Fiindcă nostalgia pentru ”epoca de aur” continuă să persiste – la un recent sondaj , peste jumătate dintre repondenți au declarat că pe vremea lui Ceaușescu era mai bine – nu strică o paralelă între industria auto din zilele noastre și cea dinainte de 1989.

Cele mai recente cifre ale Asociației Constructorilor de Autoturisme din România arată că, în primele 3 luni ale anului 2023 s-au fabricat în țara noastră 142.756 de mașin. Majoritatea (peste 93.000) au fost produse în uzina Dacia de la Mioveni. Cum cifrele sunt deja mai mari cu aproape 5% față de 2022, am putea avea un nou record. Anul trecut s-au fabricat în România 509.465 de autoturisme – cel mai mare număr din toată istoria României.

Cât de importantă este azi industria auto românească

Nu pare o cifră impresionantă, dar în realitate ne apropiem de Rusia, care în 2022 a avut o producție (e drept, redusă din cauza războiului) de numai 608.000 de autoturisme. Și nu chiar atât de departe nici de Italia (sub 800.000). Iar ca pondere în PIB, industria auto reprezintă aproximativ triplul agriculturii românești, despre care vorbim totuși atât de mult încât uneori pare că ar fi motorul economiei.

Câte automobile produceam ”pe vremea lui Ceaușescu”? Conform datelor INS, în 1989 s-a ajuns la 144.000 de bucăți - adică cât producem acum în trei luni. În jur de jumătate dintre mașini erau fabricate de Dacia. Acesta a fost și cel mai bun an al industriei auto din perioada comunistă, deși planul economic prevedea să se ajungă la 365.000 de bucăți. În realitate, abia după 2010 a ajuns producția la acest nivel.

Producția anuală de autoturisme a României (cifre rotunjite) Număr de vehicule
1965 14.000
1970 24.000
1975 63.000
1980 88.000
1985 134.000
1989 144.000
1995 70.000
2000 64.000
2005 175.000
2010 350.000
2015 387.000
2020 440.000

FOTO: Fototeca online a comunismului românesc, cota 112/1966

Cât costa un autoturism pe vremea lui Ceaușescu

S-ar putea ridica obiecția că mașinile de atunci erau mult mai ieftine - există și un mit, foarte persistent, cum că înainte de 1989 oricine își permitea o mașină. De fapt, în acei ani un Lăstun costa 49.000 de lei, un Oltcit, 70.000 de lei, o Dacia 1300, de la 70.000 la 85.000 de lei, iar o Dacia Sport (1410) – în jur de 90.000 de lei. Destul de similar cu prețul de pornire al unui Logan de azi (70-80.000 de lei cu TVA).

Doar că, dincolo de diferența de calitate dintre Logan și mașinile din 1989, salariul mediu net era oficial pe atunci de 2.872 de lei, în vreme ce acum e 4.254. Și asta fără a lua în calcul reținerile, care îl puteau duce la valori absurde (se putea ajunge și la câțiva lei pe lună în cazul celor sancționați disciplinar). Nu e de mirare că în 1989, un român din 20 avea autoturism iar la ora actuală, unul din 3 are mașină.

Sursa foto: Fototeca online a comunismului românesc - Cota: 169/1968

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri