Uniunea Europeană obligă România și celelalte state membre să aibă, până în 2026, un punct de încărcare pentru mașini electrice la fiecare 60 de kilometri de drum. Țara noastră încearcă să țină pasul la acest capitol, iar Ministerul Energiei susține că vom depăși 4.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice până în toamna acestui an.

Trecerea la mașini electrice reprezintă, în continuare, un subiect aprig discutat. Deși mulți europeni își doresc să treacă la modele nepoluante, există încă o susținere puternică pentru mașinile cu motoare tradiționale. Acesta a fost și motivul pentru care UE a cedat pe tema mașinilor alimentate cu combustibili ecologici, e-fuels, introducând o prevedere în acest sens în pachetul de legi ce vizează interzicerea comercializării de mașini noi diesel și pe benzină din 2035.

Germania, țara care a fost vioara întâi în această luptă este, însă, și printre națiunile cele mai dezvoltate din blocul comunitar când vine vorba de numărul de puncte de încărcare pentru mașini electrice. Astfel, datele ACEA de anul trecut arătau că Germania se laudă cu aproape 26 de puncte de încărcare pentru EV-uri la 100 de kilometri de drum. În România, însă, situația este destul de diferită. Deși țara noastră găzduiește mai multe puncte de încărcare ca state precum Polonia, Grecia sau Ungaria, statistica din 2022 arăta că vânzările de electrice au un ritm mai accelerat decât cel al montării de stații noi.

Câte stații de încărcare pentru mașini electrice sunt acum în România

Cota de piață a EV-urilor crește constant în România, iar statul susține această tranziție prin programul Rabla Plus, care oferă o reducere ce poate depăși 51.000 de lei pentru achiziția unei mașini electrice sau hibride noi. Oficialii susțin, însă, că vom avea mai multe stații de încărcare tot cu finanțare din bugetul public. Vorbind în cadrul evenimentului Energy R/Evolution 2023, Cristian Ilie, Director General în cadrul Direcției pentru Eficiență Energetică din Ministerul Energiei, a spus că vom avea mai bine de 4.000 de puncte de încărcare pe teritoriul României peste doar câteva luni.

Situația numărului punctelor de încărcare în UE - statistică ACEA din 2022

„Dacă este să vorbesc doar de Ministerul Energiei, avem programul ElectricUP care se referă la producerea de energie din surse regenerabile și instalarea de stații de încărcare pentru mașini electrice,” a spus Ilie, care susține că aproximativ 1.800 de proiecte vor fi finalizate prin acest program de finanțare până în septembrie. Programul ElectricUp a avut un buget de aproape 1,4 miliarde de lei și a atras IMM-uri (și nu numai) care voiau să instaleze panouri fotovoltaice, dar și stații de încărcare pentru EV-uri și PHEV-uri.

„Proiectele vor însuma peste 100 MW noi, verzi, și peste 4.000 de puncte de încărcare în România. Acestea vor fi dispersate în toată țara”, a subliniat șeful Direcției pentru Eficiență Energetică din Ministerul Energiei. Trebuie spus că, în cadrul ElectricUp, stațiile de încărcare puteau avea puncte de 22 kWh, adică fără posibilitate de fast-charging, care necesită mai multă putere. Prin program, se puteau acorda până la 100.000 de euro per beneficiar, ne fiind vreo limitare la numărul de stații publice construite.

Conform unui studiu recent publicat de Lektri.Co, pe teritoriul României se regăseau, la finele lunii februarie, 3.389 încărcătoare publice, fără restricții (dintre care 857 CCS/CHAdeMO și 2.492 Type 2), distribuite în 1.503 locații. La nivelul UE, doar 1 din 7 puncte de încărcare oferă fast-charging, iar, la noi, acestea sunt chiar mai rare. În martie, ACEA informa că numărul stațiilor de încărcare din Uniune este de trei ori mai mic decât numărul de EV-uri. În România, în primele două luni din acest an s-au comercializat 2.247 vehicule electrice dintre care mai bine de 1.000 de unități au fost Dacia Spring.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri