Comisia Europeană a venit cu un set de propuneri menite să îmbunătățească siguranța rutieră la nivelul Uniunii Europene. Printre prevederile din actul ce va trece prin mâinile Parlamentului European se numără și instituirea unui permis de conducere digital, dar și posibilitatea de a dobândi acest permis de la vârsta de 17 ani. Fostul pilot de raliuri Titi Aur este de părere că toate aceste propuneri sunt bune, dar că România nu urmează trendul impus de vest.

Autoritățile europene vin cu propuneri noi care susțin dezideratul trasat de UE prin „Vision Zero”, anume o scădere la 0 a numărului de morți pe șoselele Uniunii până în anul 2050. Aceste propuneri, pe care le-am detaliat deja într-un alt material, au și scopul de a îi încuraja pe șoferi să se păstreze informați cu privire la noile tehnologii și să pună preț mai mare pe vizitele medicale periodice. În plus, modernizarea este evidentă și prin dorința de a introduce, în premieră mondială, un permis auto digital valabil în toată Uniunea Europeană, care ar grăbi întreg procesul birocratic de obținere și reînnoire al acestui act.

În plus, un permis digital ar înlesni instituirea unui nou sistem, care va permite o interdicție de a conduce autovehicule la nivelul UE atunci când un stat membru decide să decadă din drepturi un conducător auto din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său. wall-street.ro a discutat cu Titi Aur despre toate aceste prevederi care ar putea face parte, în viitor, din legislația europeană, iar fostul pilot nu este încrezător că statul român va pune în aplicare toate noutățile.

„Din păcate, există un membru [al UE] numit România, care nu face nimic în acest sens. Trece pe lângă autoritățile noastre orice legat de subiectul accidentelor rutiere. Ne-am învățat cu morții și sângele pe șosele," a declarat cel care a creat Academia Titi Aur. „Mai vine, uneori, Avocatul Poporului cu un comunicat de presă cum că ne-a certat din nou UE pe acest subiect, se face apoi o strategie națională de reducere a numărului de accidente, dar, practic, nu face nimeni nimic.”

Titi Aur: Trebuie reformat obligatoriu sistemul de pregătire al șoferilor

Instructorul de conducere defensivă susține că inițiativa de a introduce permisele digitale este bună, fiindcă toată lumea trebuie să rămână în pas cu noile tehnologii. Acesta a mai punctat că nu este atât de importantă vârsta de la care ai voie să te urci la volan, asistat sau nu. „Fie că vorbim de 16 ani, 17 ani, 18 ani sau 21 de ani, problema este alta, în România: tinerii iau permisul fără să fie pregătiți să conducă. Adică trebuie reformat obligatoriu sistemul de pregătire al șoferilor. În plus, avem probleme și pentru că nu există educație rutieră în școală - copiii nu știu nici să meargă cu bicicleta sau trotineta pe stradă și nu înțeleg nici în ce pericol se pun când se urcă în mașină cu un teribilist care are carnet,” a mai spus Titi Aur.

Permisul de conducere se obține foarte ușor și, oricum, nu se învață cât trebuie și cum trebuie la școala de șoferi: nu se face deloc conducere defensivă, nu se învață nimic despre evoluția tehnică a mașinii. Practic, nu se face nimic din noutăți, deci suntem la nivelul de dinainte de anii '90. Chiar și în anii '80 se făcea o școală mai bună, aveai testare psihologică, exista poligon, conducere de noapte, conducere de noapte în poligon. Acum, nu se mai face nimic, se învață chestionarul mecanic și reușești să iei examenul teoretic. La practică, te întreabă doar dacă poți merge cu 30 km/h și dacă poți opri roata la stop și apoi ești liber să ieși pe stradă,” a subliniat Aur pentru wall-street.ro.

Fostul campion din CNR susține că nu este normal că nu există un fel de 'protecție a muncii' și pentru șoferi, în condițiile în care există o astfel de procedură pentru multe alte meserii sau activități cu risc. „Până ce statul român nu va considera că avem o problemă cu condusul pe stradă și cu siguranța rutieră și trebuie să luăm niște măsuri bine coordonate, nu se va schimba nimic,” a mai spus Aur care este de părere că aceste măsuri sunt „bune pentru Europa, dar noi nu facem parte din Europa din acest punct de vedere.”

Toleranța 0 față de consumul de alcool: Dacă dăm închisoare pe viață celui care fură o găină, oare nu vor mai fura oameni găini?

Titi Aur este de părere că mărirea sancțiunilor și prezentarea unei strategii cu toleranță 0 față de această practică ilegală nu este îndeajuns pentru a o stopa. „Dacă, de mâine, punem închisoare pe viață pentru cei care fură o găină, credeți că lumea nu va mai fura găini? Trebuie să facem mai mult decât să punem sancțiuni,” a spus fondatorul ATA vorbind despre nevoia de a-i face conștienți pe șoferi de riscurile la care se expun dacă, de pildă, consumă alcool la volan sau dacă se droghează. „Vorbim de un complex de măsuri care pleacă de la educație și pe urmă vii cu toleranța 0. Era o vorbă, în copilărie, «Dacă nu știi, te învățăm, dacă nu poți, te ajutăm, iar dacă nu vrei, te obligăm»,” a amintit Aur.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri