Lipsa de semiconductori și cipuri de pe piață pare a fi pe sfârșite, cel puțin asta cred cei de la VNC Automotive, companie ce activează în domeniul conectivității, care arată că scăderea puterii de cumpărare a populației va duce la o reducere a cererii de gadget-uri scumpe. Rezultatul? Vor fi mai multe componente disponibile pentru producția de mașini, iar asta peste doar câteva luni.

Linii întregi de producție oprite, timpi de așteptare aberanți pentru modele, altfel, banale și creșterea prețurilor modelelor la mâna a doua. Toate acestea au fost cauzate dacă - dacă nu direct, cel puțin indirect - de o lipsă acută de semiconductori și chipuri la nivel global. Motivele sunt diverse și le-am discutat în vară, când experții își dădeau seama că lucrurile nu vor reveni la normal prea curând. Pandemia de COVID-19, dar, mai ales războiul de agresiune început de Rusia sunt printre cauzele principale ale lipsei de chipuri și semiconductori, componente ce au la bază materie primă provenită din țările afectate.

Practic, o mașină modernă este atât de complicată, oferind atât de multe funcții, încât trebuie să fie dotată cu o multitudine de calculatoare. Fiecare calculator are însemnătatea sa și vine cu propriile chipuri și semiconductori. O mașină obișnuită, cu motor cu piston, este „blindată” cu peste 1.000 de chipuri și semiconductori, iar numărul se dublează dacă vorbim de un EV. Se înțelege, deci, de ce probleme apărute pe lanțurile de aprovizionare cu aceste componente au înghețat, la propriu, multe uzine importante. Criza a atins un apogeu anul trecut, dar reverberațiile se simt în continuare. Sunt, însă, și semne că lucrurile se schimbă, iar cei de la VNC Automotive susțin, chiar, că ar trebui să ne așteptăm la situația opusă: anume o ofertă mai mare decât cererea.

„Este, într-un fel, ironic că situația care a dus la golirea pieței este, acum, cea care va împinge lucrurile către normal,” a spus Tom Blackie, CEO, VNC Automotive, referindu-se la cererea de pe piața de smartphone-uri, tablete și alte gadget-uri care, la fel ca și automobilele, consumă multe chipuri și semiconductori. Această cerere, foarte crescută în ultimii ani, a reprezentat celălalt motiv principal pentru care piața auto n-a putut să se aprovizioneze cu aceste componente esențiale.

Domeniul auto consumă tot mai multe chipuri odată cu electrificarea

Acum, în contextul scăderii cererii pe fondul crizei economice care se profilează pe piețele vestice (și nu numai), mulți furnizori de chipuri nu mai primesc atât de multe comenzzi de la firmele producătoare de aparatură electronică și, astfel, producția merge din nou în numere mari către piața auto. Cu toate acestea, cei de la VNC Automotive arată că scăderea cererii este atât de accelerată încât s-a ajuns, deja, în anumite situații la suprapopularea stocurilor de semiconductori.

Citeste si:
Mesaj pentru producătorii de mașini: ”Este rândul ca voi să plătiți!"
Producătorii de chip-uri,...

„Furnizorii au ajuns să ne întrebe dacă nu vrem să mărim volumele comenzilor,” a declarat Blackie. Toată această situație a dus, până la urmă, la o regândire a relațiilor dintre sectorul auto și celelalte domenii care cumpără chipuri și semiconductori. „Cei din auto încep să înțeleagă că, de fapt, producătorii de instrumente digitale și electronice sunt clienți mult mai mari de chipuri și, deci, o relație de adversitate nu-și are rostul,” a declarat CEO-ul VNC Automotive.

Statisticile din 2020 arătau că, la nivel global, piața auto avea o cotă de doar 9% din volumele de semiconductori comercializați, conform Gartner, care aproxima o valoare de 38,7 miliarde de dolari la acel moment. În prezent, însă, sectorul auto cere tot mai mulți semiconductori, astfel că procentul de componente de acest tip ce va fi înghițit de mașini va crește - evaluările Gartner indică o cifră de 116 miliarde de dolari până în 2030. Până în 2025, valoarea totală a semiconductorilor dintr-o singură mașină va ajunge la 951 de dolari, față de doar 712 dolari în 2022.

Citeste si:
Europenii au cumpărat mai puține mașini noi în 2022. Românii, marea...
Europenii au cumpărat mai...

Va mai dura, însă, până ce această nouă realitate0 va putea fi simțită de consumatori, din cauza listelor lungi de așteptare pe care trebuie să le bifeze fiecare constructor în perioada următoare

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri