Laura Klauser are, în fața casei, un Chevrolet Corvette C6 Grand Sport și iubește să facă prăjituri. Problema este că n-are timp nici să stea lângă cuptor, iar plimbările cu mașina personală nici nu intră în discuție. Motivul? Conduce unul dintre cele mai mari programe de motorsport ale General Motors, având la degetul mic destinele Cadillac și Corvette în toate competițiile.

În luna martie, la wall-street.ro sărbătorim lidershipul feminim și ne-am propus să vă aducem în fiecare zi a acestei luni exemple de femei puternice, modele de determinare și curaj pentru toți cei din jurul lor, inclusiv bărbați; femei care ies în evidență prin succesul și prin implicarea lor, și care pot inspira și alte reprezentante ale sexului frumos nu doar să viseze, ci să și acționeze către a-și îndeplini visurile.

Cursele de mașini au fost și rămân un fenomen global ce suscită reacții dintre cele mai diverse. De la cei care nu înțeleg scopul „învârtitului în cerc” și până la cei care povestesc în prea multe paragrafe despre transferul de tehnologie de la mașinile de curse către cele de stradă, motorsportul atrage oameni diverși, iar General Motors se numără printre companiile care pune preț pe diversitate.

„Mereu mi-am dorit să lucrez pentru unul dintre «Big Three»”, spune Laura Klauser, Sportscar Program Manager al General Motors, motivându-și în discuția cu wall-street.ro decizia de a studia ingineria mecanică la Rensselaer Polytechnic Institute (RPI), în New York. Crescută la o fermă mică din statul Maryland, Laura a văzut mereu automobilul drept un simbol al libertății personale, într-un colț al Americii unde aproape nimic nu este accesibil pietonilor.

Laura Klauser a fost Șef de Echipă în programul Formula SAE în timpul facultății, la RPI. Sursă: Arhiva personală

În anii studenției, Klauser s-a alăturat echipei universitare de Formula SAE, echivalentul american al Formula Student. „Am iubit mereu mașinile sport, dar și muscle cars, iar asta m-a făcut să vreau să lucrez în acest domeniu. Mai apoi, implicarea în programul Formula SAE din cadrul RPI mi-a oferit o primă ocazie de a mă apropia de curse.”

Primii ani la General Motors, lucrând la Corvette în mijlocul crizei financiare

Chiar și așa, Laura nu s-a alăturat echipei General Motors cu gândul că se va concentra pe motorsport, trecând, mai întâi, prin mai multe poziții ce țin de dezvoltarea unei mașini înainte de a se apropia de vreo mașină de curse. Legătura cu GM apăruse încă din anii facultății, gigantul american trecând prin anii zbuciumați ai crizei economice fix când Laura a intrat în pâine în departamentul Advanced Vehicle Development (AVD) ca inginer.

„Programul Corvette este important fiindcă fanii pot identifica ușor acest model, care este asemănător cu cel de stradă.

Laura Klauser

Printre primele proiecte la care a colaborat a fost Corvette, General Motors pregătind la finele aniilor 2000 generația a șaptea a celebrei mașini sport. Dintre 'Big Three', adică GM, Chrysler și Ford, doar Ovalul Albastru n-a avut nevoie să fie salvat de pachetul de miliarde al guvernului american, în timp ce oamenii de la GM au fost obligați să înghețe dezvoltarea Corvette-ului pentru o perioadă.

Cadillac-ul ATS.V-R GT3 a concurat între 2015-2017, iar Laura Klauser a fost Program Manager în ultimele două sezoane

Bifând și dezvoltarea unor modele din gama Cadillac, Laura a trecut în departamentul Design Release Engineering (DRE).

„Cele două persoane care sunt esențiale pentru realizarea, cu succes, a unui automobil sunt, pe de-o parte, inginerul de pe partea Design-Release și, pe de-altă parte, omul care montează efectiv piesele,” a subliniat Laura, spunând că departamentul DRE reprezintă legătura între design și producție, inginerii de acolo asigurându-se că piesele dezvoltate respectă parametrii ceruți și se potrivesc printre celelalte componente ale vehicului, făcând și legătura cu supplierii care produc piese pentru GM.

Următorul pas, care a venit în 2013, a fost în departamentul de inginerie integrată (Integration Engineering - IE), Laura lucrând ca Noise-Vibration-and-Harshness engineer (NVH). O postură aproape necunoscută pentru oamenii din exterior, inginerii de la NVH sunt extrem de importanți în producția de mașini moderne, căci ei au grijă de pasageri. Ei se ocupă să ascundă zgomotele trenului de rulare pentru a îmbunătăți experiența din habitaclu.

Noul Cadillac V LMDh care merge în IMSA la clasa GTP a debutat, în acest an, la Daytona

„Există mai multe strategii de carieră pe care ți le poate propune General Motors, în funcție de abilitățile, dar și de dorințele tale,” explică Laura, referindu-se la opțiunea aleasă de ea în cadrul companiei. Practic, Laura a trecut prin mai toate zonele importante ale dezvoltării automobilelor pentru a se pregăti pentru o poziție managerială.

„Cum am petrecut aproximativ doi ani în fiecare segment, am reușit să înțeleg mai bine cu ce se ocupă fiecare, iar asta te ajută, pe termen lung, să știi ce să ceri de la oameni și ce așteptări să ai.”

Intrarea în motorsport - urmarea unei decizii de carieră și a unei pasiuni vechi

Motorsportul a reapărut pe radarul lui Klauser abia în 2016, când a devenit Program Manager al Cadillac Racing ce concura, pe atunci, în campionatul Pirelli World Challenge din Statele Unite, cu Cadillac-ul ATS.V-R GT3. Programul la categoria GT3 n-a rezistat decât până în 2017, când echipa a și obținut ultimul său titlu, iar Laura a trecut la programul din IMSA Weathertech Sportscar Championship, preluând frâiele operațiunii de la clasa de top, DPi, care se derula tot sub brand-ul Cadillac.

Programul Camaro GT4 a fost preluat de Laura Klauser în 2019, dar suportul uzinei va fi retras la finele lui 2023

Au urmat, în valuri, programul cu Camaro-ul de clasă GT4, iar, în 2021, Laura a devenit Sportscar Program Manager al GM, adică persoana care decide soarta tuturor programelor „cu mașini sport” pe care le are General Motors, inclusiv cel Cadillac care va reveni la Le Mans în acest an, dar și celebrul program Corvette Racing.

Dacă, în trecut, te puteai baza pe un termen de producție de 3-4 săptămâni, acum vorbim de termene de 3-4 luni dacă avem noroc. Laura Klauser

„În esență, treaba unui Manager de Program este extrem de variată și acesta este unul dintre motivele pentru care îmi place meseria, deoarece nicio zi nu seamănă cu alta. Eu mă asigur că proiectele au succes, iar asta poate însemna că azi trebuie să vorbesc cu echipele cu care colaborăm și mâine port discuții cu organizatorii unui campionat,” a spus Klauser, care ține mereu cont și de bugetările existente pentru fiecare program.

În plus, legăturile cu furnizorii este esențială în motorsport, mai ales atunci când vorbim de modele noi de curse pentru care este nevoie de multe componente de schimb. Cum, însă, trăim într-o lume post-pandemică, întreg lanțul de aprovizionare reprezintă, și acum, o problemă.

Cadillac Racing va concura, în paralel, și în America de Nord, dar și pe plan global în Campionatul Mondial și la Le Mans

„În general, problemele de aprovizionare sunt o provocare. Dacă, în trecut, te puteai baza pe un termen de producție de 3-4 săptămâni, acum vorbim de termene de 3-4 luni dacă avem noroc. Practic, în timpul pandemiei mai ales, trebuia să avem la dispoziție planurile B, C și D în cazul în care o componentă nu era disponibilă și, pe lângă asta, trebuia să comandăm componente în orb - înainte de a ști, efectiv, de ceea ce avem nevoie când dezvoltam noile modele.”

O femeie va conduce revenirea Cadillac la Le Mans, dar și lansarea unui nou Corvette de curse care va concura în toată lumea

În plus, a spus Klauser, problemele se perpetuează și în prezent, mai ales la vamă. Ceea ce era cunoscut drept un „over-night” din Europa, adică un transport ce ajungea în America în cam 2-3 zile lucrătoare, durează acum de cam patru ori mai mult. Cum General Motors are în grijă un nou prototip Cadillac folosit în IMSA, mașină ce va debuta și în Campionatul Mondial de Anduranță (FIA WEC) și la Le Mans în cursa de 24 de ore, management-ul resurselor este esențial.

Chevrolet Corvette C8.R Z06 GT3 va debuta în 2024

„Este greu de spus cât de mari sunt, puse împreună, programele cu «mașini sport» ale GM, dar, fără îndoială, ele sunt printre cele mai importante din portofoliul companiei, mai ales că au alt rost față de cele din NASCAR sau Indycar.” Laura susține că, în NASCAR și Indycar, GM dezvoltă componente noi și își poate dovedi superioritatea tehnologică, în timp ce, în anduranță, GM își prezintă cel mai des modele de serie, modificate pentru curse. „Corvette-ul, de pildă, este omologat pentru competiții pornindu-se de la mașina de stradă. Tocmai de aceea este important, fiindcă fanii pot identifica ușor acest model.”

„Povestea Cadillac este, însă, diferită. Vom veni cu Cadillac la Le Mans findcă acesta este brand-ul nostru cel mai dezvoltat tehnologic, iar progresul către un viitor electric este prezent și pe circuite prin elementul hibrid al prototipurilor Cadillac V LMDh.” Corvette-ul de curse nu este hibrid, dar va deveni un produs global, căci GM pregătește lansarea variantei de GT3, care va concura peste tot în lume - și nu este vreo coincidență că Program Manager-ul pentru Corvette-ul GT3 este tot o femeie.

Dacă vrei pe cineva cu un deceniu de experiență în motorsport, este puțin probabil ca printre aplicanții cu care vei vorbi să fie și femei. Laura Klauser

„La GM, nu contează background-ul etnic al unei persoane, nici genul sau alte orientări, noi căutăm omul potrivit și, de aceea, am fost mereu deschiși și incluziunea este foarte importantă, dar nu pot să nu recunosc faptul că, pe partea de motorsport, vorbim de un peisaj dominat de bărbați.” A spus Klauser referindu-se la situațiile când îți dorești persoane cu experiență. „Practic, dacă vrei pe cineva cu un deceniu de experiență în motorsport, este puțin probabil ca printre aplicanții cu care vei vorbi să fie și femei, de aceea trebuie să lucrăm mai mult pe această parte în viitor, să oferim oportunități de formare pentru persoane din diverse medii.”

Timpul liber, o resursă limitată

Spuneam la început că Laura are un Corvette C6 Grand Sport, dar mașina abia dacă a mai fost urnită în ultima perioadă. „Ne-am dori să o mai ducem pe circuit, dar n-am mai făcut așa ceva de dinainte de pandemie,” a spus Program Manager-ul, care a adăugat că pasiunea ei este să facă prăjituri. „Îmi aduce aminte de momente frumoase din copilărie, când stăteam în bucătărie, pe lângă mama și bunica, și le ajutam să facă diverse bunătăți.”

Corvette Racing va continua în WEC, dar și în IMSA, cu noile mașini care le vor înlocui pe cele de GTE

„Îmi place foarte mult să-i surprind pe cei din echipă cu diverse prăjituri, să-i răsplătesc astfel pentru toată munca pe care o depun în cadrul programelor noastre,” a spus Laura care își dorește să fie mai activă anul acesta, fie că este vorba de jogging sau de reprizele pe bicicletă. „Este important să te menții în formă, iar aceasta este ținta mea personală cea mai importantă, deși nu voi avea prea mult timp liber până prin 2025.” Planurile de viitor?

Vom reveni la Le Mans în acest an, după o pauză de 21 de ani, cu Cadillac, dar vom continua și cu Corvette. Anul viitor, se lansează programul de GT3 și lucrăm pentru a pune bazele unui centru european de suport pentru acest produs, care ar trebui să fie operațional din 2025, deci abia atunci mă voi putea odihni,” a punctat Klauser care are în grijă multe milioane de dolari și sute de persoane.

Sursa foto: General Motors, Corvette Racing, Cadillac Racing

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri