Panouri publicitare din Marea Britanie, Belgia, Germania sau Franța au fost ținta activiștilor de mediu care au decis să înlocuiască mesajele publicitare existente cu alte bannere, parodice, care critică politicile mai multor constructori auto ce, în opinia activiștilor, fac rău mediului înconjurător. În plus, cei din spatele acestei mișcări critică și consiliile locale și firmele care închiriază spațiile publicitare, considerând că reclamele la vehiculele poluante ar trebui interzise.

ONG-urile de mediu și voluntarii care încearcă să ridice semnale de alarmă cu privire la criza climatică pe care o traversăm găsesc metode tot mai creative pentru a atrage atenția unui număr cât mai mare de persoane față de cauza lor. După ce activiștii au aruncat cu diferite lucruri pe opere de artă celebre, dar și pe statuile unor personalități, aceștia au început să se „războiască” și cu marii producători auto. De pildă, în toamnă, un grup de activiști din grupul Extinction Rebellion France s-au lipit de niște mașini expuse la Salonul Auto de la Paris, relata Reuters.

A fost luat în vizor chiar și un BMW M1 Procar, mașină pictată manual de Andy Warhol în 1979 și care a concurat la Le Mans în acel an. Automobilul, parte din seria „Art Cars” a constructorului bavarez, a fost împroșcat cu făină, doar pentru că este propulsat de un motor cu ardere internă care poluează. În ultima perioadă, un alt grup de activiști a decis că nici aceasta nu este cea mai bună metodă pentru a-i face pe oamenii simpli să înțeleagă riscurile poluării și efectele pe care încălzirea globală, cauzată în mare parte de acțiunile omului, o are asupra vieții pe Pământ.

Brandalism, grupul care se folosește de advertising pentru a critica marii producători auto

Guerilla advertising este o sintagmă deja împământenită care se referă, în linii mari, la exploatarea unui spațiu public într-o manieră neconvențională pentru a face reclamă la un serviciu sau la un produs. În acest caz, activiștii Brandalism (sau care duc la bun sfârșit acțiuni în numele mișcării) folosesc un suport convențional, anume panotajele stradale (adică reclamele OOH), dar într-o manieră neobișnuită și care se află la limita ilegalității. Practic, voluntarii înlocuiesc bannerele existente cu altele care ironizează sau parodiază mesajele originale sau critică producătorii care au plătit pentru ca să le fie afișate mesajele în locurile respective.

Conform postărilor din social media, Brandalism denunță „[constructorii mari], mai precis BMW și Toyota, care folosesc publicitatea stradală pentru a-și spăla imaginea folosind metoda greenwashing, deși se împotrivesc reglementărilor dure menite să limiteze efectele poluării”. Celor de la Brandalism li s-au alăturat membrii Subtervisers International și cei ai Extinction Rebellion care au reușit să înlocuiască aproximativ 400 de panotaje stradale cu mesaje parodice și critice în orașe importante din state vest-europene. Activiștii care au făcut asta se numesc „subtervisers”, probabil un joc de cuvinte de la „advertising” și „subterfugiu”.

Mai mulți artiști grafici au ales să facă parte din acest proiect care frizează vandalismul, ei venind cu idei de concepte vizuale pentru reclamele parodice reunite sub hashtag-ul #BanFossilAds. Acesta este și mesajul Brandalism, membrii organizației dorindu-și ca legislația ce interzice reclamele la tutun sau alte produse nocive să se extindă și către domeniul auto sau, cel puțin, să se interzică prezentarea mașinilor poluante.

Care este poziția BMW și Toyota cu privire la politicile anti-poluare

Toyota și BMW sunt doi dintre cei mai mari producători din lume, BMW fiind adesea în vârful topurilor segmentului premium, în timp ce Toyota se luptă cu Volkswagen pentru titlul de cel mai mare constructor din lume. Activiștii nu sunt, însă, interesați de aceste cifre, ci de poziția șefilor acestor companii cu privire la planurile lor de electrificare.

În aprilie, CEO-ul BMW Otto Zipse a anteționat cu privire la riscurile unei politici concentrate în întregime pe vehicule electrice, deoarece o astfel de politică ar putea limita aria de acoperire a constructorilor. Astfel, Zipse se arăta îngrijorat de scenariul în care producătorii se vor concentra doar pe anumite piețe pe care-și vor putea păstra marjele de profit, ținând la distanță oamenii cu venituri mai modeste de pe alte piețe care nu-și vor putea permite un EV nici după data-limită impusă de UE pentru comercializarea de mașini poluante. Astfel, BMW a declarat că vrea să ofere, în continuare, mașini cu ICE economice și eficiente, dar și că se concentrează pe dezvoltarea de EV-uri cu prețuri oneste.

Oficial, BMW susține tranziția către mașini electrice sub motto-ul „Future is Electric” care vine și cu un angajament tranșant: până în 2030, cel puțin 50% din mașinile livrate de Grupul BMW vor fi electrice. Bavarezii spun că vor să aducă aproximativ 10 milioane de EV-uri pe șosele în următorii 10 ani. Punctul central al strategiei BMW va fi format din modelele „Neue Klasse”.

Un ad original BMW și varianta parodică a ecologiștilor

Trecând la Toyota, CEO-ul companiei, Akio Toyoda, a venit cu semne de întrebare chiar în decembrie 2022 cu privire la tranziția către o producție concentrată în întregime pe mașini electrice. Toyoda a spus, citat de WSJ, că face parte dintr-o „majoritate tăcută care se întreabă dacă cea mai bună soluție este reprezentată de tranziția fără echivoc către EV-uri.” Toyoda a adăugat că nu mulți vorbesc public despre acest subiect, alegând să urmeze trendurile existente.

Deja, General Motors sau Honda au date bătute în cuie de la care vor abandona producția de mașini cu motoare cu tradiționale. Toyota, însă, investește în mai multe tehnologii, inclusiv cea pe bază de hidrogen. În urmă cu nouă ani, Toyota a prezentat berlina Mirai cu care și-a dovedit încrederea în această tehnologie, deși ea nu s-a răspândit în industrie din cauza mai multor piedici. Chiar și așa, Toyota investește și în combustibili sintetici ecologici (dar care nu sunt, la ora actuală, complet nepoluanți) și a anunțat că va crește capacitățile de producție pentru primul său model 100% electric bZ4X abia în 2025.

Decizia aceasta vine, în opinia ecologiștilor, să contrazică poziția „verde” pe care Toyota și-a construit-o în ultimii 20 de ani cu hibridul Prius. Japonezii rămân, însă, siguri pe poziții, cel puțin pentru moment. Tocmai de aceea, n-ar fi surprinzător ca acțiunile ecologiștilor să continue și să atingă și alți constructori.

Sursa foto: Brandalism

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri