Noile norme de poluare Euro 7 pentru automobile cu motoare pe benzină și disel ar trebui să intre în vigoare peste doar trei ani, dar marile nume din domeniu cer o altă abordare și spun că reglementările prezentate sunt „o pierdere de timp”.

Accelerarea procesului de „curățare” a lumii auto este evidentă, cel puțin în interiorul Uniunii Europene. Consiliul și Parlamentul European au ajuns deja, în seara zilei de ieri, la un acord asupra datei de la care va fi interzisă comercializarea de mașini noi propulsate de motoare cu ardere internă. Există, însă, neînțelegeri pe termen scurt cu privire la implementarea noului set de norme de poluare Euro 7 care ar trebui să intre în vigoare în 2025.

În ultimele săptămâni, mai multe mărci europene importante au ieșit la rampă public, prin vocea CEO-urilor, să critice propunerile, unele dintre ele apărute și în spațiul public, care vor face parte din ceea ce va însemna pachetul Euro 7. Prin acest pachet, Uniunea Europeană vizează reglementarea producției de motoare termice la capitolul emisiilor de materiale poluante și eficienței energetice.

„Consider că Euro 7 nu are sens,” a spus Carlos Tavares. CEO-ul grupului Stellantis, citat de Auto Express. „Tot ceea ce face este să schimbe destinația unor resurse și a atenției noastre care ar trebui să fie concentrată în întregime pe drumul către electrificare,” a declarat Tavares care și-a explicat apoi opinia. „Întrebarea care se ridică este, în fond, de ce trebuie să pompăm din resursele noastre și așa limitate pentru a satisface niște reglementări care, oricum, vor fi în vigoare vreme de doar câțiva ani.”

62% din emisiile totale de la nivel european de CO2 vin de la automobile, motociclete și utilitare

Citește și: UE a decis: de când vor fi interzise mașinile pe benzină și diesel

Luca de Meo, CEO-ul Group Renault, a fost în asentimentul lui Tavares. „Euro 7, în forma sa originală, nu este ceea ce ne trebuie acum. Avem alte lucruri de făcut,” a spus de Meo care a spus că, pentru a atinge țintele stricte din draft-urile prezentate în ultimele luni, grupul condus de el ar trebui să cheltuiască circa peste un miliard de euro în dezvoltare și să țină blocată într-o proporție covârșitoare aripa de dezvoltare și inovare timp de mai bine de un an. „Și, până la urmă, efectul la nivelul îmbunătățirii reale a eficienței este, cel mult, marginal.”

Am scris anterior despre opiniile lui Oliver Zipse, CEO BMW Group, care nu este de acord cu interzicerea motoarelor cu ardere internă. În opinia sa, o trecere violentă la alternativă electrică ar putea face ca mașinile noi să devină, într-o perioadă scurtă de timp, mult prea scumpe pentru un număr mare de potențiali cumpărători. Zipse a emis același sfat și către legiuitorii din Marea Britanie care, la rândul lor, își doresc să interzică mașini cu motoare tradiționale cândva în perioada 2030-2035.

„Nu există o singură soluție corectă pentru situația actuală. Cu toate acestea, cred în combustibilul eco (e-fuels) ca alternativă pentru a menține în viață flotele existente,” a mai spus Zipse care a adăugat că marea majoritate a parcului auto european - care numără aproximativ 280 de milioane de mașini - este compus din mașini cu propulsie clasică. „Rezolvarea problemei parcului auto existent pe drumuri este cel mai important lucru, mai important decât situația mașinilor noi,” a mai punctat CEO-ul BMW care este un susținător activ al hidrogenului, deși BMW nu vinde, încă, o mașină cu acest sistem de propulsie - doar Toyota și Hyundai o fac.

BMW este printre producătorii care nu doresc interzicerea mașinilor cu motoare clasice

UE ascultă criticile de la marile mărci auto

Inițial, la Bruxelles, se pare că s-a plecat la drum cu ideea că Euro 7 ar trebui să fie extrem de rigid, dar nemulțumirile din piață pare ca au ajuns și în birourile comisarilor europeni. Astfel, în ultimele zile, mai multe publicații au pus mâna pe documente care arată că varianta finală a regulilor Euro 7 va fi mult mai blândă.

Se pare că UE încearcă să ajungă la un compromis, dorind să nu pună pe umerii producătorilor niște costuri extrem de mari care ar fi venit la pachet cu dezvoltarea unor motoare complet noi, în cazul în care Eurgrup cerințele de poluare existente deja pentru mașinile pe benzină Euro 6.

„Ar fi contra-intuitiv să răpim resurse destinate dezvoltării viitorului electric pentru a dezvolta noi motoare cu ardere internă,” a clarificat un reprezentant al Asociației Europene a Producătorilor Auto (EAMA). Cu toate acestea, reprezentanții ONG-urilor și think tank-urilor de mediu și-au arătat nemulțumirea, Anna Krajinska, manager pe calitatea aerului și emisii poluante în cadrul ONG-ului Transport & Environment (T&E), a declarat că decizia de a relaxa reglementările Euro 7 este similar cu un „dieselgate la nivel european”. În plus, Krajinska consideră că EU a dovedit că ignoră recomandările experților pe mediu.

Combustibilii ecologici, o alternativă pentru viitor

Deși UE va interzice comercializarea de mașini și utilitare noi cu motoare termice din 2035, s-a deschis, oficial, drumul către alternativa reprezentată de combustibilii verzi. Pe scurt, problema Bruxelles-ului nu este cu motoarele cu ardere internă în sine, ci cu benzina și motorina care le alimentează, deoarece acești combustibili poluează. De aceea, UE a decis că va analiza propunerile de combustibili eco în cazul producătorilor care vor vrea să vândă, în continuare, mașini cu motoare clasice.

EV-urile reprezintă, în continuare cea mai importantă opțiune pentru viitor

Porsche este printre cei care susțin combustibilii carbon-neutral sintetici și investesc într-o unitate de producție alături de Siemens Enel și AME. Germanii speră la o producție de 550 de milioane de litri pe an în 2026. Și Lamborghini consideră viabilă, pe termen lung, alternativa reprezentată de e-fuels, iar italienii vorbesc despre continuarea producției de modele hibride și după 2030-2035, conform Reuters.

Cu toate acestea, există rezerve față de viabilitatea combustibililor „curați”. Un studiu făcut public la începutul lunii octombrie de către ONG-ul T&E arată că, până în 2035, doar 2% din autovehiculele din UE vor merge pe combustibili alternativi. Astfel, acest ONG consideră că direcționarea resurselor către e-fuels reprezintă o distragere de la ținta electrificării care reprezintă singura opțiune viabilă pe viitor.

Sursa foto: Unsplash.com, Pixabay.com, Pixels.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri