România se află, în continuare, în vârful clasamentelor sumbre ale deceselor pe șosele din Uniunea Europeană. O combinație dintre inconștiența șoferilor, starea tehnică a mașinilor, dar și precaritatea infrastructurii fac din accidentele rutiere o normalitate, în România. O statistică recentă a UNSAR a reconfirmat acest lucru, plasând România pe primul loc la incidente în trafic în Europa Centrală și de Est.

În 2022, România figura cu cea mai mare rată a deceselor în accidente rutiere din toată Uniunea Europeană: 85,1 persoane la 1 milion de locuitori își pierdeau vțaia pe șosele, conform Eurostat. Această cifră venea după un an în care am avut cel mai mic număr de accidente rutiere din ultimul deceniu, ceea ce a arătat că situația de pe drumuri este, în continuare, oribilă.

Consemnam, astfel, care sunt cele mai periculoase intervale ale zilei pe străzile și șoselele țării, iar începutul anului 2023 ne-a arătat, odată cu prăbușirea Euroins, și că românii nici nu caută să aibă - din varii motive - o plasă de salvare minimală în caz de accident. Tocmai de aceea nu mai surprinde deloc statistica UNSAR care arată că cel puțin 6 autovehicule din 100 înmatriculate în România produc anual accidente rutiere, soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese.

România, țara cu mai multe accidente cu despăgubire din Europa

Practic, în România, frecvența accidentelor rutiere despăgubite în baza polițelor RCA este, în medie, de peste 6%, față de circa 4% în Bulgaria, 3.2% în Polonia, 2.8% în Cehia, 2.3% în Ungaria și 1.65% în Croația. Cu alte cuvinte, mai puțin de 2 mașini din 100 înmatriculate în Croația produc accidente, de aproape patru ori mai puțin decât în țara noastră, arată o analiză realizată de UNSAR – Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare în rândul mai multor asociații naționale ale asigurătorilor din Europa.

Mai mult, chiar dacă în țara noastră frecvența medie a accidentelor este de circa 6%, în cazul autovehiculelor de transport marfă frecvența este și mai mare, de 20.4%, iar în cazul autovehiculelor destinate transportului de călători frecvența este de 18.9%. Nu în ultimul rând, menționăm că frecvența atinge valori duble față de medie (12.7%) în cazul tinerilor de până în 30 de ani care conduc autovehicule cu motoare de peste 2.500 cm3, arată datele ASF – Autoritatea de Supraveghere Financiară. Toți acești factori, și nu numai, se regăsesc și în nivelul primelor de asigurare RCA.

La fel de îngrijorător este și faptul că în ceea ce privește dauna medie, adică despăgubirile plătite în cazul fiecărui accident în baza polițelor RCA, România se situează în top. Concret, pentru fiecare accident, asigurătorii din România plătesc în baza polițelor RCA despăgubiri de circa 2.160 EUR, față de 1.690 EUR în Polonia, 2.020 EUR în Slovacia sau 2.060 EUR în Cehia.

În România, accidentele sunt mai severe decât în restul Europei

În plus, România înregistrează și o severitate ridicată a accidentelor, cu o rată de două ori mai mare decât media europeană în ceea ce privește decesele provocate de accidentele în trafic. Astfel, conform Eurostat, datele statistice arată că rata deceselor cauzate de accidente rutiere înregistrată în România este de 86 la un milion de locuitori, comparativ cu media UE de 46 la un milion de locuitori – deși eforturile autorităților au dus la o scădere a acestui indicator. Toate acestea în contextul în care anul 2022 a fost considerat cel mai sigur an din punct de vedere rutier în România.

Aceste statistici sumbre au inclusiv o dimensiune economică, frecvența și severitatea ridicate ale accidentelor regăsindu-se în despăgubirile plătite de companiile de asigurări în baza polițelor RCA și, prin urmare, și în nivelul primelor de asigurare RCA.

Contextul descris, dublat și de neajunsurile legislației în domeniu - care nu permite asigurătorului un control al costurilor cu despăgubirile, conduc la dezechilibre în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate – și pot fi considerate cauze pentru numărul scăzut de asigurători care activează pe zona RCA. Spre exemplu, în acest moment, în România sunt active 8 astfel de companii, în comparație cu 21 în Polonia, 16 în Bulgaria, 12 în Cehia și Ungaria și 11 în Croația.
Asigurătorii din România își doresc să fie în continuare alături de șoferi și de victimele accidentelor rutiere, investind pe o piață liberă și competitivă, care să atragă în țară și alți competitori.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri