Am „câștigat” puțin peste 100.000 de locuri de parcare publice în 2022, față de cifrele din 2021. Cel puțin asta arată raportul Vegacomp Consulting care susține că, la final de 2022, aveam 1.275.603 locuri de parcare publice, față de 1.174.491 în anul anterior. Problema? Mașinile (atât noi, cât și cele la mâna a doua) se înmulțesc mult maai repede decât locurile de parcare.

Publicarea Inventarului Parcărilor pe anul 2022 ne pune, din nou, față în față cu o situație care ne lasă un gust amar: avem mult prea multe mașini față de numărul de locuri de parcare existent. Astfel, chiar dacă luăm în calcul o toleranţă de 10% aferentă ratei de exactitate a răspunsurilor municipalităților, numărul total de locuri pe plan național nu poate depăși 1.400.764. Aceste cifre vin în contextul în care, în marile orașe, unii primari permit cetățenilor să cumpere mai multe locuri de parcare, iar alții impun taxe pentru a-ți lăsa mașina pe spațiul public.

Pentru cele peste 10 milioane de vehicule din România avem circa 1.300.000 de locuri de parcare publice, dintre care 792.244 sunt rezidenţiale (60%) și 414.286 sunt la bordură (on-street) – 32% din total, în mediul urban,” a declarat Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting. La acel număr menționat de Bărbuț s-au adăugat și autoturismele înmatriculate în 2022. Conform datelor existente, mai bine de 400.000 de mașini au fost înmatriculate în România în ultimele 12 luni (noi și SH). Cu alte cuvinte, pentru fiecare loc nou de parcare creat, au apărut patru mașini.

Potrivit analizei, în România sunt 157 de orașe care taxează utilizarea locurilor de parcare, 135 de localități care nu taxează – exceptând cele 32 de primării care nu au răspuns solicitării de informații pentru acest raport. Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 200 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Bucureștiului și a Clujului, unde limita maximă ajunge la 10 lei, date asemănătoare cu cele înregistrate în 2021.

Clasamentul locurilor publice de parcare este condus detașat de București, iar Capitala este urmată, la distanță considerabilă, de Timișoara și Brașov.

Locurile dedicate mașinilor electrice, dar și cele pentru persoanele cu dizabilități sunt jenant de puține

La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, lucrurile sunt surprinzătoare, atât prin prisma numerelor foarte mici, cât și a prezenței unor orașe mici și medii în top, semn al unei mai mari deschideri către tendințele de eficiență ecologică decât în multe orașe mari ale țării. Iași este pe prima poziție în acest clasament, cu doar 100 de locuri dedicate.

Dacă, în 2021, Brașovul și Oradea erau exemple de incluziune și lideri detașați la numărul de locuri publice de parcare dedicate persoanelor cu dizabilități, în 2022, Pitești este orașul cu cele mai multe locuri de parcare alocate acestora – 1.518.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri