Chinezii sunt capabili să construiască o mașină electrică la un preț considerabil mai mic decât europenii, iar avantajul asiaticilor vine în contextul în care aceștia țintesc piața de pe bătrânul continent, cea din America venind cu taxe mult mai mari. Chiar și așa, diferența de preț dintre mașinile electrice și cele pe benzină sau diesel este în continuare însemnată.

Producătorii auto din China pot construi vehicule electrice (EV) cu 10.000 euro mai ieftine decât cele ale companiilor din Europa, un avantaj semnificativ din punct de vedere al costurilor care pune presiune pe producătorii europeni pe piaţa lor internă, a afirmat joi Patrick Koller, şeful furnizorului de componente auto Forvia, a transmis Reuters, citat de Agerpres. În condiţiile în care consumatorii europeni caută vehicule electrice ieftine, Koller a declarat la CES - principalul târg anual pentru tehnologii şi electronice de larg consum - care se desfăşoară în Las Vegas - că firmele chineze produc "vehicule bune" şi Europa nu va putea stopa importurile.

În timp ce preţul mediu al unei maşini electrice în Europe a crescut din 2015 de la 48.942 euro la 55.821 euro, iar în Statele Unite de la 53.038 euro la 63.864 euro, în China a scăzut la 31.829 euro, de la 66.819 euro, sub preţul vehiculelor pe benzină, conform unui studiu al JATO Dynamics. Koller a subliniat că producătorii de vehicule electrice din China produc mai ieftin deoarece au costuri mai scăzute cu cercetarea-dezvoltarea (R&D), cheltuieli de capital mai scăzute şi costuri mai mici cu forţa de muncă decât rivalii lor europeni.

NIO este printre producătorii cu o gamă variată de SUV-uri, berline și crossovere ce vor „asalta” Europa

Forvia, compania creată când furnizorul francez de componente auto Faurecia a preluat 82% din grupul german Hella, este al şaptelea mare producător global de componente auto, livrând şi companiilor chineze, inclusiv BYD, lider pe segmentul vehiculelor electrice low-cost. Europa este relativ deschisă la importurile de vehicule din China, iar producătorii din statul asiatic, dar şi cei globali, cum ar fi Tesla, îşi accelerează livrările. Tesla nu este singurul producător occidental care deține o uzină în China, dar americanii au suferit în T4 din 2022. În decembrie, Tesla a vândut cu 44% mai puține mașini de la fabrica din Shanghai decât în noiembrie.

Chinezii au învățat lecțiile eșecului suferit cu mașinile pe benzină

Producătorii chinezi de vehicule electrice şi-au propus să cucerească şoferii şi marile companii din Europa cu mai multe maşini accesibile, care vin cu ratinguri de siguranţă ridicate acordate de European New Car Assessment Programme (NCAP) şi o mulţime de caracteristici de înaltă tehnologie. „Toţi producătorii chinezi de vehicule electrice vor să obţină cinci stele Euro NCAP, pentru a fi mai competitivi pe piaţa din Europa„, a explicat Brian Gu, preşedintele Xpeng, companie din China care fabrică mașini electrice.

China a fost împânzită de sute de constructori de mașini electrice, iar europenii vor avea de ales doar dintre cei mai buni

În 2022, exporturile de mașini electrice din China au crescut accelerat, iar majoritatea volumului s-a îndreptat către piața europeană. Conform Merics.org, cifrele din 2021 arătau că producătorii cu fabrici în China au exportat 555.041 de unități, dintre care 40% au fost absorbite de piața din Europa, acolo unde cota de piață a EV-urilor chineze este de 10%. Această cifră este contrazisă de sursa Reuters, firma franceză de consultanță Inovev, care vorbește despre o cotă de piață de doar 5,8% pentru mașinile chinezești.

Compania Fitch Solutions consideră că, până în 2025, EV-urile mărcilor din China vor avea cam 15% din piața europeană, conform Forbes. În prezent, UE impune TVA de 10% pe mașinile aduse din China, deși producătorii europeni care încearcă să intre pe piața chineză au de plătit TVA între 15% și 25%. Prin comparație, orice producător chinez care vrea să-și vândă produsele în SUA trebuie să plătească TVA de 25%.

Europenii nu prea au soluții și ar putea fi forțați să aleagă mașini chinezești. Dacia este singurul EV cu adevărat ieftin

Deși europenii nu sunt familiarizați cu mărcile din China și există, în plus, și o aparentă reticență față de China în contextul geopolitic actual, mărci precum BYD sau NIO ar putea avea succes atacând segmentul de buget care este ignorat de majoritatea competitorilor europeni ce, în schimb, vizează sectoarele premium unde profiturile sunt mai mari.

Dacia Spring este cel mai ieftin EV de pe piața din România, dar e făcut departe de țară, în Dongfeng

Lăsați fără alternative de la brand-urile pe care le cunosc și strânși cu ușa de legislația europeană ce prevede scoaterea de la vânzare a mașinilor noi pe benzină și diesel din 2035, europenii ar putea fi forțați să apeleze la alternativa din China dacă vor să meargă în continuare cu mașina. Mai ales că există, deja, modele asiatice foarte ieftine, ca Hongguang Mini EV, o mașinuță de oraș cu autonomie de 100 de kilometri, viteză maximă de 100 de km/h și spațiu interior pentru 2 adulți și 2 copii. Prețul? Doar 10.000 de euro cu toate taxele incluse, în China. O Dacia Spring începe de la 11.050 euro prin programul Rabla și are o autonomie de 230 de kilometri în ciclul WLTP, dar este asamblată tot în China.

Sursa foto: Shutterstock.com, Dacia

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri