Parlamentarii europeni au votat astăzi în favoarea implementarii setului de reglemetări pentru infrastructură destinate combustibililor alternativi.

Uniunea Europeană a trasat obiective ambițioase pentru următoarele decade în lupta sa cu criza climatică. Deja aprobat, planul legislativ „Fit for 55” capătă tot mai mult contur după ce parlamentarii au votat pozitiv la propunerea de reglementări care vizează modul în care se va extinde infrastructura destinată alimentării vehiculelor electrice și cele care rulează pe alți combustibili alternativi. „Fit for 55” este o inițiativă la nivelul blocului comunitar care vizează reducerea cu 55 de procente a emisiilor totale de CO2 ale țărilor din Uniune până în anul 2030, urmând apoi ca statutul de „carbon neutrality” (neutralitate din punctul de vedere al emisiilor de CO2) să fie atins până în 2050.

Parlamentarii au trecut, punct cu punct, prin țintele impuse prin reglementarile pentru infrastructura dedicată combustibililor alternativi (Alternative Fuels Infrastructure Regulation - AFIR). În urma dezbaterilor, parlamentarii au votat pentru a se aduce anumite îmbunătățiri reglementărilor față de forma care fusese propusă de Comisia Europeană. Printre îmbunătățiri se numără cerința de a crește puterea punctelor de încărcare pentru autoutilitare și autovehicule de mare tonaj, introducerea mai multor puncte de alimentare pentru autovehiculele pe hidrogen și un nivel crescut de transparență și practicalitate pentru consumatorii finali. Toate aceste modificări aduse AFIR reprezintă pași în direcția bună, conform Asociației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA).

„Suntem încântați de decizia parlamentarilor europeni de a crește ambițiile prin AFIR odată cu votul de astăzi care crește target-ul pentru statele naționale în materie de puncte de alimentare și reîncărcare,” a spus Sigfrid de Vries, Directorul General ACEA. „Chiar și așa, AFIR nu pune la punct decât o infrastructură de bază și este nevoie de un nivel crescut de implicare din partea sectorului privat.” În plus, asociația a mai subliniat că obiectivele ambițioase în raport cu AFIR sunt necesare pentru a veni în linie cu ceeea ce li se cere producătorilor auto cărora li se impun cote de CO2 tot mai reduse în producție.

Țintele Uniunii și realitatea semnalată de organizațiile de profil

Comisia Europeană a publicat în decursul anului trecut propunerile sale cu privire la țintele pentru setul de legi „Fit for 55”. Printre țintele notabile sunt cele legate de numărul total de chargere care ar trebui să ajungă la 3,9 milioane până în 2030 și cel care mandatează puterea de încărcare minimă pentru fiecare punct de charging rapid la 104 kw. În total, propunerile Comisiei se împart pe 10 direcții, dar, conform ACEA, acestea nu sunt îndeajuns pentru a aduce sub control dezastrul climatic actual. Așa cum se arată în Fact Sheet-ul ACEA, țintele ar trebui să fie mult mai ambițioase. Conform asociației, ar fi nevoie de șapte milioane de chargere până în 2030, Comisia setând ținte prea modeste la opt dintre cele 10 puncte vizate de ACEA.

Poziția acestei asociații este susținută și de alte think tank-uri care trag un semnal de alarmă chiar mai serios. Cei de la Climate Analytics au arătat deja, într-un raport publicat în luna septembrie, că întregul proiect legislativ „Fit for 55” trebuie regândit din temelii deoarece ținta de reducere cu 55% a emisiilor de CO2 nu este îndeajuns.

Sursă grafic: Climate Analytics, preluat de intellinews.com

Pe scurt, conform celor ratificate în urma semnării Tratatului de la Paris, dezastrul ecologic, economic și umanitar cauzat de încălzirea globală poate fi evitat doar dacă emisiile de CO2 se reduc într-atât de mult încât să se atingă țina de 1,5 grade Celsius. Asta înseamnă o creștere cu 1,5 grade Celsius a temperaturii medii la nivel global față de perioada pre-industrială. Climate Analytics spun că această țintă nu poate fi atinsă decât dacâ UE își reduce emisiile cu 77% față de anul 1990 luat ca an de referință.

În prezent, Climate Analytics arată că politicile publice care sunt în acțiune la această oră în UE nici măcar nu vor duce la reducerea emisiilor cu 55%. Studiul previzionează o scădere cu doar 48% până în 2030, departe de cele 77% necesare și, deci, departe de poziția de carbon neutrality care trebuie atinsă până în 2050.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri