Piața RCA este o nebuloasă în România de mult timp, astfel că recenta ridicare a autorizației de funcționare a Euroins de către ASF nu reprezintă, din păcate, o noutate. Dimpotrivă, românii s-au obișnuit cu nesiguranța care plutește asupra acestor servicii oferite de asiguratori, de-a lungul anilor mai multe precedente de acest tip sau similare contribuind la renumele mai degrabă negativ al pieței de profil.

Prăbușirea din 2015 - Astra Asigurări

Astfel, în anul 2015, o adevărată bombă pica asupra șoferilor din România prin anunțul președintelui ASF de la acea vreme, Mișu Negrițoiu, conform căruia era ridicată retragerea autorizației de funcționare a ASTRA asigurări, o companie care în anul respectiv se afla în top 10 al asiguratorilor din România, cu o cotă de piață de 6,96% din piața de profil.

Prin comparație, în 2015, ocupantul locul 1 al acestui top, Allianz Asigurări, avea o cotă dublă de piață.

Decizia de la vremea respectivă a venit ca urmare a unei analize făcute de ASF pe baza unui raport înaintat de administratorul special KPMG Advisory, din care reieșeau următoarele probleme:

  • Incapacitatea vadită de plată a datoriilor exigibile cu disponibilitățile bănești;
  • Scăderea valorii marjei de solvabilitate disponibile sub jumătate din limita minimă prevazută de reglementările legale în vigoare pentru fondul de siguranță;
  • Imposibilitatea restabilirii situației financiare a societății de asigurare-reasigurare în cadrul procedurii de redresare financiară.

De asemenea, cauza principală a acestor probleme era managementul defectuos al companiei, se arată în nota ASF.

Prăbușirea din 2016 - Carpatica Asig

Nici un an mai târziu, același ASF decidea retragerea autorizației de funcționare a societății Carpatica Asig, hotărârea având la bază rapoarte care evidențiau starea de insolvență a acesteia.

Concret, la baza acestei decizii au stat concluziile Raportului de audit financiar pe 2015 întocmit de firma MAZARS, coroborate cu Raportul de evaluare elaborat de DELOITTE, la acestea adăugându-se raportul de îndeplinire de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a mandatului de administrator temporar.

Cât despre șocul asupra Fondului de Garantare a Asiguraților, impactul acestui faliment era, la vremea respectivă, de 624 de milioane de lei.

De asemenea, pentru a ne face o idee asupra dimensiunii acestui eveniment la vremea respectivă, trebuie spus că societatea Carpatica Asig ocupa locul 10 în topul companiilor de profil, cu o cotă de piață de 4,81%.

Societatea avea la data de 30 iunie 2016 un portofoliu de 1.310.852 de contracte de asigurare, dintre care 936.089 polițe RCA.

Prăbușirea City Insurance - 2021

După câțiva ani de aparentă liniște pe piața asigurărilor auto, a urmat însă o altă bombă, mai precis falimentul City Insurance din anul 2021.

Astfel, în toamna anului 2021, mai precis pe data de 17 septembrie, ASF decidea retragerea autorizației de funcționare a City Insurance și cerea deschiderea procedurii falimentului societății de asigurare în instanță.

Autoritatea mai arăta atunci faptul că remarcase, de-a lungul timpului, mai multe probleme de legalitate în activitatea City Insurance, astfel că stabilise, împreună cu asigurătorul, diverse măsuri sau planuri de redresare a acestuia, dar, după cum a rezultat din analizele ulterioare, situația nu s-a îmbunătățit.

Ca urmare a acestei stări de fapt, la data de 9 februarie 2022, Tribunalul București dispunea deschiderea procedurii falimentului împotriva Societății de Asigurare - Reasigurare City Insurance S.A.

Spre deosebire de societățile amintite anterior, ASTRA asigurări și Carpatica Asig, City Insurance deținea o cotă de piață uriașă, societatea apucând să subscrie pe zona RCA 1,52 mld. lei în primele nouă luni din 2021, ajungând la o cotă de piaţă de peste 43% înainte de retragerea autorizaţiei de funcţionare.

Prăbușirea Euroins - 2023

Saga prăbușirilor RCA ajunge la un al patrulea episod nefericit, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) hotărând să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei.

Astfel, conform comunicatului ASF, la data de 30.06.2022 societatea nu deține fonduri eligibile pentru acoperirea SCR, situație care se menține și la data de 30.09.2022. Pentru restabilirea cerinței de capital de solvabilitate (SCR) este nevoie de fonduri în cuantum la 2,19 miliarde lei, iar pentru acoperirea MCR fonduri în cuantum de 1,75 miliarde lei. Decizia retragerii autorizației a fost luată în condițiile în care situația Euroins România nu face fiabilă aplicarea unei proceduri de rezoluție.

De asemenea, Autoritatea mai transmite faptul că, începând cu anul 2020, Euroins a făcut obiectul unor acțiuni intense de control care au avut drept rezultat evidențierea situației reale a societății.

Sursa foto: Shutterstock / Monkey Business I...

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri