Grivița Studio, un spațiu expozițional amenajat printre multe alte hale ce aparțineau, cândva, de Atelierele Grivița, s-a dovedit a fi neîncăpător cu ocazia primului „Auto Art Show”, eveniment menit să pună sub lumina reflectoarelor , la propriu și la figurat, munca artiștilor români care folosesc mașinile ca subiecte în operele lor.

Calea Griviței începe la nici un kilometru depărtare de Ateneul Român, fără îndoială unul dintre locurile cele mai importante pentru iubitorii de cultură din București. De această dată, însă, punctul de atracție a fost mai aproape de celălalt capăt al Căii Grivița, anume zona fostelor Ateliere Grivița. Fondate în 1897, acolo se realiza mentenanța multor garnituri de tren din România, și nu numai. Peisajul actual este, însă, unul dezolant, amintindu-ți de un film postapocaliptic care te face să te întrebi cât vor mai rezista vechile hale în picioare - mai ales că majoritatea sunt nefolosite și destul de degradate.

Fotografie și opere plastice, uneori, fotorealiste

Printre toate gunoaiele, liniile de tren dominate de buruieni și a porților ruginite și ferecate se găsește, parcă miraculos, o hală funcțională, care pare din alt film. Denumită Grivița Studio, locația este casa unei firme de producție, dar poate fi folosită și ca spațiu expozițional. Cei de la Auto Bild, care au și pus la punct „Auto Art Show”, au considerat că aproximativ 300 de metri pătrați, atât cât oferă Grivița Studio, vor fi suficienți pentru a găzdui, timp de o zi, mai mulți artiști plastici și vizuali care și-au expus lucrările pe teme auto. Realitatea a fost, însă, puțin alta, căci artiștii despre care vorbim sunt foarte prolifici, ceea ce sugerează că un alt eveniment de acest gen ar putea beneficia de pe urma unui spațiu chiar mai generos.

O instalație a Ramonei Copil numită „O zi de luni”

Am avut la fața locului, trebuie spus, și câteva mașini în mărime naturală, anume un Porsche Taycan și doua Volkswagen ID.Buzz, modelul cu tente retro fiind prezent și în versiunea „microbus”, dar și sub formă de furgonetă de transport. Aceasta din urmă a fost pictată manual de unul dintre artiștii prezenți. A mai fost și o altă creație, dezlipită probabil din vreun prequel „Mad Max” care n-a prins ecranele cinematografelor care a asezonat perfect lucrările din metal ale lui Marian Ioniță aka „Metal Art Techniques”. Tot pe partea de instalații artistice s-a afllat și Ramona Copil.

Picturile și fotografiile, într-un melanj perfect la Auto Art Show

Pereții cu cărămidă expusă ai Grivița Studio au fost aproape tapetați de lucrări de artă ale unor artiști care sunt deja cunoscuți iubitorilor de mașini de pe la noi. Cum evenimentul se recomanda ca fiind for auto lovers, figurile au fost familiare majorității celor prezenți.

Noile ID.Buzz, utilitara fiind pictată de Andra Mihai

Din păcate, însă, cei care iubesc mașinile și, totodată, și arta, nu au ocazia să admire în perioada următoare toate cele căte au fost expuse la Grivița Studio, deoarece evenimentul a fost, mai degrabă, un test, un fel de proof of concept, nu o galerie de durată. La finele zilei, toți artiștii vor părăsi locația cu tot cu lucrări, dar organizatorii își doresc să pună la punct și expoziții pe un termen mai lung, în viitor.

Am revăzut lucrările Andrei Mihai, AE:M Design pe Facebook, care a trecut de la șevalet la niște „spații” ceva mai generoase: mașini diverse pe care oamenii le vor personalizate cu diverse design-uri pictate manual. Andra a numit acest proces „Tattoo Your Car”, iar la expoziție a adus capota unui Mini Cooper care era, încă, în lucru.

Terminator T-800, reținut, n-a tras niciun foc

Prezent la datorie a fost și Alex Mariș, care și-a construit un renume prin creațiile digitale strânse sub umbrela Cartoonizer, dar care a adus la „Auto Art Show” mai multe picturi originale. Subiectele preferate? Dacă Andra a creat o serie întreagă închinată modelelor nipone, Alex este un fan al mașinilor produse de Grupul VAG, fie ele Volkswagen-uri ne-sportiv (a se citi Beetle-uri) sau ceva mai sportive (a se citi Porsche).

O selecție a picturilor lui Alex Mariș

La capătul halei, pe un întreg perete, se afla expusă, în formă finală, întreaga serie de picturi creată de Adrian Mitu cu ocazia aniversării de 50 de ani a diviziei M de la BMW. Adrian are, însă, ștate vechi în nișa artiștilor care pictează mașini, fiind cunoscut deoarece folosește cafeaua în procesul creativ.

„Totul a început din întâmplare,” își amintea Adrian, repetând o poveste pe care a mai spus-o, probabil, de multe ori. Se pare că, într-o dimineață, Adrian a decis că n-ar fi rău să încerce să „atenteze” la lucrarea pe care o avea în față, la micul dejun, dându-i un strat de cafea direct din cană. „Erau cam departe culorile,” punctează Adrian care are un caiețel plin cu diverse schițe, cu cofeină și fără, care arată că iubirea sa pentru mașini se întinde către mai multe colțuri, nu doar cel bavarez.

50 de ani de BMW M condensați în 95 de lucrări cu toate modelele - chiar și cele speciale

De această dată, însă, povestea M a fost cea expusă. De la primele modele, care au avut succes pe circuite, la cele care au ajuns și pe străzi, inclusiv primul model de serie cu motor turbo - micul 2002 Turbo care a fost „sfâșiat” de criza petrolieră de la începutul aniilor '70. Seria de 95 de lucrări (inițial trebuiau să fie puțin peste 20, dar am spus deja că vorbim de niște oameni foarte prolifici!) se încheie cu un panou dedicat motoarelor faimoase create sub cuopa diviziei M a BMW, inclusiv celebrul agregat proiectat de bavarezi pentru McLaren-ul F1.

Lumea a stat la discuții, dar cele formale au fost pe formatul „repede-înainte”

În fine, printre picturi și-au făcut loc și mai multe fotografii semnate de diverși fotografi cunoscuți din presa auto de la noi, inclusiv Dragoș Savu sau Alex Șincan (care jonglează adesea și cu pixul, și cu aparatul foto). Cum se poate observa, probabil, din acest material, au fost atâtea de văzut încât și „foaia” online înțelege criza de spațiu prin care a trecut Grivița Studio - dar și criza de timp, fiindcă următorul eveniment ar merita o expunere mai lungă, nu doar mai mulți metri pătrați. Trebuie, totuși, salutat și apreciat efortul Auto Build și susținerea pe care o oferă unor astfel de exprimări artistice.

Cu privirile ațintite spre trecut

În loc de Post Scriptum: Și Atelierele Grivița merită mai mult, merită o nouă șansă la viață, chiar în umbra impozantei locomotive de mai sus.

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri