Porsche a lansat ultimul său hypercar în urmă cu aproape un deceniu, 918 Hybrid fiind printre primele modele din nișa sa care să beneficieze de tehnologia hibridă. Recent, CEO-ul Porsche, Oliver Blume, a vorbit și despre momentul când va veni următorul vârf de lance al mărcii din Stuttgart. Acesta a subliniat, în discuția cu CAR Magazine, că un hypercar face parte din planul Porsche pentru viitor, dar nu a comentat despre variantele de propulsie.

Porsche se numără printre cei mai cunoscuți producători de mașini sport, dar hypercar-urile reprezintă puncte rarisime în istoria mărcii, răsfirate în ultimele trei decenii. Primul hypercar Porsche a fost 959, creația lui Helmuth Bott venind în 1986 pentru a aduce Porsche pe specialele din Mondialul de Raliuri în Grupa B. Din nefericire, însă, Grupa B a fost interzisă înainte ca Porsche să poată să concureze, dar varianta de stradă a intrat, totuși, în producție. Doar 345 de exemplare au fost construite vreodată, iar toate au venit cu multiple inovații tehnice.

Istoria ne învață că Porsche știe să facă hypercar-uri

Cu o viteză maximă de 317 km/h, 959 a fost cea mai rapidă mașină din lume la data lansării, dar această performanță a fost în scurt timp depășită de Ferrari-ul F40 lansat în 1987. Deși era mai rapid, F40-ul nu avea toate soluțiile ieșite din comun care au făcut din Porsche o adevărată capsulă din viitor la momentul apariției. Cu tracțiune integrală adaptivă electronic, motor în șase cilindri twin-turbo (o premieră pentru modele de serie grație wastegate-urilor acționate computerizat), 959 a transmis tuturor direcția în care Porsche se va îndrepta în viitor.

Marea majoritate a modelelor 959 vândute au fost în specificația Komfort, dar, pe piața americană, s-a vândut și 959S

La Salonult Auto de la Paris, în 2000, Porsche a prezentat un concept care avea să devină urmașul lui 959 pe linia performanței. Denumit Carrera GT, hypercar-ul cu motor central a fost primit entuziasmant de către public, iar succesul SUV-ului Cayenne le-a permis celor de la Porsche să proiecteze o variantă de serie care a intrat în producție în 2004. Păstrând în mijlocul său motorul V10 de 5,7 litri derivat din agregatul ce ar fi trebuit să propulseze prototipul Porsche de curse din 2000, Carrera GT miza pe o rețetă opusă de cea a lui 959: cât mai puțină electronică și robotizare pentru o experiență cât mai pură a condusului.

Da, Porsche Carrera GT are aproape 20 de ani. Da, încă arată actual

Dacă 959 dezvolta 444 de cai putere și 500 Nm, Carrera GT avea 603 cai putere și 590 Nm și cântărea doar 1.380 de kilograme. Cu o monococă din fibră de carbon, Carrera GT era cu 100 de kilograme mai ușor decât Ferrari Enzo și cu 500 de kilograme mai ușor decât Bugatti Veyron. De-a lungul timpului, însă, Carrera GT și-a zidit o reputație nedorită drept o mașină periculoasă ca urmare a unor accidente ce au căpătat notorietate în presă.

Porsche 918 rămâne printre cele mai rapide mașini din lume, iar asta fără pachetul Weissach de 84.000 de dolari

La un deceniu după Carrera GT, Porsche a lansat cel mai recent hypercar al său, 918 Hybrid, care, deși inspirat stilistic de Carrera GT; a revenit pe calea ultra-tehnologizată aleasă de 959. Cu un motor V8 de 4,6 litri și două motoare electrice (unul pe fiecare puncte); 918 Hybrid dezvolta 875 de cai putere în total. În plus, putea parcurge aproape 20 de kilometri pe baterii. Urmașul lui 918 ar trebui, deci, să urmeze același drum, mai ales că Porsche va vrea să depășească cifrele deja fascinante ale lui 918: 0-100 km/h în 2,5 secunde, 0-200 km/h în 7 secunde și o viteză maximă de 345 km/h

Viitoarea navă amiral Porsche va fi gata după 2025

Deși Porsche consideră că un hypercar are loc în gama sa, acesta nu va intra în oferta mărcii din Stuttgart prea curând. Vorbind cu cei de la CAR Magazine, CEO-ul Porsche Oliver Blume a spus că „un hypercar va veni la timpul său, acest tip de mașină are rolul său în viitorul Porsche, dar nu s-a luat vreo decizie exactă în acest sens.” Blume susține că o mașină de acest gen este construită pentru a demonstra noile tehnologii și pentru a arăta trend-urile viitorului pe o mașină road-legal.

Porsche consideră că, până în 2030, 80% din mașinile vândute vor fi electrice

Porsche are, însă, o listă plină de proiecte în acest moment. Germanii pregătesc varianta electrică a SUV-ului Macan, ce a fost întârziată și va fi lansată abia în 2024, ca urmare a unor probleme apărute în dezvoltare. Pe lângă Macan-ul electric, Porsche va vinde din 2025 și Cayman-uri fără motoare cu ardere internă, dar și cabrioleta 718 Boxster. În plus, a fost confirmată dezvoltarea unui SUV electric mai mare decât Cayenne-ul (probabil o rudă a lui Audi Q8) ce ar trebui să fie lansat în a doua jumătate a deceniului. În fine, un nou Taycan este și el în pregătire și ar putea veni la pachet cu o berlină mai mare, tot electrică.

Tocmai de aceea Blume nu poate să dea un termen pentru un nou hypercar și nu poate vorbi nici despre propulsia care va fi aleasă. Fără îndoială că Porsche ia în calcul o variantă hibridă, deși nu ar fi imposibil ca germanii să lanseze un hypercar 100% electric. Știm deja că Porsche își dorește să păstreze motorul cu piston cât mai mult în spatele lui 911, iar investițiile însemnate în combustibili sintetici care ar trebui să fie eco-friendly dovedesc această cale pe care o explorează inginerii din Zuffenhausen.

Sursa foto: Porsche, Coys, Silverstone Auctions

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri