Ecranele mașinilor moderne continuă să devină tot mai mari. Echipele de proiectare de la majoritatea producătorilor adoră să renunțe la butoanele și comutatoarele fizice, deși sunt cu mult superioare din punct de vedere al siguranței.

Butoanele fizice sunt din ce în ce mai rare în mașinile moderne. Majoritatea producătorilor trec la ecrane tactile – care au rezultate mult mai slabe într-un test efectuat de revista auto suedeză Vi Bilägare. Șoferul din mașina cu cele mai proaste performanțe are nevoie de patru ori mai mult timp pentru a îndeplini sarcini simple decât în ​​mașina cu cele mai bune performanțe.

Ecranele mașinilor moderne continuă să devină mai mari. Echipele de proiectare de la majoritatea producătorilor adoră să renunțe la butoanele și comutatoarele fizice, deși sunt cu mult superioare din punct de vedere al siguranței.

Aceasta este concluzia celei mai mari reviste suedeze din domeniul auto Vi Bilägare, care a efectuat un test aprofundat al capabilităților sistemului HMI (Human Media Interface) (Interfață om-mașină) pe un total de douăsprezece mașini.

Inspirația pentru interioarele cu ecrane tactile ale mașinilor moderne vine de la smartphone-uri și tablete. Designerii doresc un interior „curat” cu aparate de comutare minime, iar departamentul financiar vrea să reducă costurile. În loc să dezvolte, să producă și să păstreze butoanele fizice în stoc pentru anii următori, producătorii de mașini sunt dornici să integreze mai multe funcții într-un ecran digital care poate fi actualizat în timp.

Deci, în ce fel au afectat aceste ecrane siguranța? Vi Bilägare a adunat unsprezece mașini moderne de la diferiți producători pe pista unui aerodrom și a măsurat timpul necesar unui șofer pentru a efectua diferite sarcini simple, cum ar fi schimbarea stației de radio sau reglarea climatizării. Testul a fost efectuat în timp ce mașinile se deplasau cu o viteză de 110 km/h. Pentru comparație, testul a inclus o mașină de „fier vechi” fără ecran tactil, un Volvo V70, vechi de 17 ani.

Un aspect important al acestui test este că șoferii au avut timp să cunoască mașinile și sistemele lor de infotainment înainte de începerea testării propriu-zise.

Designerii doresc un interior „curat” cu un minimum de butoane

Tesla nu a fost primul care a introdus un ecran tactil, dar producătorul american de automobile a oferit întotdeauna ecrane cu mult mai mari decât majoritatea producătorilor, conținând mai multe caracteristici ale mașinii. Chiar și ștergătoarele de parbriz sunt controlate prin intermediul ecranului tactil.

BMW iX oferă, de asemenea, un ecran tactil, dar nu la fel de mare ca cel de la Tesla, și, de asemenea, mai multe butoane fizice. Dar asta nu este o garanție că sistemul este ușor de utilizat. Sistemul de infotainment al BMW are o mulțime de funcții, dar are și una dintre cele mai complexe și mai complicate interfețe de utilizator concepute vreodată într-un autoturism.

Un alt „păcat” este comis de Volkswagen și Seat. Pentru a economisi bani, comenzile de climatizare sensibile la atingere de sub ecran din ID.3 și Leon nu sunt iluminate din spate, ceea ce le face complet invizibile noaptea.

Control vocal - dotarea care nu te „înțelege”

Producătorii auto sunt dornici să sublinieze că multe funcții pot fi activate acum prin voce. Dar sistemele de control vocal nu sunt întotdeauna ușor de utilizat, nu pot controla fiecare funcție și nu funcționează întotdeauna așa cum anunță producătorul, motiv pentru care sistemele de control vocal nu au fost testate în acest experiment.

Rezultatele vorbesc de la sine. Mașina cu cele mai proaste performanțe are nevoie de 1.400 de metri pentru a îndeplini aceleași sarcini pentru care mașina cea mai performantă are nevoie de doar 300 de metri.

Diferențe mari

Cea mai ușor de înțeles și de utilizat, cu o marjă mare, este Volvo V70 din 2005. Cele patru sarcini sunt îndeplinite în fix 10 secunde, timp în care mașina este condusă 306 metri la viteza de 110 km/h.

La celălalt capăt, mașina electrică chinezească MG Marvel R are performanțe cât se poate de slabe. Șoferul are nevoie de 44,6 secunde înainte ca toate sarcinile să fie finalizate, timp în care mașina a parcurs 1.372 de metri – de patru ori distanța față de modelul vechi de la Volvo.

BMW iX și Seat Leon au rezultate mai bune, dar ambele sunt încă prea complicate. Șoferul are nevoie de aproape un kilometru pentru a îndeplini sarcinile. Se pot întâmpla multe în trafic în tot acest răstimp.

Dacia Sandero și Volvo C40 performează bine, deși ambele au ecran tactil. Cu toate acestea, ele nu sunt supraîncărcate cu funcții. Volvo arată că un ecran tactil nu trebuie neapărat să fie și complicat.

De asemenea, redactorii revistei sudeze au măsurat unghiul la care șoferul trebuie să privească în jos pentru a opera comenzile. Prin fotografierea aceluiași șofer în toate mașinile, s-a constatat că șoferul trebuie să coboare linia vizuală cu 56 de grade pentru a vedea marginea inferioară a ecranului. La modelul Mercedes GLB este nevoie de doar 20 de grade.

Rezultate Test

Model Durată secunde Scor de la 1 la 5
BMW iX 30,4 4,0
Dacia Sandero 13,5 3,75
Hyundai Ioniq 5 26,7 3,5
Mercedes GLB 20,2 3,25
MG Marvel R 44,9 2,5
Nissan Qashqai 25,1 4,25
Seat Leon 29,3 3,25
Subaru Outback 19,4 4,0
Tesla Model 3 23,5 3,75
Volkswagen ID.3 25,7 2,25
Volvo C40 13,7 3,5
Volvo V 70 (2005) 10 4,5

Sursa: Vi Bilägare

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri