Tesla a început în octombrie producția primului său camion electric, numit în mod generic Tesla Semi, dar primele exemplare vor ajunge la clienți peste câteva săptămâni. Compania lui Elon Musk pune la punct un eveniment special, care va fi transmis live, în timpul căruia clienții își vor primi camioanele. Aproximativ 100 de Semi vor fi produse până la finele anului.

Era vara lui 2017 când scriam. pentru prima dată, despre semi-camionul Tesla care trebuia să revoluționeze transporturile pe șosea din lume, dar, de atunci, lucrurile s-au mișcat lent. Asemeni oricărui produs semnat Tesla, camionul a fost așteptat cu sufletul la gură fiind primul vehicul electric de mare tonaj făcut de marca din spatele celor mai populare automobile electrice mici. Așteptarea s-a tot prelungit, vina fiind pusă pe seama problemelor cu furnizorii, iar producția a început abia în octombrie. Atunci, Elon Musk anunța că 100 de Semi-uri vor fi făcute în 2022, iar producția va ajunge la aproximativ 50.000 de unități pe an începând cu 2024 la Gigafactory-ul din Texas.

Evenimentul din 1 decembrie a fost anunțat pe Twitter de Martin Viecha, șeful pe relația cu investitorii, dar Tesla nu a emis un comunicat de presă oficial în acest sens. În mod normal, Tesla ar trebui să anunțe datele tehnice complete, dar și nivelele de echipare și lista de prețuri pentru semi-camioanele sale electrice în cadrul acestui eveniment. Până acum, știm doar că autonomia va fi de peste 800 kilometri (500 de mile), accelerația 0-100 km/h, iar consumul de energie per kilometru va fi de sub 1,5 kWh.

În plus, mulți se așteaptă ca americanii să pregătească și câteva surprize pentru acest eveniment. În fond, se pare că Cybertruck-ul este tot mai aproape de a intra în producție, iar noul Tesla Roadster este și el în dezvoltare - la cinci ani după ce a fost prezentat concomitent cu Tesla Semi.

De câtă energie este nevoie pentru a ține pe drumuri camioanele electrice ale viitorului?

Odată cu lansarea camionului Tesla reintră în discuție subiectul flotelor de vehicule de mare tonaj pe baterii. Această trecere este inevitabilă în contextul în care majoritatea covârșitoare a camioanelor (peste 96% în Europa, respectiv 76% în SUA) este propulsată de motoare diesel, poluante. Conform unui studiu semnat National Grid, citat de Transport Topics News, nevoile de energie pentru stațiile de încărcare dedicate vehiculelor de mare tonaj vor fi considerabile.

Nu este vorba, în fapt, de cantitatea efectivă de curent de care este nevoie pentru o stație de încărcare pentru camioane, ci de puterea necesară pentru ca încărcarea unui camion să nu dureze zeci de ore. Cu alte cuvinte, o stație pentru camioane ar avea nevoie de puncte de încărcare cu o putere disponibilă de de aproximativ 20MW. Cam acolo s-ar afla nevoile în anul 2035 când camioanele electrice ar trebui să fie răspândite pe drumurile lumii.

Problema cea mai mare este că astfel de stații trebuiau să fie construite de ani de zile, căci necesitățile pentru a conecta la rețea stații de peste 5MW nu pot fi puse la punct peste noapte. Astfel de îmbunătățiri și schimbări ale infrastructurii rețelei de distribuție a curentului electric vor costa zeci de milioane de dolari, iar implementarea lor va dura ani de zile, conform National Grid.

Până în 2045, un parc de reîncărcare pentru EV-uri și camioane electrice va „mânca” mai mult curent decât un orășel

În aceste condiții, vânzarea de camioane electrice ar putea să fie frânată de posibilitățile rețelelor de curent. Problemele vor apărea chiar și în SUA unde Biden a anunțat un pachet de 7,5 miliarde de dolari pentru îmbunătățiri ale rețelei americane. „Nu mai putem să amânăm șantierele pentru îmbunătățirea infrastructurii căci, cât de curând, piața va depăși infrastructura existentă,” a spus Bart Franey, VP pe Clean Energy & Development al National Grid, citat de Bloomberg.

Problemele se pare că au apărut deja, cel puțin peste Ocean. Acolo, reprezentanții Daimler North America au recunoscut că mulți clienți sunt descumpăniți când află că punctele de încărcare rapide vor întârzia cu cel puțin un an față de data la care vor începe livrările. „Cei care dețin flote de transport știu că nu pot să înceapă să își schimbe camioanele și să ia unele electrice dacă infrastructura nu susține această schimbare. Dimensiunea pieței este afectată direct de capacitățile rețelei,” a spus Brian Wilkie, șef pe transporturi electrificate al National Grid.

Sursa foto: Tesla, National Grid

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri