Mașinile electrice câștigă tot mai mult teren pe piețele lumii, iar Uniunea Europeană și alte organizații internaționale încurajează activ tranziția, dar tehnologia bateriilor din EV-urile zilelor noastre stagnează. Revoluția ar putea veni odată cu dezvoltarea bateriilor solid state pentru uz larg, dar asta nu se va întâmpla în următorul deceniu.

Bateriile sunt importante. Fără ele, lanterna te lasă în întunericul pe care-l doreai iluminat, iar aparatul foto nu-ți poate imortaliza momentele cele mai importante din viață. Pe această listă extrem de lungă au fost adăugate, de mai bine de un secol, și automobilele, dar mai multe piedici au făcut ca propagarea EV-urilor să se lase așteptată multe decenii. Abia recent, în ultimii 20 de ani, forțată mai degrabă de împrejurări, societatea internațională a început să susțină, cu adevărat, mașinile electrice și, în genere, trecerea către surse de energie regenerabile în întreaga industrie modernă care susține modul de viață contemporan al omului.

Istoria bateriilor auto

Dintre multele opreliști - unele produse de petroliști - care au făcut ca mașinile electrice să dispară din mainstream-ul automobilistic în jurul anului 1920, n-au mai rămas, în prezent, decât două cu caracter principal: tehnologia bateriilor pe de-o parte și, pe de-altă parte, rețelele de reîncărcare și impactul lor asupra întregii rețele electrice.

În prezent, mașinile electrice uzuale își trag „seva” din baterii de tip litiu-ion, care au înlocuit bateriile vechi și periculoase cu plumb.Tehnologia litiu-ion, dezvoltată în anii '70-'80 și pusă pe piață pentru prima dată, în baterii de mici dimensiuni, de către Sony, se bazează pe materiale rare ca litiu sau cobalt. Avantajele acestor baterii (cunoscute și ca li-ion) sunt multiple în comparație cu cele cu plumb, cum ar fi reîncărcarea rapidă, densitatea energetică crescută și durata de viață prelungită.

Solid-state - următorul pas în domeniu

Cu toate acestea, ca urmare a creșterii exponențiale a nevoilor în materie de performanță din domeniul auto, producătorii caută baterii mai eficiente, mai ușoare și care să fie reciclate mai facil. Următorul pas este reprezentat de trecerea la baterii de tip solid-state.

Noile baterii sunt mai departe de noi decât se credea anterior

Dacă facem o comparație, în interiorul bateriilor litiu-ion, anodul (pol pozitiv) și catodul (pol negativ) sunt făcuți din structuri de carbon și grafit, separați de un polimer. O soluție lichidă sau gelatinoasă permite trecerea ionilor de o parte și de cealaltă a separatorului. În cazul unei baterii solid-state, însă, polimerul este înlocuit de un material solid, fie ceramic sau sticlă. În plus, anodul este înlocuit de o structură de litiu. Prin folosirea materialelor solide nu mai este nevoie de soluția lichidă, ionii circulând nestingheriți. Această diferență este esențială, o baterie solid-state fiind mai compactă, mai ușoară și mai densă decât o baterie litiu-ion.

Citește și: Criza care va face ca vânzările de automobile electrice să pună frână bruscă

Rezultatul este că producătorii pot să plaseze mai multe baterii solid-state în același spațiu pe care, altfel, l-ar ocupa o singură baterie litiu-ion.

Tehnologia se lasă așteptată

În septembrie, Financial Times nota, citând o sursă Prime Planet, că bateriile de tip solid-state nu vor schimba regulile jocului în lumea bateriilor prea curând. Hiroaki Koda, șeful Prime Planet, o companie e produce baterii care ajung pe mașinile electrice ale gigantului Toyota, a declarat că unul dintre motivele pentru care bateriile solid-state nu sunt încă pe piață la scară largă este dificultatea dezvoltării lor și, în plus, îmbunătățirea constantă a bateriilor litiu-ion care domină piața.

Nume precum Honda au, însă, încredere în acest tip de baterii, japonezii mizând pe o investiție de 301 de milioane de dolari într-o uzină de baterii care ar trebui să fie construită în 2024, în timp ce Nissan își dorește să înceapă producția de baterii solid-state în 2028. Acum, StoreDot, unul dintre pionierii bateriilor cu capacități de reîncărcare ultra-rapide, detaliază într-un comunicat speranțele sale cu privire la aceste baterii compacte și ușoare.

Energia verde face parte din necesitățile prezentului, pentru a se hrăni bateriile

Astfel, StoreDot consideră că bateriile solid-state nu-și vor face intrarea pe piață decât peste încă 10 ani, în ciuda anunțurilor încurajatoare a unor rivali de pe piață. „Suntem de părere că o abordare mai practică ar fi introducerea pe piață a bateriilor semi-solid-state, pe care noi le vom oferi începând cu 2028,” a spus Dr. Doron Myersdorf, CEO StoreDot. Aceste noi baterii vor putea fi reîncărcate foarte repede fiind necesare doar trei minute pentru a se reîncărca bateria cu energia aferentă unei autonomii de 160 de kilometri.

StoreDot a pus deja la punct planul „100inX” care schițează momentele în care vor fi introduse noi baterii, metrica fiind durata de reîncărcare de energie aferentă unei autonomii de 160 de kilometri. Astfel, o baterie 100in5 va fi gata în 2024, iar o baterie 100in2, adică una care are nevoie de doar două minute pentru a se încărca cu 160 kilometri de autonomine va fi lansată abia în 2032. Este vorba de baterii de tip semi-solid-state și solid-state 100%.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri