Fiat se numără printre cei mai cunoscuți și prolifici constructori auto din Italia. Compania, a cărui nume este, de fapt, un acronim pentru „Fabbrica Italiana di Automobili Torino”, a lansat în perioada interbelică mai multe modele de succes, iar această serie a fost deschisă de modelul 508. Acest exemplar care a ajuns în România este aparte, deoarece mai există doar alte 13 exemplare identice în toată lumea.

România ascunde multe mașini de epocă interesante. Aceste „bătrâne doamne” ies rar din garajele lor, iar multe se afișează pentru a fi admirate doar cu ocazia unor expoziții speciale sau în timpul așa-numitelor Retroparade. Acestea din urmă sunt evenimente organizate de mai multe ori pe an, în diverse colțuri ale țării, de filialele Retromobil Club, organizația care se ocupă cu atestarea vehiculelor istorice în România. În ultima perioadă, angajații Registrului Auto Român și-au făcut un obicei lăudabil din a documenta, pe Facebook, mașinile inedite care apar pentru a fi verificate, în scopul înmatriculării.

Astfel putem afla și noi ce mașini istorice (și nu numai) au mai „aterizat” la noi în țară. Cel mai recent caz îl reprezintă un Fiat în vârstă de aproximativ 90 de ani. Este vorba de un Fiat 508 Weber Balilla Spider. Conform postării de pe pagina oficială RAR, vorbim despre un model produs în 1936, la patru ani după ce modelul 508 a fost lansat oficial, în cadrul Salonului Auto de la Milano.

„[Acesta] este unul dintre cele 14 exemplare care mai există la ora actuală pe piața automobilistică din întreaga lume”, se arată în postarea celor de la RAR care susțin că nu nu mai există vreun alt Fiat 508 în această specificație în România. Mașina este echipată cu o cutie de viteze sincronizată cu patru trepte şi un motor cu patru cilindri în linie de 995 cmc care produce 36 de cai putere. Fiind un model din 1937, acest exemplar a beneficiat de îmbunătățirile introduse în 1934, printre care se numără și cutia de viteze cu patru rapoarte. Anterior, Fiat-ul 508 Spider era oferit doar cu o cutie nesincronizată cu trei rapoarte, la fel ca și varianta mai practică Berlina.

Particularitățile lui Fiat 508 Weber Balilla Spider

Trebuie, în primul rând, să deslușim semnificațiile acestui nume destul de lung. Modelul 508, cum spuneam, a fost lansat la începutul aniilor '30 fiind, de facto, înlocuitorul lui Fiat 509, care a fost pensionat în 1929. Vorbim, deci, de primul Fiat compact și citadin al aniilor '30, o mașină care a fost prezentată cu o caroserie închisă de tip Berlina, cu două portiere și patru locuri. Mașina a fost numită „Balilla”, un nume de care s-au legat destule controverse în ultimele nouă decade. Mulți au făcut legătura dintre acest nume și Opera Nazionale Balilla, o organizație fascistă pentru tineret care activa încă din 1926.

Fiat a negat, însă, această legătură, constructorul italian spunând că numele face referire la porecla lui Giovanni Battista Perasso, copilul care se spune că a aruncat cu pietre într-un ofițer austriac. Acțiunile sale ar fi pornit o întreagă revoltă, în Genova anului 1746, îndreptată împotriva autorităților austriece care ocupau orașul. Acest incident face parte din narativul războiului de succesiune austriacă ce a inclus ca părți beligerante mai multe state importante din Europa centrală și de vest în perioada 1740-1748.

Ca o coincidență, sau nu, organizația de sorginte fascistă Opera Nazionale Balilla și-a luat numele tot de la Giovanni Battista Perasso. În fine, Weber vine de la furnizorul de carburatoare, modelul acesta folosind un singur carburator Weber. Trebuie spus că Fiat 508 Spider a fost lansat în același an ca și Berlina, fapt consemnat de plăcuța aurie de pe aripa spate a acestui exemplar ajuns în România. Plăcuța atestă anul de lansare al modelului și faptul că mașina a trecut cu bine de certificarea ca vehicul istoric în Italia, având pașaport al ASI (Autoritatea pentru Mașini Istorice din Italia). Mașina a și ajuns la RAR având, încă, plăcuțele de înmatriculare de Roma.

Fiat 508 Spider este un model cu două locuri, dar scaunul pasagerului este poziționat mai în spate față de cel al șoferului. Parbrizul poate fi rabatat, iar hardtop-ul își are locul său în spatele scaunelor. Au existat două variante de echipare pentru această caroserie, cea standard și „Lusso”, dar nu e clar din care categorie face parte mașina ajunsă la noi. Acest exemplar are, conform informațiilor de la RAR, cu 16 cai putere mai mult decât un 508A Berlina din 1932 (adică are motorul OHV cel mai puternic, la fel ca pe 508S). De-a lungul timpului, Fiat a adăugat litere pentru a indica evoluțiile și astfel au luat ființă 508B și 508C.

A existat și un Fiat 508 Spider Sport, care avea o caroserie mai joasă și o coadă cu o formă inedită poreclită „coadă de insectă”. Acest model, ca și restul din familia Fiat 508, a fost asamblat atât de Fiat, la uzina Lingotto, cât și în alte țări, de constructori care cumpăraseră licențe Fiat. Astfel, diverse variante ale lui Fiat Balilla au fost asamblate și în Varșovia (Polonia), Suresnes și Nanterre (Franța) și chiar și în Neckarsulm (Germania), locul de baștină al mărcii NSU care a cumpărat licența pentru a produce acest model. NSU a intrat, cam în aceeași perioadă, în grupul Auto Union alături de DKW, Wanderer și Audi.

Sursa foto: Registrul Auto Român

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri