Și în acest sezon rece, șoferii trebuie să aibă anvelope de iarnă la mașinile lor în situația în care circulă pe drumuri acoperite de zăpadă, gheață sau polei. Prognoza meteo ne sugerează că iarna își va intra în drepturi curând, în mai multe colțuri din țară. Toate informațiile și precizările din lege privind acest tip de cauciucuri pot fi găsite aici.

Vremea rece aduce nevoia unei pregătiri mai atente a mașinii. De la lichidul de răcire și până la anvelopele de iarnă, șoferii trebuie să ia în calcul mai multe elemente când pleacă, în sezonul rece, la drum.

Legislația în vigoare în România la acest moment nu prevede vreo obligativitate directă a utilizării anvelopelor de iarnă într-o perioadă anume, prevederile atârnând de condițiile de drum, deși un comportament preventiv în pregătirea automobilului este cel recomandat. Deci, practic, nu există o anumită în an când trebuie puse anvelopele de iarnă/

Ce trebuie să știi despre diferența dintre anvelopele de iarnă și cele all-season

Mercurul din termometre scade drastic în primele luni ale anului, iar asta te poate pune în pericol dacă nu ți-ai echipat mașina cu cauciucuri de iarnă. În acest sens, Registrul Auto Român (RAR) a venit cu un set de precizări importante pentru a clarifica situația.

„Precizăm CLAR că NU există o data limită pentru montarea cauciucurilor de iarnă,” se arată într-o postare pe pagina oficială de Facebook a RAR. „TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M și S (însemnând noroi și zăpadă – engl. mud and snow), sub forma: M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condițiile specifice de iarnă prevăzute în legislația națională rutieră.” Cu alte cuvinte, atât cauciucurile de iarnă, cât și cele „all-season” sunt potrivite circulației în condiții de iarnă dacă prezintă respectivele semnalmente.

RAR face trimitere la Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 pentru modificarea și completarea OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în 2006. Acolo se vorbește pe larg despre cadrul legal care obligă șoferii să meargă cu mașini echipate cu anvelope de iarnă pe drumuri acoperită cu zăpadă, gheață sau polei. Legislația nu prevede o dată limită pentru aplicarea acestei obligativități, ea depinzând exclusiv de condițiile de drum, indiferent de data calendaristică sau anotimp.

În plus, legislația românească nu face distincția între cauciucuri de iarnă și „all-season”, menționând doar simbolurile M și S explicate anterior. Dacă știi că vei străbate drumuri dificile în această iarnă, este bine să urmărești anvelopele de iarnă care au și inscripția 3PMSF (aceea cu trei piscuri și un fulg de nea în interior) care arată că pneul respectiv a fost testat în condiții de vreme foarte friguroasă.

De ce este recomandat să ai cauciucuri de iarnă când este rece afară

Majoritatea cauciucurilor de iarnă dau randament la temperaturi de -20 până la -30 de grade Celsius. În schimb, o anvelopă de vară își pierde din elasticitate la temperaturi ce coboară sub 7 grade Celsius. Un cauciuc mai puțin elastic reprezintă un risc chiar și pe un asfalt uscat, deoarece aderența scade, iar mașina nu mai răspunde la fel de bine la comenzi.

Trebuie subliniat și că anvelopele de iarnă nu ar trebui păstrate pe mașină pe întreg parcursul anului. Motivul este simplu: un cauciuc de iarnă are un alt profil față de unul de vară, dacă privim banda anvelopei. Cel de iarnă nu a fost proiectat pentru a oferi o aderență corespunzătoare în condiții de temperaturi ridicate sau de asfalt „inundat”, astfel că poți risca să faci accident.

Ce trebuie să ai în vedere când cumperi anvelope de iarnă

Un studiu arată că românii sunt printre europenii care respectă cel mai mult regula nescrisă de a își schimba anvelopele când vine iarna. Tot mai mulți clienți au două seturi de jante, una pentru setul de pneuri de iarnă și alta pentru cele de vară ca să evite pagubele care pot să apară la vulcanizare prin scoaterea cauciucului de pe jantă.

Este important de știut că unele anvelope de iarnă au un anume sens de rotație. Acesta este marcat de obicei cu o săgeata pe flancul anvelopei și persoana care montează anvelopa trebuie să fie atentă la acest detaliu când pune pneurile pe mașină. Românii sunt foarte atenți și la DOT, adică la data de fabricație a cauciucului (pe lângă masa maximă admisă a cauciucului sau alte detalii de performanță).

Cei din branșă spun însă că acest detaliu nu este atât de relevant atât timp cât o anvelopă a fost depozitată într-o manieră corespunzătoare, pe stative verticale. În mod normal, o anvelopă astfel depozitată care nu a fost montată vreodată pe vreun automobil este considerată nouă și după 4-5 ani de la data producției, a menționat comerciantul de pneuri.

Statistic: Number of people non-fatally injured in road traffic accidents in Romania from 2005 to 2019 | Statista
Find more statistics at Statista

Ce riscă șoferii care nu au anvelope de iarnă când drumul o cere

Conform legii, cei care merg pe drumurile publice acoperite cu zăpadă fără a avea pe mașină, utilitară sau camion anvelope de iarnă sunt pasibili de amendă. Aceasta este încadrată în categoria a IV-a de sancțiuni și prevede între 9 și 20 de puncte de amendă. Acestea sunt echivalentul cu o sumă cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de lei (conform legii, în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2023 un punct-amendă este 145 lei).

În plus, agentul de la Poliția Rutieră este abilitat în aceste condiții să ridice și certificatul de înmatriculare auto al mașinii. Trebuie spus, de asemenea, că de la 1 ianuarie 2024, valoarea punctului de amendă va crește până la 165 de lei.

Statistic: What are the main reasons that make you feel unsafe on Romanian public roads?* | Statista
Find more statistics at Statista

Prețurile la anvelope de iarnă în 2023 și 2024

Prețul cauciucurilor de iarnă este cu circa 40% mai mare decât nivelul pieței din urmă cu doi ani (și va continua să crească). În plus, prețul variază în funcție de dimensiunile cauciucurilor de iarnă, dar și de brand. În prezent, poți găsi cauciucuri de iarnă de dimensisuni mici (pentru mașini de oraș) și cu sume ce coboară sub 250 de lei, dar un preț mediu este cu câteva sute de lei mai mare. Dacă ai deja anvelope de iarnă și vrei doar manopera de schimbare, atunci banii pe care trebuie să îi pui departe sunt undeva între 120-250 de lei, în funcție de service.

Trebuie să te aștepți, însă, ca timpii de așteptare să crească mult în momentul în care vremea se strică și se formează cozi de așteptare. Dacă vrei și ca roțile să fie echilibrate și să depozitezi cauciucurile de vară într-o manieră sigură, atunci te va costa în jur de 350-480 de lei. Pentru cei care au loc să-și păstreze setul de anvelope acasă, cele mai important este ca încăperea să fie răcoroasă și fără umezeală (ca un garaj sau boxă/subsol). De asemenea, dacă vrei să te asigură că profilul anvelopei nu va crăpa și pneul nu se va usca, cel mai bine ar fi să pui cauciucurile în saci negri.

Menționăm și că prețurile oferite în acest material sunt menite să fie orientative și se referă la costul pentru o mașină cu jante de 15-16 inch. În cazul jantelor mari, costurile variază între 55 și 60 de lei pe anvelopă ( circa 240 lei în total), dar prețurile vor mai crește.

În medie, patru cauciucuri de iarnă de o calitate bună pornesc cam de la 800 de lei și pot ajunge și la 3.000 de lei. De exemplu, anvelopele Michelin Alpin 6 încep de la 350 de lei bucata (în funcție de dimensiune). În schimb, un cauciuc Bridgestone LM006 poate ajunge până la 650 de lei, în timp ce anvelopele Continental Winter Contact TS870 pot fi găsite cu prețuri între 330 și 570 de lei pentru o singură anvelopă.

Recomandările Poliției Rutiere cu privire la cauciucuri de iarnă

Poliția Română a făcut mai multe recomandări cu privire la circulația de iarnă, inclusiv mențiunea că autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante. În plus, polițiștii recomandă să circulaţi cu o viteză care să permită oprirea în siguranţă, având în vedere că distanţa de frânare, în astfel de condiţii, este mult mai mare.

Oamenii legii spun și că acţionarea bruscă a sistemului de frânare şi a direcției trebuie evitată, deoarece autovehiculul poate derapa. Este recomandată și utilizarea frânei de motor atunci când carosabilul este alunecos.

În fine, Poliția sfătuiește folosirea luminilor de întâlnire și pe timpul zilei, mai ales în condiţii de vreme nefavorabilă. În plus, trebuie curățate în permanenţă farurile, blocurile de semnalizare, parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului. Pe lângă acestea, trebuie ca ştergătoarelor de parbriz să funcționeze.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri