Țiriac Collection, zestrea auto strânsă de fostul tenismen Ion Țiriac, a ieșit la aer liber weekend-ul trecut, mai bine de 40 de mașini din colecție fiind parcate în fața expoziției principale pentru al doilea an la rând.

Mulți dintre oamenii care, pe parcursul vieții, au adunat o avere generoasă sunt înclinați să-și investească banii în diverse pasiuni extravagante. Unii au, în diverse porturi ale lumii, iahturi imense, alții, poate, aleg să-și pună banii în artă sau într-o colecție de ceasuri, dar sunt și mulți care văd în mașinile de lux o modalitate de a își hrăni o pasiune fără a pierde, pe termen lung, banii cheltuiți.

Ion Țiriac, câștigător al Open-ului francez la dublu acum mai bine de 50 de ani, este printre cei care sunt, după propria confesiune, „mușcați” de pasiunea pentru automobile. Evident, când averea personală se ridică la aproximativ 1,64 miliarde de euro, este mai ușor să tânjești la un Ferrari construit acum multe decenii sau la un Bentley interbelic.

Aston Martin Lagonda din 1976

Pentru majoritatea, însă, genul acesta de automobile reprezintă un vis, un poster pe un perete din camera copilăriei la care gândul se întoarce în momente de liniște. Timp de două zile, la sfârșitul săptămânii trecute, o parte din „visele” ascunse, în mod normal, în interiorul clădirii de sticlă ce găzduiește Țiriac Collection au ieșit la lumină. Și a tot fost lumină, căci soarele a plutit deasupra celor aproape 50 de modele fără să fie încurcat de prea mulți nori, razele coborând pe curbele unor mașini care au făcut istorie – fie și din motive negative.

Toate au fost aranjate în parcarea din față a Țiriac Collection și, cum intrarea a fost liberă, a venit destul de multă lume, deși locația este la un pas de aeroportul Otopeni. Intrând în spațiul expziției aveai parte de un contrast: în stânga regăseai vârfurile ofertei Țiriac Auto, importator multi-marcă ce a adus acolo un Mercedes EQE, un Hyundai Kona electric, un Range Rover și alte câteva mașini printre care și Mitsubishi Eclipse-Cross care a amintit, pentru o fracțiune de secundă, de decăderea mărcii nipone.

Decapotabila care se afla în „cutie” de această dată era un Ford din anii '50

Privind în dreapta, însă, observai câțiva mastodonți 4x4, inclusiv un Unimog care părea capabil să urce și pe un plan vertical. Alți doi pași deschideau mai multe oportunități: într-o parte era un șir de americane din anii ’40-’50, iar într-alta un șir de europene cam la fel de vechi. Practic, Țiriac Collection a vrut să prezinte cam toate colțurile industriei auto mondiale și a reușit, golurile fiind puține și asta pentru că – pentru moment – colecția nu conține și autoutilitare sau vehicule aparținând serviciilor publice de poliție sau ambulanță.

Cadillac-urile din epoca în care orice era în formă de rachetă, precum El Dorado Biarritz din 1959, sau Chevrolet-ul Bel Air sunt o fereastră către un trecut în care oamenii păreau a avea puterea să fie pozitivi în ciuda pericolului unui holocaust atomic. Trec anii, dar lucrurile nu se schimbă atât de tare, aparent.

Jaguar E-Type Series III și un Chevrolet Camaro într-o variantă de echipare „Police Interceptor”

Dar, în materie de mașini, trecerea anilor a produs o schimbare serioasă. Printre exponate era și o Hispano Suiza din 1935, mașină în curs de restaurare la atelierele Țiriac Collection și care era expusă alături de structura din lemn care compune inima mașinii, în zona habitaclului. Alături de Hispano Suiza erau alte două mașini restaurate la noi în țară, o Alfa Romeo 2600 Touring din 1963 și un Bentley S-Series Saloon din 1955. Prezența unor modele Rolls-Royce de o vârstă apropiată a făcut și mai evidentă apropierea dintre cele două mărci care erau, în fond, înrudite, Rolls-Royce deținând Bentley timp de aproape 40 de ani. Dintre toate modelele mărcii britanice, a ieșit în evidență un break.

În mod normal, această propoziție n-ar avea sens, dar un Rolls-Royce cu o caroserie „familistă” nu este ceva ce vezi prea des. Vorbim de un Silver Shadow II din 1980 care a fost echipat cu o caroserie estate la comanda lui John Entwistle , basistul trupei The Who. La capătul celălalt al scării valorice, fără accente aurii sau o caroserie făcută la comandă, a fost Trabantul, celebra creație est-germană ce trona lâng un Volkswagen Microbus.

Cei mici puneau multe întrebări despre mașinile expuse

În mijloc, combinația de mașini era aparte: limuzine americane, plus un Mercedes-Benz 600 „Grosser”, și niște supercar-uri imediat lângă. Un Diablo VT și un Jaguar XJ220 – care a fost, pentru foarte puțin timp, cea mai rapidă mașină din lume – au atras multe priviri, poate mai multe chiar și decât mult mai recentul Porsche 911 GT2 RS, o mașină care parcurge un tur pe Nordschleife în sub 7 minute cu câteva modificări.

Cum soarele a fost omniprezent, zona cu umbrele undei cei veniți puteau servi un snack, a fost la mare căutare, în timp ce părinții cu copii i-au putut lăsa să se distreze într-o zonă dedicată lor, lângă intrare. A părut, însă, că cei mici au fost mult mai interesați. În fond, câte Aston Martin Lagonda poți vedea în București? Cel din cadrul Țiriac Collection este, probabil, singurul și reprezintă tentativa mărcii britanice de a păși în zona super-berlinelor în anii ’80, când termenul nici nu exista. Construit timp de 14 ani, „wedge-ul” desenat de William Towns a căpătat o reputație îndoielnică, revista Time aruncându-l pe lista cu „Cele mai proaste 50 de mașini din toate timpurile”.

Rolls-Royce Silver Shadow II cu o caroserie estate, unul similar a fost vândut de casa de licitații Bonhams în trecut

La capitolul bile negre nu sunt prea multe de spus, poate doar faptul că este nepermis să scoți la aer o mașină atât de specială ca Jaguar XJ220 (din care s-au produs doar 275 de unități) și să nu-l ștergi de praf.

Țiriac Collection – cel mai mare muzeu auto din țară

România nu are, din păcate, un muzeu oficial dedicat istoriei industriei auto locale, iar singurul muzeu tehnic de la noi, Muzeul Național Tehnic Dimitrie Leonida, atârnă de un fir de ață și respiră greu, pe aparate, cu exponate unice care riscă să fie pierdute dacă muzeul se va închide. În aceste condiții, este de lăudat existența Țiriac Collection.

Cel mai adesea, colecțiile private sunt ținute departe de ochii curioșilor, exemplele de colecții private care sunt prezentate, în mod continuu, într-un spațiu în care are acces și publicul fiind puține. Deși Țiriac Collection nu se compară cu colecția Nethercutt sau cu cea a lui Miles Collier găzduită de Revs Institute (ambele din Statele Unite), tot găsești acolo câte ceva pentru orice gust.

Ion Țiriac are circa 350-400 de mașini în colecția sa și aproape 200 sunt expuse în clădirea principală Țiriac Collection. Programul este de vineri până duminică, de la 10:00 la 19:10. Un bilet pentru adulți costă 20 de lei, cel pentru pensionari este 10 lei, iar cel pentru copii doar cinci lei. Cel mai nou exponat din colecție este un Mercedes-Maybach GLS 600 4-Matic, SUV produs în doar 100 de bucăți.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri