuri reziduale de la fabricarea materialelor plastice.

      Structura panourilor uşilor, capacul panoului capotei, ghidajele barei şi conturul spoilerului frontal, de exemplu, sunt fabricate în întregime din plastic reciclat. Canalele de cablu de pe BMW IX sunt fabricate folosind între 60 şi 100% plastic reciclat, în timp ce panourile haionului şi suprafeţele exterioare ale panourilor uşilor sunt formate ambele din aproximativ 30% material reciclat. Fiecare BMW IX conţine în total aproximativ 60 de kilograme de plastic reciclat.

      Toate acestea au și un preț pe măsură. Mașina de teste, cu toate dotările opționale, are un preț de 110.264 de euro.

      Concluzie

      Dacă vrei să fii în tendințe, să salvezi planeta, dar să ai un statut ceva mai aparte, pentru tine și familie, atunci BMW IX este alegerea. Poate că prețul pare mare, însă tehnologia și materialele folosite au și ele un cost.

      Sursa foto: BMW

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Auto »



      Setari Cookie-uri