Din cauza multiplelor crize, cum ar fi cea a semiconductorilor, a lipsei de materii prime, de cablaje auto, dar și a carantinei instituite în multe orașe din China, românii ajung să aștepte după o mașină nouă ca pe vremea lui Ceaușescu.

Dacă ai norocul să găsești modelul mult visat în stocurile importatorului auto, atunci te poți considera fericit. Însă, dacă vrei ceva pe comandă, ai toate șansele să aștepți chiar și peste un an de zile până să te urci la volanul mașinii dorite.

Dacă anul trecut timpii de livrare erau de 3-6 luni, iar în unele cazuri, extrem de rare, ajungeau la 9 luni, la nivelul anului 2022, mai toți delaerii de mașini noi declară că un termen optimist pleacă de la 6-9 luni în sus.

„Deși pot fi situații limitate, în care clienții pot beneficia de livrarea unor modele din stoc, lipsa subansamblelor și întârzierile logistice duc și la întârzieri ale comenzilor noi, în funcție de model și de configurație, durata medie estimată de livrare fiind de aproximativ șapte luni în acest moment. Se fac eforturi pentru scurtarea acestor termene, însă contextul este unul foarte impredictibil”, au declarat reprezentanții Mazda România.

Alți importatori auto încearcă să găsească o soluție alături de clienți, astfel încât aceștia să nu aștepte chiar un an de zile până vor intra în posesia mașinii.

„Indisponibilitatea curentă a semiconductorilor a cauzat o întârziere în producția și implicit livrarea produselor în întreaga industrie auto. Trust Motors, prin strânsa relație pe care o are cu producătorul francez, încearcă să micșoreze timpul de așteptare pentru un produs nou. Astfel, în acest moment cel mai scurt termen pentru lansarea în fabricație a unei mașini este de 3 luni și cel mai lung de 8 luni, în funcție de model și opționalele dorite de clientul final. Eforturile noastre de a menține un stoc de „livrare imediată” sunt continue și astfel reușim să avem un stoc tampon (diminuat într-adevăr față de ce cel necesar și față de perioada anterioara crizei)”, au declarat cei de la Peugeot România.

„Discutăm cu clienții ca să ajungem la cea mai bună variantă”

„În general, pe piața românească clienții vor livrarea rapidă a mașinii. Noi discutăm cu fiecare potențial client, încercăm să valorificăm orice oportunitate pentru că există o adevărată luptă pentru fiecare client în parte. Sunt situații în care clienții spun că nu sunt dispuși să aștepte și merg la altă marcă, văd că situația este generală și atunci acceptă mai ușor ce se întâmplă. Dacă tot este de așteptat, se întorc la brandul favorit”, a declarat Alexandru Seremet, Corporate Communication Manager BMW Group România.

„Poate să dureze și 9 luni de zile în anumite situații, mai ales pentru modelele la care avem cerere foarte mare acum, precum cele electrice. Fabricile vor să angajeze mai mulți oameni pentru a crește producția de mașini electrice. Pentru că totul este atât de volatil, invităm clienții în showroom să căutam soluții. Poate se schimbă motorizarea, poate renunță la niște opționale și atunci se poate optimiza timpul de livrare. Un factor care poate să schimbe timpii de așteptare este evoluția pieței din China, însă criza cipurilor va mai continua”, Alexandru Seremet, Corporate Communication Manager BMW Group România

Modelul Spring - „campionul” așteptării de la Dacia

La brandul național Dacia, varianta optimistă este de 3 luni de așteptare, iar cea pesimistă ajunge la 6 luni. Și la Dacia, dacă ai norocul să găsești ceva pe stoc, intri repede în posesia mașinii. Altfel, la un model precum Dacia Spring, care se fabrică în China, timpii ajung la jumătate de an.

„La noi, timpii de așteptare sunt între 3-6 luni, poate doar la Sandero să ajungă la jumătate de an. O situație aparte este la Dacia Spring, pentru că aici circuitul logistic este ceva mai complicat. Este asamblată în China, iar de acolo ajunge cu vaporul în Slovenia, iar de acolo este trimis în restul piețelor”, Silviu Sepciu, responsabil comunicare Dacia

La Renault, situația este identică. Pentru un model care este pe stoc, livrarea se face imediat. Însă, dacă vrei o configurație specială, atunci aștepți. „Putem oferi orice model cu livrare imediată. Dacă se dorește o configurație specială, se poate face o precomandă și se lansează oferta pentru fabricație. Aici, timpii de livrare variază în funcție de uzină de și de disponibilitatea diverselor echipamente”, au precizat reprezentanții Renault România.

„DS Automobiles (marca Premium a Grupului Stellantis) este un brand aflat în plin proces de dezvoltare, prin urmare Producătorul a reușit să susțină un nivel de fabricație care să ne permită stocuri cu livrare imediată, chiar și în prezent. Pentru lansarea unei comenzi noi, termenul minim de așteptare este de 4 luni”, au declarat reprezentanții importatorului oficial al mărcii franceze pe piața românească.

La Citroen, varianta oprimistă este de jumătate de an, însă poți să te aștepti și la o perioadă mai lungă până apuci să te urci la volanul mașinii mult visate.

„În contextul actual al pieței este dificil de anticipat un termen de așteptare pentru comenzile noi.Depinde de gamă, model dar și de disponibilitatea componentelor care evoluează dinamic. Sunt situații în care o mașină este produsă și livrată în 5-6 luni sau există cazuri în care termenul de livrare se poate extinde. Facem eforturi ca fiecare mașina să fie produsă și livrată într-un termen cât mai scurt posibil”, spun cei de la Citroen România.

„Durează!” - cuvântul de ordine în showroom-uri

Pentru modelele Suzuki, timpii de așteptare se apropie de 9 luni, asta dacă nu ai șansa să găsești ceva pe stoc.

O situație mai aparte este la Hyundai, unde, de cum intri în showroom și te pregătești să ceri o ofertă, consilierii de vânzări te întâmpină cu deja celebrul „durează!”. Cu siguranță vei aștepta peste 10 luni sosirea mașinii în țară.

Pasionații de Opel pare să aibă un pic de noroc, pentru că dealerii mărcii au reușit să facă destule precomenzi, iar acum au posibilitatea de a livra din stocurile deja existente.

„Stocurile brandului Opel au fost cele care au beneficiat de un nivel mai ridicat în această perioadă. Reușim să asigurăm stocuri cu livrare imediată pentru Opel Crossland și încercăm să valorificăm acest avantaj. Media de așteptare pentru o comandă nouă este de aproximativ 6 luni”, reprezentanții Opel România

În prezent, sunt dealeri care nu mai au maşini nici măcar pentru test drive la fiecare model, iar negocierea de preţ este doar un termen din dicționar, pentru că dealerii nu prea mai sunt darnici cu reducerile, asta pentru că există cerere mare.

O primă consecință a acestor situații se reflectă în creșterea vânzărilor pe piața de mașini la mâna a doua, pentru că aici vezi mașina și pleci cu ea acasă imediat.

O a doua consecință, oarecum firească, este creșterea de prețuri la mașinile rulate, în special cele cu vechime de 3-5 ani și rulaj redus, achiziționate de la dealeri auto. În ultima perioadă, aceste modele au avut o creștere și de câteva mii de euro, fiindcă cererea este mult prea mare, iar românii nu vor să aștepte un an pentru o mașină nouă.

Sursa foto: Universitatea Politehnica Bucuresti

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri