Mașinile americane au îngustat simțitor spațiul de plimbare în Mega Mall, 14 modele din ere diferite fiind prezentate în cadrul expoziție care se încheie weekend-ul viitor.

Mega Mall continuă seria expozițiilor gratuite cu tematică auto organizate alături de Mașinistul și în această toamnă cu alte 14 mașini ce au fost presărate la nivelele 0 și 1 ale centrului comercial din apropierea Arenei Naționale. După ce au fost aduse mașini ce au apărut în pelicule celebre, modele românești și, respectiv, micro-mașini, acum este rândul producțiilor americane să-și intre în drepturi. Deși numele expoziției dă de înțeles că cei interesați vor vedea muscle car-uri, lista cu mașinile prezente arată că este vorba de o selecție mult mai generoasă, fiind incluse și modele de lux.

Camaro din a doua generație produs în urmă cu 46 de ani

Ca și în cazul expozițiilor din trecut, mașinile sunt grupate în mai multe locuri de la primele două niveluri ale centrului comercial, încercând să se urmeze o tematică. De exemplu, muscle car-urile autentice sunt împreună, la un loc, excepție făcând un Ford Mustang din 1969 - anul primului facelift - care se găsește chiar la intrare. Celelalte, Pontiac Firebird (1969), Chevrolet Camaro II (1976) și Dodge Charger (1970) sunt în același loc. Printre acestea, își face loc și un Buick Riviera din 1972, model din a treia generație care este cunoscută din cauza design-ului stil „boat-tail” în partea din spate. Atât acest Riviera cât și Ford-ul Thunderbird modificat care se află în altă parte în centrul comercial sunt personal luxury cars, adică coupe-uri de lux.

Inițial, T-Bird-ul a fost proiectat ca o mașină sport mai compactă, dar Ford a realizat destul de rapid că nu poate rivaliza cu Corvette-ul celor de la General Motors, iar generația de la începutul aniilor '60 a fost mult mai mare, vizând o cu totul altă clientelă.

Firebird, Charger, Riviera și Camaro împreună

Corvette-ul este și el prezent. Și nu un exemplar, ci trei: un C2 (Sting Ray), un C3 și un C4. Pe circuite, Corvette-ul C2 a rămas în urma Shelby-ului Cobra construit de Carroll Shelby în Venice Beach, California, pe baza șasiului britanic al AC Ace. Astfel, nu este de mirare că expoziția include și o Cobra, dar este vorba de o replică marca Factory Five ce poartă caroseria tipică de Cobra 427, adică modelul cu motorul mare ce s-a regăsit și pe Ford-ul Mk. II care a câștigat la Le Mans în 1966.

Alte personal luxury cars prezente, Eldorado și Continental, reprezintă vârful epocii „malaise” marcată de motoare lipsite de suflu, din pricina noilor reglementări pentru combaterea poluării și pentru a reduce consumul. Lipsa cailor putere - în ciuda capacității cilindrice adesea generoase - și design-ul mai conservator față de ceea ce se găsea în anii '60 a transformat decada 1973-1983 într-una menționată ca fiind momentul când producătorii străini (mai ales asiatici) au preluat puterea pe piața americană. Totul a început cu criza petrolului din toamna lui 1973 care i-a adus pe americani într-o postură similară cu cea a românilor în a doua jumătate a anilor '80 - adică așteptând la cozi interminabile la benzinării.

Un Ford interbelic modificat la toate capitolele

Începutul luptei cailor putere este și el marcat în această expoziție prin prezența a două hot rod-uri, un Oldsmobile 66 (1947) și un Ford Coupe (1934). Aceste mașini prezintă modificări specifice perioadei Grease postbelice, tinerii modificând adesea în acei ani modele standard pentru a obține mai multă performanță. Această dorință pentru cai putere și viteză a fost speculată în anii '60 de oameni precum John Z. Delorean, Lee Iaccoca care au lansat mașini ce au pornit propriile lor segmente: muscle car (Pontiac GTO, 1962) și pony car (Ford Mustang, 1964) - diferența dintre termeni este dat de dimensiuni.

Corvette C2 și C3, săritură imensă în design în doar cinci ani

Între 1966 și 1972, majoritatea muscle car-urilor care contează și-au câștigat mulți fani concurând în Trans-Am (Trans-American Challenge), campionat de turisme organizat de Sports Car Club of America. Deși Trans-Am există și astăzi, trecând prin mai multe seturi de regulamente de-a lungul aniilor, epoca originală rămâne cea emblematică. În sezonul de vârf, 1970, cam toți producătorii importanți au avut reprezentanți ce s-au luptat pe marile circuite americane: Plymouth (Barracuda, pregătită de echipa All American Racers a lui Dan Gurney), Dodge (Challenger, pregătită de echipa Autodynamics a lui Ray Caldwell), Chevrolet (Camaro II, pregătită de echipa Chaparral a lui Jim Hall), Ford (Mustang Boss, pregătită de Bud Moore) și AMC (Javelin, pregătită de Roger Penske). Evident, pe lângă echipele de uzină, grila era completată de mulți piloți privați, spiritul acestor competiții existând și astăzi în sângele variantelor moderne ale lui Camaro, Challenger și Mustang.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri