La nivel european, o propunere venită la începutul acestei luni naște controverse. Legiuitorii de la Bruxelles au venit cu ideea de a permite tinerilor cu vârsta de 17 ani să obțină permisul auto. Conform noii legislații, aceștia ar fi obligați să circule, timp de un an, însoțiți de un adult.

Uniunea Europeană propune o serie de modificări ale legislației rutiere, inclusiv o prevedere care schimbă vârsta minimă de obținere a permisului de conducere. Astfel, oficialii europeni își doresc să le permită tinerilor să se urce de la volan încă de la vârsta de 17 ani, cu un an mai devreme decât este scris, în prezent, în lege. O persoană poate, conform legislației actuale, să conducă doar anumite tipuri de vehicule de la vârsta de 16 ani, dar permisul de categorie B nu poate fi obținut decât după împlinirea vârstei de 18 ani.

În România, această propunere a lansat o nouă polemică, în contextul în care numărul de morți pe șosele, calculat la milionul de locuitori, este dublu la noi față de media europeană. Astfel, țara noastră se află an de an în topul mortalității pe drumurile publice, ultimele cifre Eurostat arătând că, în România, mor 96 de persoane la milionul de locuitori în accidente de circulație.

Chiar dacă în anul 2022 am avut cel mai mic număr de accidente rutiere din ultimul deceniu, datele sunt, în continuare sumbre. Tot statistica ne arată că tinerii sunt cei mai riscanți participanți la trafic, persoanele din categoria de vârstă 18-24 de ani reprezentând aproape 20% din totalul conducătorilor de autovehicule vinovați de producerea accidentelor rutiere grave în ultimii ani.

Accidentele rămân o problemă gravă, în România

Tocmai de aceea, wall-street.ro a cerut părerea fostului campion de raliuri și expert în conducere defensivă Titi Aur, acesta arătându-se bucuros că Europa are în vedere creșterea siguranței pe șosele. „Din păcate, există un membru [al UE] numit România, care nu face nimic în sensul [creșterii siguranței rutiere]. Trece pe lângă autoritățile noastre orice legat de subiectul accidentelor rutiere. Ne-am învățat cu morții și sângele pe șosele," a spus fostul pilot.

Acesta susține că este mai puțin importantă vârsta efectivă de la care ai voie să mergi cu mașina, atât timp cât te urci în mașină după o școală făcută corect. „Fie că vorbim de 16 ani, 17 ani, 18 ani sau 21 de ani, problema este alta, în România: tinerii iau permisul fără să fie pregătiți să conducă. Adică trebuie reformat obligatoriu sistemul de pregătire al șoferilor. În plus, avem probleme și pentru că nu există educație rutieră în școală - copiii nu știu nici să meargă cu bicicleta sau trotineta pe stradă și nu înțeleg nici în ce pericol se pun când se urcă în mașină cu un teribilist care are carnet,” a mai spus Titi Aur.

Permisul de conducere se obține foarte ușor și, oricum, nu se învață cât trebuie și cum trebuie la școala de șoferi: nu se face deloc conducere defensivă, nu se învață nimic despre evoluția tehnică a mașinii. Practic, nu se face nimic din noutăți, deci suntem la nivelul de dinainte de anii '90. Chiar și în anii '80 se făcea o școală mai bună, aveai testare psihologică, exista poligon, conducere de noapte, conducere de noapte în poligon. Acum, nu se mai face nimic, se învață chestionarul mecanic și reușești să iei examenul teoretic. La practică, te întreabă doar dacă poți merge cu 30 km/h și dacă poți opri roata la stop și apoi ești liber să ieși pe stradă,” a subliniat Aur pentru wall-street.ro.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri