Anvelopele de iarnă ar trebui să fie printre vestitorii sezonului de iarnă. Am strâns pentru șoferi toate informațiile și cele mai recente vești de la autorități cu privire la anvelopele de iarnă care sunt obligatorii în anumite condiții de drum în România.

Deși vremea este într-o continuă schimbare, iarna nu a dispărut, încă, din peisajul lunilor din apropierea sfârșitului de an. Astfel, șoferii trebuie să fie conștienți de obligațiile pe care le au cu privire la abordarea drumurilor din țară în condiții de asfalt alunecos sau de temperaturi scăzute. Prevederile legale trasează pașii pe care șoferii trebuie să-i facă în perioada rece a anului iar noi am adunat într-un singur loc toate detaliile-cheie cu privire la anvelopele de iarnă, utilizarea acestora și riscul la care se expun cei care trec cu legea în vigoare.

Cum îți schimbi cauciucurile de vară cu cele de iarnă?

De două ori pe an, șoferii trec prin procesul, adesea anevoios, de schimbare al anvelopelor. Nu sunt rare știrile cu privire la cozile care se creează la vulcanizări și nedumeririle participanților la trafic cu privire la momentul în care trebuie să schimbi anvelopele de vară cu cele de iarnă.

Orice vulcanizare are echipamentul necesar pentru schimbarea anvelopelor, astfel că decizia de alegere a vulcanizării este de partea șoferilor. Ei trebuie să știe, însă, că timpii de așteptare pentru această operațiune pot crește vertiginos în momentul în care vremea se strică și se formează cozi de așteptare. În aceste condiții, timpii de așteptare pot fi și de câteva ore.

Cauciucuri de iarnă: cât te costă schimbarea anvelopelor?

Prețurile pentru această operațiune au crescut în ultimii ani, iar în prezent variază între 120 și 180 de lei (pentru schimbarea celor 4 anvelope în cazul unui autoturism cu jante cu diametru de 15-16 inch). În cazul jantelor mari, costurile variază între 55 și 60 de lei pe anvelopă ( cca 240 lei în total).

Ce este de preferat? Anvelopele all-season sau cele de iarnă?

Legea din România nu interzice șoferilor să încalțe pneuri de tip all-season în perioada de iarnă. Legislația în vigoare precizează că anvelopele de acest tip sunt premise atât timp cât ele au inscripția M+S/M&S/M.S pe flanc. Această inscripție, care se referă la cuvintele în engleză „Mud” și „Snow” semnalează că pneurile în cauză au fost proiectate pentru a oferi tracțiune autovehiculului în condiții de asfalt alunecos, cu zăpadă, polei sau noroi pe suprafața de rulare.

Cu toate acestea, o anvelopă all-season reprezintă un compromis, aceasta fiind proiectată pentru a rezista și în cazul temperaturilor mari din timpul verii. Din acest motiv, anvelopele de tip all-season nu se comportă la fel de bine ca unele de iarnă în condiții de frig extrem când anvelopele all-season își pierd din flexibilitate. Asta înseamnă că aderența scade și mașina poate scăpa de sub controlul celui de la volan mai ușor, mai ales în condiții de frânare de urgență sau schimbare bruscă a direcției de mers.

Există obligația de a schimba anvelopele de vară cu pneuri de iarnă?

În mod normal, când temperatura scade sub 7 grade Celsius, șoferii ar trebui să ia în calcul schimbarea anvelopelor de vară cu cele de iarnă. Cu toate acestea, legea nu obligă participanții la trafic să ia această decizie. Există, însă, o obligație indirectă, căci legea prevede că toate autovehiculele care circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă trebuie să fie echipate cu cauciucuri de iarnă sau cauciucuri all-season cu literele „M” și „S” inscripționate pe flanc.

Cei de la RAR (Registrul Auto Român) au făcut precizări în acest sens, conform Automarket.ro: „Atât timp cât posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu există sancțiuni.

Ce riscă cei care nu folosesc anvelope de iarnă pe un drum înzăpezit?

Conform legii, cei care merg pe drumurile publice acoperite cu zăpadă fără a avea pe mașină, utilitară sau camion anvelope de iarnă sunt pasibili de amendă. Aceasta este încadrată în categoria a IV-a de sancțiuni și prevede între 9 și 20 de puncte de amendă. Acestea sunt echivalentul cu o sumă cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de lei. În plus, agentul de la Poliția Rutieră este abilitat în aceste condiții să ridice și certificatul de înmatriculare auto al mașinii.

Șoferii intră în incidența legii dacă nu au anvelope de iarnă pe toate patru roțile. Legea prevedă că doar camioanele pot avea pneuri de iarnă pe puntea motoare, mașinile obișnuite și autoutilitarele fiind obligate să aibă astfel de pneuri pe toate cele patru roțiile.

Ce trebuie să iei în calcul în momentul când cumperi o anvelopă de iarnă?

În trecut, prețurile la anvelopele de iarnă erau comparabile cu cele practicate la anvelopele de vară. Situația s-a schimbat în ultimii ani, comercianții practicând, în medie, prețuri cu 20% mai mari pentru anvelopele de iarnă. Mai sunt și alte considerente de avut în vedere pe lângă cel legat de preț.

Astfel, este important de știut că unele anvelope de iarnă au un anume sens de rotație. Acesta este marcat de obicei cu o săgeata pe flancul anvelopei și persoana care montează anvelopa trebuie să fie atentă la acest detaliu când pune pneurile pe mașină. Șoferii trebuie să consulte și DOT-ul anvelopei, adică data fabricației. În mod normal, o anvelopă își menține proprietățile

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri